Artikelen
10 januari 2014
Nieske Nijkamp en Ruud Olde over arbeidsrecht
Waar kun je je als advocatenkantoor in onderscheiden? In kennis? Daarvan mag de klant toch verwachten dat die ruimschoots aanwezig is. In het oplossen van problemen? Vanzelfsprekend, maar het is in de visie van de advocaten van Poelmann van den Broek veel slimmer om problemen te voorkomen. Bijvoorbeeld door kennis te delen, maar ook door een pro-actieve houding. Door gewoon je klanten en hun bedrijven te kennen, ze regelmatig te bezoeken en er zo voor te zorgen dat ze tijdig mogelijke bedreigingen en kansen zien.
Nieske Nijkamp (34 jaar) en Ruud Olde (42 jaar) zijn beiden teamleider van de sectie Arbeidsrecht van Poelmann van den Broek. “Kennis is voor ons geen onderwerp, veel van onze mensen hebben het Keurmerk van de Orde van Advocaten, dat is een kwaliteitswaardering voor leden van specialistenverenigingen. En we hebben bijvoorbeeld een goede band met de universiteit, kennis is bij ons dus geen onderscheidende meerwaarde, die is vanzelfsprekend. Wat wij doen is onderzoeken waar we toegevoegde waarde voor klanten kunnen leveren, dat gaat veel verder dan het oplossen van problemen. Wij hebben binnen kantoor een concept ontwikkeld, waarin we op een natuurlijke manier de betrokkenheid bij onze klanten vergroten. Daardoor kun je probleemgebieden in een vroeg stadium benoemen en maatregelen nemen – en voorkom je procedures.
Trainingen
Problemen oplossen wordt in dat concept geen hoofdzaak, maar uitzondering. Het gaat er om al in de voorfase als sparringpartner van eigenaren, directies of HR- managers, direct in te zoomen op de arbeidsrechtelijke facetten van een bedrijf. Wanneer je dat structureel doet, bescherm je je klanten tegen allerlei onverwachte en onplezierige zaken.” Voorwaarde voor succes is dat je de klanten van haver tot gort kent. “Wij bouwen dus aan langdurige relaties en dan kan de dienstverlening zo ver gaan dat we bijvoorbeeld interne trainingen geven aan HR- afdelingen over onderwerpen als dossier- opbouw, of over hoe je een cyclus opzet in beoordelings- en functioneringsgesprekken. We bekijken in dat kader bijvoorbeeld ook door onze klanten gebruikte formulieren en zoeken naar verbeterpunten. Daardoor breng je kennis naar het niveau waar er praktisch mee moet worden gewerkt.”
Kennis ontsluiten
Poelmann van den Broek werkt er hard aan de aanwezige kennis voor klanten te ontsluiten. “Dat loopt van iets praktisch als het beschikbaar stellen van standaard arbeidsovereenkomsten, passend bij de bedrijfsvraag, tot en met het organiseren van kennisbijeenkomsten. In 2001 begonnen we al met het organiseren van seminars, toen nog plenair, tegenwoordig in kleinere groepen. Sinds een paar jaar organiseren we ook maandelijkse actualiteitenlunches; soms branchespecifiek, soms breed van opzet. Tijdens deze sessies brengen we ondernemers en HR- managers bij elkaar en praten we over een actueel thema. Het gevolg is dat er veel ervaringen worden uitgewisseld en dat de bijeenkomsten op deze manier een veel laagdrempeliger en praktischer karakter krijgen. Wij krijgen de kans kennis over te dragen, bovendien leren we onze klanten veel beter kennen. Dat geeft ons de mogelijkheid mee te denken over strategie en toekomstplanning. Dat maakt je rol als advocaat breder, het gaat vaak over meer dan alleen arbeidsrecht.”
Een voorbeeld
Nieske en Ruud noemen een voorbeeld waar een proactieve houding toe kan leiden. “Eén van onze klanten, een groot bedrijf met zo’n 2.500 medewerkers, heeft vrijwel alle dossiers en HR- onderdelen gedigitaliseerd. Met de wet Werk en Zekerheid op komst betekent het dat veel contracten op korte termijn moeten worden aangepast. Wij helpen ze om hun systeem aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Daarmee voorkom je problemen, want dat is uiteindelijk ons doel: de ondernemer moet zich met ondernemen bezig kunnen houden, wij zorgen ervoor dat de juridische kant goed is afgedekt.”
Nijmegen Business