Sligro Arnhem
14 april 2022
Sligro 3.0 maakt van inkopen een event
Als deze Arnhem Business op de mat valt is bijna zover… Op 15 maart is het groot feest bij de Arnhemse Sligro. Honderden ondernemers uit de regio vieren dat na maanden verbouwen en herinrichten de Sligro 3.0 een feit is. Vestigingsdirecteur Raymond Clements heeft zijn doel bereikt: “Een bezoek aan onze Sligro is nu echt een inspirerende beleving.” Wat betekent dat voor de horecaprofessionals in onze regio.
Loop je nu bij de Sligro naar binnen, dan zie je het meteen: de inrichting is opener en modern warm-industrieel. Je krijgt het gevoel dat je over een gezellige, overdekte markt loopt. Een professionele markt met en voor connaisseurs. De grootste verandering zit hem dan ook niet in het uiterlijk, maar in het aanbod: een forse uitbreiding van onder meer de eigen versproducten bij verschillende grote ‘kramen’.
Zien, proeven, ruiken en voelen
Zo heeft de groothandel nu een grote, eigen notenbranderij, zijn de brood- en visafdeling veel ruimer opgezet en vind je er een grote spices-market waar je je eigen kruidenmelange kan samenstellen. Vestigingsdirecteur Raymond Clements: “Waar ik zelf erg blij mee ben is dat onze klanten op meerdere plekken zelf kunnen kennismaken met ons aanbod. Ik vind dat belangrijk: dat je bij ons de producten zelf kan zien, ruiken, voelen en proeven en geïnspireerd wordt.”
‘Ernems’ horecabloed
De vestigingsdirecteur is een echte ‘Ernemmer’ in hart en nieren. Raymond werkte vanaf zijn jeugd zelf eerst jarenlang in de Arnhemse horeca en kent de meeste horecaprofessionals uit de regio persoonlijk. “Ik hou van de branche, snap de ondernemers en hun drive en spreek de meesten regelmatig. Om ze goed te helpen, wil ik altijd uit eerste hand horen wat hun behoeftes zijn en waar ik op kan inspelen, zodat zij hun werk beter kunnen doen.”
Regionale focus: ambacht en kwaliteit
Die regionale behoeftes heeft hij tijdens de upgrade kunnen vertalen in het aanbod. “De horeca in onze regio onderscheidt zich bijvoorbeeld niet zozeer door tal van vernieuwende en hippe gerechten. In onze omgeving ligt de focus veel sterker op kwaliteit en smaakvolle, ambachtelijke producten. Daarom werken wij met een eigen bakkerij, slagerij, poelier en ons eigen Nederlands Natuurvlees. We hebben zelfs professionele rijpingskasten waar onze klanten hun eigen vlees kunnen laten rijpen.”
Productexpertise en calculatietools
Voor horecaondernemers is in de loop der jaren ook de kwaliteit van het bier, de wijn, thee en de koffie steeds belangrijker geworden. “Ook daar kan je je positief mee onderscheiden. Daarom hebben we ook die assortimenten nu laten uitbreiden door experts. Je krijgt ook advies over bijvoorbeeld welke wijn of welk bier het beste past bij verschillende gerechten en producten.”
Naast een productgerichte upgrade gebruikte Raymond de vernieuwing ook om ondernemers ‘zakelijk’ beter te ondersteunen. “Onze klanten kunnen bij ons nu bijvoorbeeld ook gebruikmaken van een menucalculatie-tool en professionele adviezen daarbij.”
Oplossingen voor het personeelstekort
Mooi, al die expertise, maar Raymond weet ook dat in de horeca op dit moment één groot probleem speelt dat veel aandacht vraagt: het personeelstekort. “Daarom hebben we de non-food-afdeling verplaatst naar de begane grond en uitgebreid met conveniënts die meer snelheid en gemak opleveren, zoals professionele apparatuur en halffabricaten waarmee één kok bij wijze van spreken het werk van twee man kan doen.”
Laagdrempelig netwerken
Met de komst van Sligro 3.0 is er nog iets veranderd. Het zal de vaste relaties meteen opvallen: het restaurant heeft plaatsgemaakt voor een moderne, grote relaxruimte met gratis eigen koffie, thee en soep. “De Sligro is voor veel foodprofessionals dé ontmoetingsplek. Echt heel gezellig. Dat heb ik met ons ‘rustpunt’ wat laagdrempeliger gemaakt.”
‘Ik hoop dat de horeca zichzelf weer kan gaan promoten’
Hoewel hij vol trots kan vertellen over ‘zijn’ Sligro, wil de ondernemer vooral graag dat de horeca zelf floreert. Zo stond hij aan de wieg van Smaakvol Arnhem en is hij intensief betrokken bij ArnhemProeft en andere food- and drinkfestivals in deze stad. “Ik hoop dat we met z’n allen weer zulke leuke en gezellige happenings kunnen organiseren waar de horeca zichzelf kan promoten.”
Maar eerst tijd voor zijn eigen grote happening: een groot feest met de officiële heropening. Veel reclame hoefde hij niet te maken. Inmiddels hebben honderden ondernemers zich hier al voor aangemeld.
Meer weten? Kijk op Sligro Arnhem.
Arnhem BusinessFacility