Artikelen
14 januari 2020
BYRON brand directors: Durf jij voorop te lopen?
Je bedrijf doet het supergoed. Jouw product of dienst is van excellente kwaliteit, je scoort hoog op klanttevredenheid en je beschikt over een goed gevulde orderportefeuille. De tijd is aangebroken om de koppositie passend uit te dragen. De vraag is echter: hoe?
Je herkent het misschien: je speelt inmiddels in de eredivisie, maar het ambitieniveau van jouw bedrijf weerspiegelt zich niet in de communicatie- en marketinguitingen richting klanten, medewerkers en stakeholders. En je hebt geen idee hoe en waar je moet beginnen om daar verandering in te brengen. Byron Eekhout, eigenaar van BYRON brand directors: ‘Het is voor bedrijven niet eenvoudig om hun verhaal, hun merkidentiteit over te brengen op een manier die hun kwaliteit reflecteert. Zelfs niet voor bedrijven die in hun eigen branche top of the bill zijn. Het ontdekken, vertellen en visualiseren van je merkverhaal en dat consistent laten terugkomen in alle mogelijke uitingen vraagt om een objectieve partner die observeert, de juiste vragen stelt, kritisch durft te zijn. En die zich niet laat hinderen door conventies. BYRON is zo’n partner.’
“We zijn er voor organisaties die zich onderscheiden van de rest en dat durven te laten zien.”
DURVEN
De bedrijven en organisaties die bij BYRON aankloppen durven zich, zo omschrijft Byron het zelf, ‘te onderscheiden van de rest en zijn niet bang om dat te laten zien.’ Dat lef komt ze goed van pas tijdens het branding-traject dat BYRON met ze ingaat. Want daarin draait het om openheid en durven vertrouwen op een extern bureau. Byron: ‘Wanneer iemand bij ons aanklopt om die extra stap met zijn bedrijf te zetten, is dat – bij een wederzijdse klik – de start van een heel traject. Een traject waarin we niet alleen naar het product of de dienst kijken die het bedrijf levert, maar naar het grotere plaatje. Wat voegt dit bedrijf toe aan het leven van zijn klanten, afnemers en medewerkers? Om daarachter te komen voeren we gesprekken met klanten en met medewerkers van het bedrijf, verdiepen we ons in de geschiedenis ervan en nemen we alle communicatie-uitingen onder de loep. Op basis van alle input schrijven we een merkpaspoort, dat het fundament is voor alle uitingen. Daarna maken we visuele ontwerpen, en doen we suggesties voor services en middelen waarmee het bedrijf zijn doelgroep nog beter kan bereiken en bedienen.’
Het hele traject van het analyseren – en vervolgens in woord en beeld brengen – van de merkidentiteit is een dynamisch, spannend proces. Niet ieder bedrijf blijkt open te staan voor verandering, als puntje bij paaltje komt. Byron. ‘We hebben het in het verleden weleens meegemaakt dat een klant halverwege afhaakte, omdat die te veel bleef kijken naar wat zijn concurrent deed en dat wilde kopiëren. Dat kan, maar dan moet je niet bij ons zijn. Wij gaan uit van het DNA van onze klant, dat is het fundament waarop wij bouwen.’ Dat DNA kan volgens Byron overal in zitten. In duurzaamheid, ambachtelijkheid, innovatie, zelfs in leveringssnelheid of het bieden van de laagste prijs. ‘We kijken naar de doelen van het bedrijf en naar zijn huidige identiteit’, zegt hij. ‘Vervolgens vertalen we die naar een nieuwe realiteit. Met het passend en consistent overbrengen daarvan zetten we een krachtig merk neer. Een merk dat vertrouwen geeft en dat aantrekkingskracht uitoefent op anderen.’
“Door het consistent uitdragen van jouw merkverhaal wordt je bedrijf een magneet voor klanten die echt bij je passen.”
MAGNEET
BYRON heeft dit door de jaren heen zelf ook ervaren. Van allround reclamebureau is het tot bureau voor branding geëvolueerd. Puur door zich te focussen en te blijven focussen op zijn eigen merkverhaal: met enthousiasme, creativiteit en kunde succesvolle bedrijven naar een nog hoger plan tillen. Het maakt BYRON aantrekkelijk voor precies die klanten die het bureau wil werven: bedrijven die voorop durven te lopen en vooral niet kijken naar hoe anderen het doen. Byron, enthousiast: ‘De ontwikkeling die wij hebben doorgemaakt voltrekt zich ook bij onze klanten na een samenwerking met BYRON: ze worden een magneet voor klanten, afnemers, samenwerkingspartners en potentiële medewerkers die daadwerkelijk bij het bedrijf passen. Omdat ze zich aangetrokken voelen door het verhaal en uitstraling van het bedrijf. Omdat ze zich herkennen in de manier van werken, van zaken doen. Omdat ze blij zijn dat zo’n bedrijf bestaat.’
Geen enkel bedrijf zal twee keer hoeven nadenken over de vraag of het meer ideale klanten wil werven. ‘Maar’, zegt Byron, ‘dat is ook niet de echte vraag. Die luidt namelijk: durft een bedrijf de positie van koploper vol overtuiging uit te dragen? Zo ja, dan is een ding zeker: met BYRON wordt een fantastisch avontuur.’
BYRON brand directors is opgericht in 2013 en telt inmiddels vijftien medewerkers. Het bureau is gevestigd in de Splendorfabriek (Sint Annastraat) en specialiseert zich in communicatie, design en development.
Meer info op www.branddirectors.nl
Nijmegen Business