Artikelen
13 januari 2014
Verwachting 2014: omzet horeca stabiel
Koninklijke Horeca Nederland verwacht voor 2014 nog een uitdagend jaar voor de horeca. Het gemiddelde omzetvolume blijft stabiel, maar de kosten stijgen, doordat vrijwel alle lasten stijgen. Dat betekent dat er onder de streep niet veel meer over blijft dan in 2013. De verschillen tussen ondernemingen worden wel groter. De horecaondernemers die innovatief reageren op trends, hebben meer kans op omzet en rendement. Een bijzondere uitdaging is de invloed van extra lokale regels en handhaving. Zeker nu steeds meer taken naar de gemeente gaan.
Impact economie op de horeca
Het consumentenvertrouwen en de koopkracht in 2013 namen af. De Nederlandse economie merkt dat. Ook de horeca zag in 2013 een 1,5% daling van het omzetvolume. KHN verwacht voor 2014 dat de horecabestedingen gemiddeld gelijk blijven. Dit als gevolg van een lichte economische groei (DNB voorspelt 0,5%, stijging Bruto Modaal Inkomen, koopkrachtstijging van 1% en herstel van het consumentenvertrouwen).
Lastenverzwaring en de kosten van arbeidsinzet onder nieuwe arbeidsregels, maken de uitkomst van een redelijk bedrijfsresultaat over 2014 nog onzeker.
Kansen en uitdagingen voor de horeca
De traditionele horeca met een jaaromzet van 13 miljard, 298.000 medewerkers en 12,8 miljoen bezoekers per week is de grootste speler in de gastvrijheidseconomie. Gastvrijheid is hét kernbegrip van horeca, vrije tijd en retail geworden. Dat biedt de horeca, ook lokaal, volop kansen voor innovaties. We hebben de afgelopen jaren kunnen vaststellen dat innovatieve ondernemers een duidelijke voorsprong hebben genomen. De komende jaren zal een verdergaand proces van “creatieve destructie” binnen de gastvrijheidseconomie waarneembaar zijn.
• Van nationaal naar lokaal
Alle ondernemingen zullen voor gelijke activiteiten met gelijke spelregels moeten opereren. Steeds meer wet- en regelgeving wordt door lagere overheden (gemeenten) uitgevoerd en gehandhaafd. Dat betekent voor de branche op lokaal niveau een extra uitdaging, aangezien we nu al zien dat gemeenten op lokaal niveau geen eenduidig beleid formuleren. De aanpassing van de Drank- en Horecawet is daar een voorbeeld van. Daarom zet KHN extra mankracht in voor ondersteuning van de leden in de regio; hiermee zorgen we voor sterkere belangenbeharting op lokaal niveau.
• Trends in de horeca
De huidige economische vooruitzichten, de toenemende complexiteit in de branche en de steeds hogere eisen van de consument vragen om meer innovatiekracht van ondernemers. Nieuwe ideeën en vernieuwende concepten zijn nodig om gastvrijheid een nieuwe impuls te geven.
Volgens KHN zijn er zes trends voor de ondernemer belangrijk om toekomstbestendig te zijn:
- Persoonlijke benadering van gasten met betekenisvolle en kwalitatieve producten en diensten;
- Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen;
- Gezondheid: deze wereldwijde trend wint nog steeds terrein: gasten kiezen steeds meer voor een gezonde levensstijl;
- Grenzen vervagen: toerisme, recreatie, horeca en retail zullen steeds meer vervlechten;
- Hyperactieve levensstijl: de moderne consument wil “alles, altijd en overal”;
- Peer-to-peer: gasten ruilen, handelen en regelen met elkaar, ook buiten de traditionele horeca om (bijvoorbeeld huiskamerrestaurants en logies via particulieren).
• Arbeidsinzet
Er komen in 2014 nieuwe regels rond arbeidsinzet. De noodzakelijke flexibiliteit die de horeca van oudsher nodig heeft, komt mogelijk onder druk te staan. Minder flexibiliteit bij de arbeidsinzet geeft hogere arbeidskosten. KHN zal een nieuw evenwicht moeten ontwikkelen rond arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden. De nieuwe regels rond contracten, ontslagrecht en omvang van contracten in -vaste- uren maken dat lastig, maar niet onmogelijk. Vakbonden zullen daar dan in een cao wel aan mee moeten willen werken.
Over KHN
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is de grootste horeca brancheorganisatie in ons land met ruim 20.000 leden. Wij staan voor een professionele en toekomstbestendige horecabranche. Onze leden ondersteunen wij door lobby, advies en financiële ledenvoordelen.
Nijmegen Business