Artikelen
26 september 2014
20 jaar LaserQuest Nijmegen: ‘Kwestie van reageren op andere marktvraag’
Hilversummer Stephan Groen had in 1994 zijn zaken eigenlijk goed voor elkaar. Mooie baan met veel vrijheid, goed salaris, maar toch kriebelde het, hij wilde zelf ondernemen. Hij hoorde van LaserQuest, toen helemaal nieuw en hot. Hij vond een prachtige locatie in Nijmegen (1.000 m2 op de Ziekerstraat naast en boven Bakker Bart) en waagde de stap. Het was meteen een doorslaand succes. “Maar dat is twintig jaar geleden, in die tijd is er veel gebeurd.”
De aanloop naar de opening in oktober 1994 was natuurlijk hectisch. Een pand huren en verbouwen. “Het paste me wel, ik was al een ondernemend baasje, nu deed ik het voor eigen rekening en risico. Natuurlijk heb ik beginnersfouten gemaakt, maar daardoor ook veel geleerd, bijvoorbeeld dat je moet blijven investeren en innoveren.” Stephan Groen geloofde ook sterk in samenwerking. “Ik had restaurantervaring maar ik wilde dat niet combineren met LaserQuest. Gezien de locatie was het een beter idee om met een aantal restaurants samen te werken en een arrangement samen te stellen: zij het eten, wij de teambuilding. In de begintijd werkten we ook met een ledensysteem, in de toptijd hadden we 550 leden. De leden van toen zijn de fanatieke gamers van nu. We zorgden er ook voor dat we verschillende doelgroepen aantrekken, naast de fanatieke spelers ook kinderen en families en andere particuliere groepen en natuurlijk de bedrijven. Van kinder- tot bedrijfsfeest, standaard of op maat, zelfs in een ‘all you can play’-arrangement voor de vakantieperiode. Je moet wel flexibel zijn, de markt in de gaten houden en daarop inspelen.”
Bedrijven
Natuurlijk merkte Stephan Groen de gevolgen van de crisis. “De bedrijven doen sinds 2009 beduidend minder, maar we krijgen nog steeds ons ‘fare share’ in het rijtje bowlen, karten en lasergamen. We kunnen het bedrijven nog steeds erg naar de zin maken. We hebben bijvoorbeeld met GPS Quest een spel dat je in teamverband in het centrum van Nijmegen speelt. Er is een moord gepleegd en het moordwapen is verstopt. De verschillende teams proberen aan de hand van aanwijzingen de zaak op te lossen. Dat werkt uitstekend, teams zijn zo’n twee uur aan de slag. Het gaat om strategie, tijd speelt een rol, teamleden moeten samenwerken, anders wordt het niks, dus perfect geschikt als teambuilding- en netwerkactiviteit.
Investeren
In onze branche moet je natuurlijk wel blijven vernieuwen, andere spelvormen aanbieden, actief en zichtbaar blijven. “We hebben in 2005 geïnvesteerd in
LaserSquash, een snel en hilarisch reactiespel en in 2009 in MysticGolf. Daar speel je midgetgolf in een glow-in-the-dark omgeving. Zelfs echte golfers vinden het leuk. En we werken na twintig jaar nog steeds aan het vergroten van onze naamsbekendheid, ook in Duitsland. Verder doen we ons best om in contact te blijven met onze klanten. Dat is steeds meer een digitaal en social mediaverhaal, maar dat hebben we aardig in de vingers. Dan blijft het een zaak van de markt scannen en concurrerende arrangementen aanbieden. Natuurlijk is de markt voor bedrijven sinds de bankencrisis gekrompen, maar ik klaag niet, die groei komt langzamerhand weer op gang. Het landschap voor ondernemers is de afgelopen jaren veranderd; de crisis was een oerknal, alles werd anders. Dat is blijvend, maar ondernemen blijft ondernemen, kansen zien, kansen grijpen. Dat verandert ook nooit.”
Nijmegen Business