Artikelen
13 januari 2014
Maya Smits (ING directeur MKB Nijmegen) over klantbenadering
Maya Smits (34 jaar) deed een opleiding tot facilitair manager, werkte in de horeca, maar kwam via een traineeship bij de ING in de bankwereld terecht. Ze is nu ruim een jaar directeur MKB Nijmegen en samen met het team van zo’n tien relatiemanagers staat ze klaar voor het MKB. “Ik voel me tussen ondernemers als een vis in het water.”
In haar traineeship in Utrecht leerde Maya Smits dat dienstverlening ook bij de ING centraal staat. “Het beviel me, maar ik had al snel door dat ik per se in de zakelijke afdeling van de bank terecht wilde komen. Ik kom uit een ondernemersfamilie, dus ik weet hoe het werkt, ik heb veel affiniteit met ondernemers. Na mijn opleiding startte ik als relatiemanager voor het MKB in Zeist. Na een aantal jaren kreeg ik de kans terug te keren naar mijn geboortestad Nijmegen, onder andere als relatiemanager en als teammanager accountmanagement voor de regio. Sinds een jaar ben ik directeur MKB Nijmegen en dat bevalt uitstekend.”
Voeling houden
Maya Smits heeft als directeur haar kantoor op de ING-vestiging aan de Mariënburg in Nijmegen. Vanuit die locatie spreekt ze veel ondernemers en ze heeft ook haar eigen klantenportefeuille. “Dat vind ik niet alleen noodzakelijk om voeling met de markt te houden, maar het is ook gewoon leuk. Ik ben een echt klantenmens, ik wil netwerken, mensen ontmoeten, met elkaar verbinden, in gesprek gaan, inzicht krijgen in wat er binnen bedrijven speelt en daar een positieve rol in spelen. Je kunt als bankier echt in de keuken kijken en een bijdrage leveren aan het succes van een bedrijf.”
Kennissessies
Als je als dienstverlener de behoefte van je klanten kent, kun je daar gemakkelijker op inspelen. “Om die behoefte te leren kennen, moet je klanten bezoeken, er op uitgaan, maar ook kennis delen. We organiseren kennissessies, recentelijk nog met Bol Accountants en Jansen & Jansen gerechtsdeurwaarders. In 2014 gaan we starten met kennisbijeenkomsten over voor ondernemers belangrijke onderwerpen als: innovatie, export, Duitsland en bedrijfsoverdracht. Dat zijn onderwerpen die voor veel ondernemers van belang zijn. ING beschikt over eigen sectormanagers die zich in die onderwerpen hebben gespecialiseerd en die hun kennis graag met ons en onze klanten delen. Ze treden ook vaak als spreker op tijdens onze kennissessies, of ze ondersteunen ons bij ingewikkelde vraagstukken. Het ING Economische Bureau verstrekt wekelijks actuele relevante informatie, die ook voor onze klanten beschikbaar is.”
No nonsense
Maya Smits ziet langzaam maar zeker enig licht aan de economische horizon verschijnen. “Daar spelen we als bank op in. Natuurlijk hoor ik van ondernemers vaak dat de rol van banken is veranderd, dat ze veel conservatiever zijn in het verstrekken van kredieten. Onze slogan is niet voor niets ‘Oranje is kansen zien’, waarbij ik wel wil opmerken dat kredieten altijd op basis van een goed ondernemersplan worden verstrekt. Dat de afgelopen jaren de gehele banksector daarbij kritischer is gaan kijken, is een feit. Dat betekent dus niet dat we geen kredieten verstrekken, dat doen we wel degelijk en dagelijks. Aan ondernemers die het verschil maken, die innovatief en creatief zijn en die net als wij kansen zien. Die kunnen op onze hulp rekenen, graag zelfs. Het is onze ambitie om de voorkeursbank van het MKB zijn. De bank waar de ondernemer zich op zijn gemak voelt, waar er naar hem wordt geluisterd, waar hij een eerlijk advies krijgt en waar hij wordt geholpen. Wij zijn daarin op de goede weg. We horen uit de markt dat we zichtbaar zijn, dat we helder no nonsense en transparant communiceren. En dat we laagdrempelig opereren. Elk bedrijf met een jaaromzet van twee ton of meer heeft hier bijvoorbeeld een eigen relatiemanager. Dat is onderscheidend, dat wordt gewaardeerd en dat is voor ons belangrijk.”

Nijmegen Business