Artikelen
4 februari 2020
Rabobank Rijk van Nijmegen: ‘Je verrijkt je regio met trotse ondernemers ’
Eén van de hoogtepunten in ondernemersland is de jaarlijkse ondernemersverkiezing, mede mogelijk gemaakt door Rabobank Rijk van Nijmegen. Directievoorzitter Antoine Driessen en directeur Bedrijven & Particulieren Martin Visser blikken terug met de drie genomineerden: winnaar Pierre Guelen, Marije van der Valk en Jan Diebels. Ook gaan ze in op het thema familiebedrijven.
Hoe kijken jullie terug op de verkiezing?
Marije: “Met een positief gevoel. De nominatie kwam als een verrassing en ik ben er gaandeweg het proces in gegroeid. De verkiezing leefde echt.” Pierre: “Naast de winst was het ook een erg leuke avond met klasse. Ik vind het altijd leuk om jonge ondernemers te zien pitchen. Dat is goed voor je ontwikkeling, even uit je comfortzone.”
Jan: “Ik vond het mooi om als ‘kleine’ mkb’er tussen twee reuzen te staan. De avond was hartstikke goed georganiseerd.”
Martin: “Een mooie, ondernemerswaardige avond. We zijn al jaren betrokken bij de organisatie en dat is altijd een uitdaging. Maar de opzet met een diner werd goed ontvangen.” Antoine: “Wat mij opviel, is dat de meer gearriveerde ondernemers met veel waardering kijken naar de jonge gasten die een pitch geven. En andersom. Dat geeft een mooie dynamiek.”
Waarom is Rabobank Rijk van Nijmegen zo nauw betrokken bij dit evenement?
Antoine: “‘Ondernemers helpen groeien’ staat centraal bij onze bank. Bovendien is de verkiezing goed voor de arbeidsmarkt en talentbehoud. Je kunt zo laten zien wat voor prachtige bedrijven hier gevestigd zijn.”
Martin: “We dragen op meerdere manieren bij aan de kracht van ondernemend Nijmegen. Het gaat ons niet zozeer om naamsbekendheid, we krijgen de kans om ons verhaal te vertellen over de regio.” Wat heeft de verkiezing jullie opgeleverd? Jan: “Er wordt veel over gesproken. Voor mij gaat het niet om de handel, maar je krijgt wel veel mooie reacties. En je ziet de trots bij de medewerkers.”
Marije: “Dat geldt voor ons team ook. Ook van gasten en ondernemers krijgen we veel reacties. Gevoelsmatig hebben wij al veel gewonnen met de nominatie, het maakt voor ons dus niet uit dat we geen eerste zijn. Hoewel het voor het team en de marketing wel leuk was geweest om de prijs mee te nemen.”
Pierre: “Veel publiciteit. Maar het mooiste was toen ik maandagochtend op kantoor kwam en alle medewerkers voor mij klapten. Dat filmpje is op social media heel veel gedeeld. De belangrijkste reden voor onze deelname was personeel aantrekken en we hebben al een aantal sollicitaties binnen.”
Met het oog op het thema familiebedrijven: hoe belangrijk zijn deze in de regio?
Martin: “Heel belangrijk. Gemiddeld bestaan ze langer en presteren ze beter dan niet-familiebedrijven. Tevens investeren ze veelal over generaties heen. Die continuïteit levert veel meerwaarde op voor de regio.”
‘ Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het verkoopklaar maken van je bedrijf’
Rabobank heeft een traject rondom het verkoopklaar maken van (familie)bedrijven, wat houdt dit in?
Antoine: “In 2020 starten we dit traject met een aantal ondernemers. Elke avond die we organiseren, vertalen we naar de keukentafel. Het gaat dus niet alleen om vergezichten van fiscaliteiten en structuren. Het gaat om waardecreatie van elk bedrijf en dat vertalen naar het goede gesprek hierover met de ondernemer. Die kan hiermee aan de slag in het belang van hemzelf, de familie, het bedrijf en zijn of haar medewerkers.”
Martin: “Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het verkoopklaar maken van je bedrijf. Startende ondernemers laten soms te vroeg vreemd kapitaal of aandeelhouders binnen in hun bedrijf. En ervaren ondernemers wachten vaak te lang en worden dan geconfronteerd met zaken als arbeidsongeschiktheid, overlijden of scheiding.”
Pierre, Marije en Jan: hebben jullie al een plan klaarliggen voor de toekomst?
Jan: “Mijn kinderen zijn 7 en 9, dus dat is nog vrij vroeg. Ze mogen het helemaal zelf beslissen. Maar ik zou ze niet per se aanraden om een familiebedrijf te runnen.”
Pierre: “In de IT bestaan geen familiebedrijven. Ik heb drie zoons en Planon is mijn dochter. Die ga ik toch niet op haar achttiende verkopen aan de eerste de beste die geld biedt? Ik heb het bedrijf opgebouwd, dus wil graag dat het langdurig blijft bestaan. Het plan is daarop gebaseerd.”
Marije: “Wij hebben anderhalf jaar geleden de zaak van mijn ouders overgenomen. Dus plannen genoeg, maar niet om het over te dragen.”
Meer weten? Mail naar directie.rvn@rabobank.nl
Nijmegen Business