Artikelen
12 februari 2015
75 jaar ANAC en de opening van de nieuwe interieurbaan
Als je als bedrijf je 75ste verjaardag viert doe je iets goed. Dan ben je in staat je voortdurend aan te passen aan een veranderende marktvraag, dan ben je een bedrijf dat bewuste keuzes maakt, dat bakens durft te verzetten en groeit, dat innoveert, dat oog heeft voor klantvragen en er passende oplossingen voor weet te bedenken, als het kan voordat de rest van de markt dat doet.
Dan praat je ook over zaken als kwaliteit, over serviceniveau en klantvriendelijkheid. Dan praat je ook over loyaliteit van medewerkers, over logistieke processen, maar in een bedrijf als ANAC ook over psychologie. Een recent voorbeeld van de innovatieve kracht van ANAC is de opening van een interieurbaan, een poetsstraat waarin het interieur van auto’s volledig wordt gereinigd. Door acht medewerkers, binnen acht minuten. Daar is over nagedacht. Lex en René Peters vertellen er meer over.
Eerst even de historie in vogelvlucht.
Het begon allemaal op 20 januari 1940 met een zaad- en meelhandel. In 1955 werd dat bedrijf omgedoopt in Het Klaverblad en dat symbool is nog steeds terug te vinden in het logo van ANAC. In 1965 kwam er brandstof en een garagebedrijf bij. Autowassen kwam er eigenlijk als extra service bij. Het bleek bedrijfseconomisch een uitstekende keuze en er kwam na gedegen vooronderzoek een ‘state of the art’ wasstraat. “We zijn zelfs in Amerika geweest om te kijken hoe carwash er in zijn beste vorm uit kan zien. Je ogen goed de kost geven, kijken waar je systemen kunt verbeteren en die verbeteringen voerden we in onze eigen wasstraat door. Zo zijn we gestart. Vroeger gingen we naar Amerika om de kunst af te kijken, tegenwoordig bezoeken Amerikanen ons.” In 1998 werd in IJsseloord in Arnhem de eerste vestiging buiten Nijmegen geopend. “Dat was een grote verandering, dan onderneem je plotseling op afstand en heb je een andere bedrijfsstructuur nodig.” Inmiddels bestaat de ANAC Groep uit tien wasstraten in Nederland, drie in België, drie tankstations, een selfstorage en een indoor kartbaan. Op dit moment telt de groep bijna 200 medewerkers.
Innovatie
Hét sleutelwoord achter het succes van ANAC is kwaliteit. “In medewerkers, in diensten, in techniek. We zijn altijd op zoek naar verbeteringen, naar manieren om dingen beter te doen, je klanten beter te bedienen. Wat wil de klant, wat wordt de volgende stap en hoe vullen we die in? We zijn koploper in carwash, maar we vroegen ons af of we ook iets aan het interieur van auto’s zouden kunnen doen, want dat zou een mooie aanvulling zijn op carwash. Zo’n proces start met brainstormen, hoe kun je dat proces zo goed mogelijk invullen, hoe zit dat logistiek in elkaar en hoe houden we optimaal rekening met het brein van een autobezitter. Vergis je niet, we vragen hem de auto te verlaten, we komen in zijn privédomein, want dat is een auto. Daar moet je uitermate zorgvuldig en respectvol mee omgaan. Het gaat natuurlijk om het schoonmaken van het interieur, maar misschien nog meer om het scheppen van vertrouwen. ‘Uw auto is bij ons in goed en veilige handen’. Dat stralen wij uit!”
Psychologie
Alles heeft ook bij de interieurbaan te maken met psychologie, met de klantbeleving. “Met inrichting, met gebruikte materialen, met licht, geluid en akoestiek, de kleding van medewerkers, met de verschillende procesonderdelen. De klant neemt al die factoren onbewust waar en mixt ze tot een oordeel. Het is de bedoeling dat iedereen, en daarbij bedoelen we uiteraard ook onze medewerkers, zich prettig voelt. De auto wordt niet alleen van buiten, maar ook van binnen schoon, de omgeving is plezierig, haar/zijn auto is in goede handen, de medewerkers stralen vertrouwen uit. Dat is wat zij/hij onbewust vindt. De klant rijdt haar/zijn auto zelf op de band en stapt uit. Zij/hij kan met de auto meelopen, kan gratis koffie nemen, en uiteraard het hele proces volgen, alles is overzichtelijk, veilig en open. De band is zestig meter lang en onze interieurploeg heeft gemiddeld zo’n acht minuten nodig om schoon te maken. Dat vinden klanten acceptabel, omdat we weten dat ze na de wasstraat gemiddeld twaalf minuten gebruiken om hun auto te stofzuigen. De auto wordt aan het eind van de band volledig gecontroleerd en dan gaan de deuren en de achterklep dicht. Daarna stapt de klant in en wordt de auto aan de buitenkant gepoetst. We hebben blijkbaar zo goed over het concept nagedacht, dat er sinds de start geen aanpassingen nodig waren. De klanten reageren uitermate positief. Daar gaat het om, klanttevredenheid, optimale service bieden in een operatie die zo efficiënt mogelijk wordt uitgevoerd.”
Marketing
De gebroeders Peters hebben inmiddels ook ontdekt hoe marketing werkt. “Eigenlijk is het niet zo bijster ingewikkeld, kwestie van gezond boeren verstand. Je wilt klanten graag kennis laten maken met je nieuwe dienst, dus bieden we het voor een bijzonder lage prijs aan. Doelstelling nu is om een zo hoog mogelijke bezettingsgraad te halen waardoor een zo laag mogelijke kostprijs per auto ontstaat.Hierdoor kunnen we interieur reinigen ook in de toekomst voor een lage en voor iedereen betaalbare prijs aan blijven bieden. Interieurschoonmaak is voor ons de volgende stap in carwash, het zet ons weer op de kaart als voorloper in de branche. En dat gaat met social media echt snel. Nijmegen is voor ons de proeftuin, als het hier goed loopt zullen we het waar mogelijk ook in andere vestigingen uitrollen. Dat is belangrijk, in elke vestiging de lat steeds ietsje hoger leggen, daarmee blijven we klanten verrassen.”
Nijmegen Business