Artikelen
29 mei 2018
A12 Personeelsdiensten bestaat 10 jaar: ‘De term uitzendkracht kennen wij niet. Het zijn ónze mensen’!’
Bij het woord uitzendkracht heb je direct een beeld. Dikwijls is dat een beeld van iemand die dan weer hier een dagje en dan weer daar een dagje werkt. A12 Personeelsdiensten is een intermediair voor werkgever en werknemer op het gebied van arbeidsbemiddeling. Ze is gespecialiseerd in transport, logistiek, grond-, weg- en waterbouw, techniek en industrie. Bewust noemt het bedrijf zich intermediair en geen uitzendbureau. Directeur Frank Huijink: “Bij ons werken mensen, geen uitzendkrachten. Het woord uitzendkracht past niet bij ons en onze dienstverlening.” Een duidelijk visie die al 10 jaar leidt tot succes. De jubilerende directeur vertelt.
Waardevolste bezit
Frank Huijink: “Onze medewerkers zijn ons meest waardevolle bezit. Het personeel is de kern van ons bedrijf. Persoonlijke betrokkenheid is in dat opzicht vanzelfsprekend. Je bent hier geen nummer. Ook geen pionnetje dat voor elke willekeurige opdracht ingezet wordt. Kom je bij ons werken, dan gaan we om tafel. Wat wil je in de toekomst? We kijken niet alleen naar vandaag en morgen, maar zetten de stip verder op de horizon. We willen mensen aan ons binden zodat ze lang inzetbaar zijn. Niet voor niets is onze slogan A12 Verbindt! Wanneer je leuk werk hebt, ga je met plezier naar een opdrachtgever. Daar heeft iedereen profijt van. We spreken dan ook niet over uitzendkrachten, maar over flexwerkers. Je hebt namelijk invloed op je werkweek. Dat maakt het werk bij ons afwisselend en uitdagend.”
Aan de A12
Frank startte zijn carrière als logistiek planner bij een transportbedrijf. Enige tijd later vraagt een zakenrelatie om een uitzendbureau op te zetten. Dat liep vrij snel voortvarend. Frank komt uit een ondernemersfamilie en heeft eveneens ondernemersbloed. In 2008 start hij A12 Personeelsdiensten. In Babberich aan, je raadt het al, de A12. In 10 jaar tijd bouwt hij het bedrijf uit tot wat het nu is. Inmiddels gevestigd in Duiven maar nog steeds aan diezelfde A12. 160 mensen staan op de loonlijst, waarvan het grootste gedeelte een dienstverband heeft.
‘Onze flexwerkers hebben invloed op hun werkweek. Dat is uniek’
Van vraaggestuurd naar aanbodgestuurd
“In 2008 zaten we in de crisis. De markt was vraaggestuurd. Medewerkers waren in overvloed beschikbaar, maar het werk lag niet voor het oprapen. Dan moet je de boer op. Ik geloof in de kracht van persoonlijk contact. Het begint met kleine opdrachten en langzaam werden die groter. We zijn gespecialiseerd in de logistieke sector, infra en techniek. 70% van de medewerkers is aan de slag in een functie zoals chauffeur, heftruckchauffeur, magazijnbediende, grondwerker, wegenbouwer, planner of administratief medewerker. Inmiddels is de markt 100% gedraaid en aanbodgestuurd. Dat betekent een overvloed aan opdrachten maar een te kort aan personeel. Een voordeel voor arbeidskrachten. Iedereen die wil werken als chauffeur, heeft daar nu de kans voor.”
Mensen belangrijkste kapitaal
“Wij hebben gedurende ons bestaan altijd geïnvesteerd in onze mensen. We zorgen voor een prettig werkklimaat. Zaken zijn administratief goed geregeld. Je krijgt snel betaald op wekelijkse basis. Je kunt opleidingen volgen. Een chauffeur maakt lange werkdagen. 12 – 13 uur per dag is geen uitzondering. Wanneer een thuissituatie verandert, heeft de chauffeur misschien behoefte aan een andere invulling van zijn werk. Je kunt bij ons relatief makkelijk switchen. Bijvoorbeeld van internationaal chauffeur naar nationaal. Of van nachtritten naar dagritten.”
‘Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt weten we nog altijd functies in te vullen’
Vrijheid door flexwerken
“Een flexwerker is bij ons eigen baas over zijn werkweek. Je bent flexibel in de keuze van het soort werk. Uiteraard passend bij je opleiding of ervaring: chauffeur, distributie, wegwerkzaamheden, op kantoor, noem maar op. Ook de dagen dat je inzetbaar bent, is flexibel. Je kunt hier moeiteloos parttime werken. De één werkt het liefst voor één en dezelfde opdrachtgever. De ander vindt het leuk om elke week wat anders te doen. Die vrijheid wordt gewaardeerd. Je loopt makkelijk binnen en dan maken we tijd voor je. Als we weten wat er speelt, kunnen we rekening houden met je inzetbaarheid. Eens per maand houden we een vrijdagavondborrel. Een grote groep medewerkers werkt hier al jaren maar ziet elkaar nooit gedurende het werk. Ze kennen elkaar allemaal wel, door die borrel. Dat is het moment om bij te praten.”
A12 Opleidingen
“In 2015 hebben we onze dienstverlening uitgebreid met A12 Opleidingen. Elke beroepschauffeur is verplicht om een aantekening code 95 te hebben. Elke vijf jaar is hij bovendien verplicht om 35 uren onderwijs te volgen. Gezien ons grote personeelsbestand organiseren we dit in eigen huis. Ik ben zelf chauffeur geweest. Ik weet als geen ander waar je tegenaan loopt. Naast code 95 kun je bij ons VCA, EHBO, diverse veiligheidstrainingen, digitale tachograaf en een opleiding tot algemeen chauffeur volgen. Onze trainingen kenmerken zich door praktijkgerichtheid, toegankelijkheid en een plezierige manier van lesgeven. Overigens komen al onze medewerkers op kantoor uit de logistieke sector. Ze zijn dus chauffeur, planner of op een andere manier werkzaam geweest in de branche. We spreken daardoor dezelfde taal als onze medewerkers én opdrachtgevers.”
‘Iedereen die wil werken als chauffeur, heeft daar nu de kans voor’
Uitstekende reputatie
“Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt weten we nog altijd functies in te vullen. We hebben een groot netwerk opgebouwd dat goed benaderbaar is. Medewerkers zie je weer terugkomen. ‘Het is een warm nest’, is een veelgehoorde reden. Ook hebben we andere bronnen. Wij zijn verregaand in automatisering. Opdrachtgevers kunnen via onze portal alles digitaal inzien en regelen. Ook wij werken flexibel. Onze werkplek is mobiel. Zo kunnen we op kantoor van de klant sollicitatiegesprekken houden. We zijn 24 uur per dag bereikbaar voor calamiteiten. Onze reputatie in de markt is uitstekend. Dat heeft ervoor gezorgd dat bedrijven nu ook onze hulp vragen bij de invulling van andere functies buiten onze sector. Dat is leuk! Het verbreedt ons werk. Ik zie het als een groot compliment dat je dit vertrouwen krijgt. Ons 10-jarig bestaan vieren we samen met het personeel. Uiteindelijk zorgen zij voor het succes van A12 personeelsdiensten.”
Meer weten? www.A12personeelsdiensten.nl
Arnhem Business
