Artikelen
15 januari 2014
Rabobank Rijk van Nijmegen realiseert verbouwing binnen planning en budget
In deze tijd een bank rigoureus verbouwen? De mensen van Rabobank Rijk van Nijmegen hadden er goede redenen voor: het gebouw was niet meer duurzaam, er was sprake van achterstallig onderhoud, het werd tijd voor een nieuw werkconcept en de klantvraag is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Die optelsom leidde tot een nieuw plan, dat binnen planning in recordtijd door alle betrokken partijen werd gerealiseerd. “En die partijen zijn allemaal klanten van de Rabobank, dat spreekt wat ons betreft voor zich.”
Hoe krijgt zo’n ingrijpende verbouwing vorm? Het antwoord komt van Martin Visser (directeur Bedrijfsmanagement bij Rabobank Rijk van Nijmegen), Marion de Vries (M2People en programmamanager tijdens de verbouwing), Herbert van der Heijden (Van der Heijden Bouw en Ontwikkeling), Pieter van der Ven (Van Kessel en Janssen) en Fiona Kock en Erik Lucas (Quub Interior Projects). Het startte met een plan, een visie, niet alleen gericht op de dag van vandaag, maar ook houdbaar in de komende jaren. Belangrijke randvoorwaarde was dat medewerkers moesten kunnen doorwerken, dus verhuisden ze een half jaar naar het voormalige ING-gebouw aan de Oranjesingel.
Open entree
In de visie van Rabobank Rijk van Nijmegen is een bankgebouw een werkplek, maar vooral ook een ontmoetingspunt voor cliënten. Cliënten die de bank overigens steeds minder vaak bezoeken, omdat ze de meeste bankzaken via internet afhandelen.Daar hoort een open, licht en transparant gebouw bij, dat laagdrempelig is en dat uitnodigt om er binnen te wandelen. De entree is ingrijpend veranderd, je komt in een ruimte met verschillende werkplekken. Bezoekers worden meteen door medewerkers benaderd, geen nummers trekken meer. De ontvangstruimte staat ook open voor bezoekers die er gewoon hun bankzaken willen regelen. Ze nemen plaats achter een computer en gaan aan de slag. Op de begane grond bevindt zich ook het werkcafé, waar medewerkers kunnen werken, eten of informeel overleg kunnen plegen met hun klanten. Daarachter bevindt zich een grote multifunctionele ontmoetingsruimte, geschikt voor vergaderingen of andersoortige bijeenkomsten. En dan de medewerkers. Voor hen moet het een plezierige werkplek zijn, ook open, flexibel, waarbij je werk niet gebonden is aan een vaste werkplek. Dat geldt dan vaak voor iedereen, behalve voor de directie, die toch weer over eigen kamers beschikken. Hier niet, er zijn voldoende ruimtes, stilteplekken, waar men kan vergaderen of zich kan terugtrekken voor een gesprek dat niet voor alle oren is bestemd. En dan het interieur, het werk van de mensen van Quub. Er is per verdieping gekozen voor een eigen stijl, gelieerd aan de verschillende seizoenen, met een eigen kleurkaart en uitstraling.
Er is op elke verdieping ook een informele zone, een soort huiskamer met een pantry, waar medewerkers informeel kunnen overleggen of een kop koffie kunnen drinken. De akoestiek is onder andere door de materiaalkeuze uitstekend, er heerst rust terwijl elke verdieping heel open is vormgegeven.
Het proces
En dan het proces. Er was sprake van een lange en gedegen voorbereiding, niet alleen wat planning betreft, maar ook in communicatie naar medewerkers, het ging immers om een verbouwing die een nieuw werkconcept mogelijk moest maken. Begin 2012 waren de ideeën helder geformuleerd en kon Quub aan de slag met een programma van eisen en gebruik. Eind 2012 waren de laatste stukken klaar, half januari 2013 startte het offertetraject, waarbij de uitdrukkelijke afspraak was gemaakt dat er zou worden gekozen voor lokale ondernemers die klant zijn bij de Rabobank. In maart verhuisden de medewerkers. Doel was om het gebouw in het vierde kwartaal weer in gebruik te nemen, dat lukte keurig, 21 oktober kon iedereen aan de slag. Daar maakte Marion de Vries zich zorgen over: “De planning was uitermate strak en je weet dat je altijd onverwachte zaken tegenkomt. Omdat het bouwteam enorm goed samenwerkte, konden alle problemen snel en adequaat worden opgelost en haalden we onze deadline. Dat is een compliment waard.“ Ook de ondernemers spreken over een voorbeeldproject. “Iedereen was enthousiast, meer dan 100% betrokken en dan zie je de meerwaarde van zo’n samenwerking terug in het eindresultaat.” En de opdrachtgever? Martin Visser: “Die is zeer tevreden, niet alleen over het resultaat, ook over het projectverloop.”
Onze medewerkers voelen zich uitstekend thuis in hun nieuwe gebouw en dat geldt zeker ook voor onze klanten. En daar draait het uiteindelijk allemaal om.”
Nijmegen Business