Leap. The Innovation Agency
9 december 2022
‘Aan de hand van data optimaliseren wij subsidiemogelijkheden’
Wie weleens over de N326 naar Wijchen rijdt, kent zonder twijfel hun naam. Daar prijkt het levensgroot op een van de gevels: Leap. The Innovation Agency. Maar wat doen ze nou eigenlijk daar? Wij gingen het vragen aan business manager Rob Luyben. “We vergroten en versnellen de innovatiekracht van Nederlandse technologiebedrijven”.
Technologiebedrijven
Leap verzorgt innovatiefinanciering door middel van subsidies, private financiering en innovatiemanagement, vertelt Rob. “We werken voor technologisch gedreven bedrijven welke gericht zijn op hard- en/of softwareontwikkeling. Onze klanten ontwikkelen baanbrekende technologieën die impact hebben op de samenleving”. Je kunt hierbij denken aan de nieuwste generatie zonnepanelen maar ook aan chips voor het vroegtijdig ontdekken van ziektebeelden.
Alle subsidiemogelijkheden
Innoveren gaat vaak gepaard met subsidiemogelijkheden. Maar hoe bepaal je nu welke subsidies relevant zijn voor je bedrijf en hoe zorg je voor een goede aanvraag met hoge kans van slagen? Rob: “Met onze 15 jaar aan ervaring en sector en regelingsspecialisten zijn wij uitstekend op de hoogte van het subsidielandschap en zetten deze kennis gericht in voor onze klanten en innovatieve ecosystemen. Wij kijken naar de kernfuncties van bedrijven en koppelen dit aan subsidies. Dit gaat van de WBSO tot aan de grote Europese subsidieprogramma’s”.
Sparren met klanten
Rob houdt ervan om te sparren met zijn klanten. Het vertrekpunt is altijd de strategie van het bedrijf welke door wordt vertaald naar subsidiemogelijkheden op de thema’s: technologische innovatie, sociale innovatie, duurzaamheid en internationalisering. Hieruit volgt een subsidiebeleid met alle relevante subsidiekansen en mogelijkheden op regionaal, landelijk en Europees niveau.
“Als ik duidelijkheid heb over de koers en de ambities van een bedrijf dan koppel ik het profiel aan een van mijn collega’s met de juiste specialisatie en achtergrond.” Hij kan daarbij kiezen uit zo’n dertig medewerkers, verdeeld over drie vestigingen: Enschede, Delft en hoofdkwartier Nijmegen.
Diepgaande gesprekken
In 2016 is Leap begonnen met het digitaliseren van het subsidieproces en in 2020 zijn al hun interne processen gedigitaliseerd. “Een goede ontwikkeling, want hierdoor kunnen we onze klanten nóg beter en sneller bedienen met o.a. het minimaliseren van administratieve werkzaamheden.” Bovendien heeft Leap dit jaar een subsidiedatabase en portal ontwikkeld. Rob: “Hiermee zijn we in staat om op basis van een klantprofiel nog beter de juiste match met regelingen te maken.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kunnen wij door digitale ontwikkelingen strategisch diepgaandere gesprekken voeren. Aan de hand van data kunnen wij veel belangrijke informatie voor onze klanten achterhalen, om zo te praten over de slagingskansen en vervolgens de opbrengst te optimaliseren”
Subsidie-roadmap op maat
Deze portal biedt ook niet-klanten van Leap de mogelijkheden om via een beknopte vragenlijst een subsidieroadmap op maat te kunnen downloaden, vertelt Rob. “Zo krijgen ondernemers een goed beeld welke subsidies voor hen van toepassing kunnen zijn.” Wie deze quickscan wil doen, kan de QR-code hierboven scannen om een persoonlijke roadmap samen te stellen.
15 jaar Leap
In september vierde Leap haar 15-jarig jubileum. “De afgelopen vijftien jaren zijn we gegroeid van een subsidieadviesbureau naar een innovatieadviesbureau,” vertelt Rob. “En daar ligt meteen onze kracht. Met onze kennis en expertise op het gebied van High Tech, ICT & Softwareontwikkeling, Life Sciences & Health, de Maakindustrie, Agri & Food, Chemie én Energie & Milieu zitten we verankerd in het technologisch ecosysteem van Nederland.”
Meer weten? Kijk op Leap.
Nijmegen BusinessDigitale wereld