Koffiebranderij Peeze
27 maart 2025
5 koffietrends voor op kantoor in 2025
Koffie op kantoor is al langer veel meer dan alleen het startpunt van de dag. Het is een onderdeel geworden van de werkcultuur. Waar de focus eerder lag op snelheid en efficiëntie, ligt de nadruk nu op hoogwaardige koffie en bewuste keuzes. We delen de vijf koffietrends voor op kantoor in 2025.
1. Lokaal inkopen
Steeds meer bedrijven kiezen voor koffie van lokale branderijen. Waarom is dit zo populair? Lokaal inkopen ondersteunt de economie, biedt beter inzicht in de herkomst van de koffie en is duurzamer.
Bij Peeze worden de koffiebonen vers gebrand in eigen branderij, gevestigd in Arnhem. De koffie heeft een cuppingscore van 80+ en is daarmee van echte specialty kwaliteit. Premium koffie die niet alleen lekker smaakt, maar ook goed is voor de wereld waarin we leven. Want koffie kan eerlijker, moet eerlijker. Hier is Peeze dagelijks mee bezig.
Wil je weten hoe je lokaal geproduceerde koffie op het werk kunt inzetten? Ontdek wat Peeze voor je kan betekenen.
2. Duurzaamheidsfocus in koffiekeuze
Door een bredere bewustwording over duurzaamheid kiezen kantoren steeds vaker voor kwaliteit boven kwantiteit. Zij geven steeds vaker de voorkeur aan koffie die voldoet aan strenge duurzaamheidsnormen, zoals Fairtrade en biologische landbouw.
3. Wegwerpbekers verdwijnen
Per dag gooien we in Nederland 19 miljoen wegwerpbekers en -bakjes weg na eenmalig gebruik. Hoog tijd om hier verandering in te brengen. Daarom is het sinds 1 januari 2024 verboden om wegwerpbekers, die plastic bevatten, aan te bieden op bijvoorbeeld kantoren. De nieuwe SUP-wetgeving heeft als doel om de milieu-impact van deze wegwerpplastics (Single Use Plastics) te verminderen. Op kantoren ga je steeds betere alternatieven tegenkomen; van eenvoudige afwasbare herbruikbare bekers tot stijlvol servies en luxe Coffee To Go bekers.
4. Minder toevoegingen, meer pure koffie
Een duidelijke trend is de voorkeur voor koffie zonder toevoegingen in de dagelijkse routine. Zwarte koffie neemt toe in populariteit, mede omdat steeds meer mensen zich bewust worden van de gezondheidsvoordelen. Het feit dat zwarte koffie in de Schijf van Vijf staat, is inmiddels bij een kwart van de koffiedrinkers bekend. Het gebruik van koffiemelk, koffiecreamer, melkpoeder en suiker neemt af en er is waardering voor de pure smaak van kwaliteitskoffie. Gaan we naar een tijd toe waarin we deze toevoegingen helemaal niet meer kunnen vinden in de koffiecorners op kantoren?
5. Plantaardige melk
Plantaardige melksoorten, zoals havermelk, amandelmelk en soja, hebben hun plek in de koffiewereld definitief veroverd. Wat ooit begon als een nicheproduct, is nu een volwaardige keuze geworden voor een breder publiek. Vooral havermelk is favoriet vanwege de romige textuur en milde, lichtzoete smaak die goed samengaan met koffie.
Wij zijn benieuwd hoe de trends zich dit jaar gaan ontwikkelen en of er nog nieuwe trends opkomen.