Artikelen
18 juli 2014
4D Optiek doet goede zaken op Outdoor Gelderland
Marcel Linneweever en Peter Maat van 4.D Optiek wijten het succes van 4.D Optiek aan de passie voor en de toewijding aan het vak. “We combineren een ambacht vak met de paramedische wereld, mode is een belangrijk aspect en we doen de internationale inkoop zelf. Dat maakt ons volstrekt onafhankelijk. Daarom hebben we vanaf de start in 1998 een eigen niche-positie in de markt verworven.”
Die onafhankelijkheid vinden Marcel Linneweever (43 jaar) en Peter Maat (39 jaar) belangrijk. “Hoe onafhankelijker je bent, hoe beter je advisering kan zijn. Wij worden niet gestuurd door een inkooporganisatie, we kopen ons brede aanbod zelf in op beurzen in Parijs en Milaan of bij internationale vertegenwoordigers die ons bezoeken. Dat is de charme van het vak en daarmee onderscheiden we ons in een verder nogal grijze branche. Dan krijg je ook de klanten die bij je product en je service horen, mensen die modebewust zijn, maar die ook gegarandeerd willen zijn van het beste advies en een uitmuntende service.”
4D Optiek
4D Optiek trekt klanten uit heel Nederland. “Door de breedte van onze collectie weet een klant dat hij altijd een bril vindt die bij hem past. Onze collectie bestaat onder andere uit monturen van Anne et Valentin, Cartier, Chanel, Chrome Hearts, Gold & Wood, Lindberg, Mykita, Oakley, Oliver Peoples, ROLF Spectacles, Serengeti, Starck, TAG Heuer, Theo, Tom Ford en Tod’s. Onze opticien of optometrist bekijkt welke glazen nodig zijn. We kunnen een bril binnen een uur klaar hebben, omdat we vrijwel alle gangbare glassterktes op voorraad hebben. Onze collectie varieert van modern tot traditioneel, want onze klant bepaalt zelf wat hij mooi vindt. Hij weet wie hij is, welke uitstraling hij verkiest, daar is hij bewust mee bezig en daar zoekt hij dus een bril bij. Die hebben wij. De onderscheidende service doet de rest.”
Kennis
De kwaliteit van een opticien staat of valt met het kennisniveau van de medewerkers. “Die is hier erg hoog, maar kwaliteit zit wat ons betreft ook in de bezieling met het vak. Ook die is hoog en klanten voelen dat: ‘Hier zijn specialisten aan het werk’. Overigens vindt er momenteel een belangrijke verschuiving plaats, oogartsen laten het ‘standaardwerk’ over aan gespecialiseerde opticiens. Daar gaan we ver in, we doen bijvoorbeeld ook diabetes screening. Ook dat is onderscheidend vermogen.” 4.D Optiek deed goede zaken op Outdoor, voornamelijk zonnebrillen. “Niet elke bezoeker is een paardenliefhebber, dan vervelen ze zich en gaan shoppen. Prima toch?”
Arnhem Business