Artikelen
19 september 2014
Ontbijtbijeenkomst in teken van grenzeloos zakendoen
Op woensdag 3 september kwamen tijdens de Nijmegen Business ontbijtbijeenkomst in MANNA Bart Creemers, Dianne Kottier, Bob Rutgers, Ton Thissen en Tom van Zuijlen om te praten over hun ervaringen met ondernemen in Duitsland. Hun oordeel was helder: zorg dat je je zaken goed voor elkaar hebt, houd je aan de regels, want er is geen speelruimte, dan komt het wel goed.
Elk ontbijt begint met een rondje voorstellen. Tom van Zuijlen is met Van Zuijlen Auto’s al dertien jaar actief met import van exclusieve jong gebruikte auto’s. Die komen voornamelijk uit Duitsland. “Omdat die import mijn klanten voordeel oplevert en we snel kunnen leveren. Dat gaat goed, we lopen goed door de recessie heen.” Ton Thissen is als eigenaar van Wildenborch Real Estate druk in Duitsland. “We ontwikkelen en bouwen, voor derden of eigen beheer, onroerend goed in Duitsland. Met name in de gezondheidszorg en voor de seniorenmarkt. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld bezig met de voorbereidingen van een burn-out kliniek. We hebben er een goede naam opgebouwd en de vraag is groot. Overigens besteden we het beheer van projecten die wij in eigen portefeuille houden altijd aan lokale partijen uit. ”
Ontwikkelingen
Bart Creemers is een van de eigenaren van Works Uitzendbureau en een Duits bouwbedrijf. ”We zenden nationaal en internationaal uit. Daar heb je in Duitsland bijvoorbeeld speciale vergunningen voor nodig, de stap was groot, maar voor ons toch interessant. Je moet gewoon alle regels kennen.” Dianne Kottier is partner en belastingadviseur bij Deloitte. “We adviseren veel (internationaal opererende) familiebedrijven, ook wanneer ze in Duitsland zaken willen doen. Daarvoor hebben we een zogenaamde ‘German Desk’ waar ook collega’s uit Düsseldorf deel van uitmaken die werken in hetzelfde segment. Ook in Duitsland is wetgeving voortdurend aan veranderingen onderhevig, daarom organiseren we in de regio bijvoorbeeld regelmatig informatiebijeenkomsten voor onze klanten.” Bob Rutgers ten slotte beheert OG voor R’Estate BV en R’Estate GmbH. “We werken met name in Nederland, maar we zijn een jaar of zes geleden ook in Duitsland gestart. Duitsland zit duidelijk in de lift, terwijl we de indruk hebben dat ontwikkelingen in Nederland nog stagneren. Dus zullen we onze posities in de grensstreek uitbouwen.”
Cultuur
Succesvol zaken doen in Duitsland begint met je aan te passen aan de plaatselijke cultuur. Plaatselijk, omdat er grote onderlinge verschillen bestaan tussen bijvoorbeeld Nordrhein Westfalen en Beieren. Ben je zeker van je zaak en straal je dat ook in woord en gebaar uit, ben je aantoonbaar betrouwbaar en heb je je zaken goed geregeld, dan doe je zaken. Ton Thissen: ”En een absolute voorwaarde is dat je Duits spreekt en schrijft. Geen eenduidige communicatie, geen zaken, zo simpel liggen die zaken.” Bart Creemers ziet meer verschillen: “In Duitsland is alles strakker georganiseerd, dat zie je al op school en dat merk je in onderlinge contacten. Daar moet je je aan aanpassen.” Bob Rutgers onderschrijft die conclusie. “We merken dat alles schriftelijk moet worden vastgelegd. Als je vindt dat in Nederland de regeldruk groot is, moet je eens in Duitsland gaan kijken.” Tom van Zuijlen kan dat beamen. “Voor de import van elke auto hebben we zo’n 25 A4tjes nodig en de regels worden strakker. Omdat de btw afdracht in Nederland na verkoop plaatsvindt betalen wij deze niet in Duitsland. Met name dat deel van het traject wordt steeds formeler met veel papierwerk als gevolg. Het hele traject is aan veel controle en papierwerk onderhevig. De complete logistieke en administratieve afwikkeling vergt vakkundige begeleiding. De fiscale bijtelling voor privegebruik is wel goed geregeld, Duitsers betalen 12% bijtelling oftewel 1% per maand over de cataloguswaarde van hun auto, ongeacht motor, merk of leeftijd. Dat is dan wel weer lekker.” Dianne Kottier: “In Duitsland kun je ook geen vooroverleg plegen of regelingen treffen met bijvoorbeeld de belastingdienst, zoals we dat in Nederland gewend zijn. Regels zijn regels.” Bovendien moet je het vertrouwen van Duitsers winnen, maar dan nog. Je hebt pas onroerend goed gekocht of verkocht in aanwezigheid van een notaris en als de centjes op de juiste rekening staan. Daarmee is de zaak pas compleet afgewikkeld.”
Wettelijke kaders
Duitsers staan als uitermate formeel bekend, maar dat is niet altijd het geval. Bob Rutgers: “Je krijgt bijvoorbeeld heel eenvoudig toegang tot een burgemeester. Heb je een probleem, ga er maar naartoe. Als het in het belang van de bevolking is dat er een oplossing komt, dan gaat hij je zeker helpen. Hij moet namelijk herkozen worden. Het moet natuurlijk wel allemaal binnen de wettelijke kaders blijven.”
Bart Creemers: “Dat ligt in de uitzendbranche ook allemaal uiterst gevoelig. Je moet aanvang werkzaamheden voor 7.00 uur ’s ochtends alle papieren voor elkaar hebben, papieren waarin alles, maar dan ook echt alles is vastgelegd. Krijg je een controle, dan zijn die papieren je redding. Heb je de zaken niet goed voor elkaar, dan kun je op grote boetes rekenen. Misschien ook niet zo heel verwonderlijk dat in de autobranche, de bouw en uitzendbranche de regels zo streng zijn, er is de afgelopen jaren natuurlijk enorm gefraudeerd.” Duitsers doen overigens graag zaken met Nederlanders. “Omdat we verstand van zaken hebben, we hebben een goede reputatie en bovendien liggen de prijzen in Nederland lager.
Ze weten dat wij ons altijd aanpassen, Nederlanders staan bekend als flexibel en daar houden ze van.” De ontbijters benadrukken dat het belangrijk is om een band op te bouwen. “Steun de lokale gemeenschap af en toe, sponsor wat, laat zien dat je betrokken bent. En ken de politieke kleur van je zakenpartner, dat ligt gevoelig. Dan word je gewoon benaderd om zaken te doen”, vertelt Ton Thissen.
Voorbereiding
Alle succes staat of valt met een goede voorbereiding. “Weet wat nodig is, bereid je voor, zorg dat je je met goede adviseurs omringt die de Duitse situatie en alle regels goed kennen. Dianne Kottier: “Niet iedereen realiseert zich dat in Nederland heel gebruikelijke transactie in Duitsland heel anders beoordeeld worden. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de verkoop van aandelen van een vennootschap met verliezen. Die verliezen vervallen, daar houdt niemand rekening mee. Ook de structuur van een bedrijf kan grote effecten hebben op eventuele dividenduitkeringen. Dat moet je vooraf wel weten.” Moraal van het verhaal: zorg dat je de regels van het spel kent en houd je vooral aan die regels. Dan kun je er goed zaken doen.”