Artikelen
14 januari 2015
PACKcenter stuurt op zevental kernwaarden
PACKcenter vertegenwoordigt alle goede eigenschappen die een familiebedrijf kenmerkt. Het bedrijf in (luxe) verpakkingen en decoratiematerialen is praktisch en flexibel georganiseerd, de beentjes blijven stevig op de grond, er wordt altijd gedacht in kansen en het gaat om meer dan geld verdienen alleen. Het bedrijf heeft ook een sociale kant en die is belangrijk. Directeur en aandeelhouder Albert van ’t Blik legt uit.
Het begon eigenlijk allemaal in 1937 toen Ries Roelofsen met de Gelderse Papierhandel aan de Rosendaalsestraat te Arnhem begon. Het assortiment bestond destijds uit zeepvellen, touw, toiletpapier en zakken. In 1962 nam zijn zoon Eddy de groothandel over. Na de overname van het bekende Mogendorff etiketten begon hij in 1969 zijn eerste winkel naast het opslagmagazijn aan de Beijerinckweg. Een aantal jaren later verhuisde de winkel naar de Dr. C. Lelyweg in Arnhem. Door de groei die in de laatste 15 jaar werd gerealiseerd als gevolg van een tweetal bedrijfsovernames van lokale distributeurs (Foeken Papier en Van de Bovenkamp Verpakkingen) verhuisde de winkel uiteindelijk naar de Delta op bedrijventerrein IJsseloord 2 waar het onder de naam Gelpa verder ging. Het aantal winkels werd vanaf 1994 uitgebreid naar drie door de overnames van Hassink (Hengelo), Hospers Verpakkingen (Almelo) en G.Winkel Papier (Zwolle). In 2004 gingen de PACKcenters op eigen kracht verder en verhuisde de winkel vanuit Arnhem naar de Nieuwgraaf 38 in Duiven. Momenteel zijn er vestigingen in Duiven, Almelo en Zwolle.
Kernwaarden
Albert van ’t Blik (46 jaar) kwam in 1994 bij het bedrijf, hij maakte de overnames en de groei helemaal mee. Het bedrijf heeft een zevental kernwaarden geformuleerd, die als een rode draad lopen door alles wat er binnen PACK center gebeurt. Albert van ’t Blik: “Werk met plezier, heb respect voor elkaar, ontwikkel een gevoel voor urgentie, communiceer samen, neem initiatief, service vinden we belangrijk en reageer snel en scherp. Dat is wat ons betreft een gezonde mix tussen sociale en bedrijfsmatige vaardigheden. Richtlijnen over hoe we met elkaar en onze klanten om willen gaan en hoe we onze zaken willen doen. Zo hebben we ook geen functievermeldingen op visitekaartjes. Iedereen werkt keihard mee aan de dingen die op dat moment urgent zijn.”
Sociaal bedrijf
Albert van ’t Blik noemt PACKcenter een sociaal bedrijf. “Dat zit in onze genen, we proberen mensen vooruit te helpen. Daarvoor krijg je loyaliteit terug. Zo kon ik onlangs een zwangerschapsverlof intern oplossen. We maken werk van onze medewerkers, niet alleen in opleidingstrajecten, maar ook in zaken als het kerstpakket. Dat is al die jaren al een verantwoordelijkheid van de familie Roelofsen, die maken er telkens weer een feestje van en tot het laatste moment geheim. Dat is prachtig.
We hebben onlangs ook twee 65-plussers aangetrokken die voor ons koeriersdiensten verrichten en meteen als vertegenwoordigers van PACKcenter handel oppikken. Het zijn twee oude rotten uit het vak. Dat bevalt wederzijds heel goed.” Albert van ’t Blik heeft een optimistische kijk op de toe-komst. “We gaan binnen afzienbare tijd weer verhuizen vanwege de komst van Hornbach, onze nieuwe locatie is nog onbekend. We zijn ook relatief eenvoudig door de crisis gerold, ook omdat we niet afhankelijk zijn van grote klanten. We hebben heel veel kleinere vaste klanten, ook daar is de loyaliteit groot!”
Arnhem Business