Artikelen
5 oktober 2016
Aannemingsbedrijf Bumé BV en Melis Transport bouwen aan de toekomst
Als kleine jongen ging Nico met zijn vader vaak mee naar de bouw. Pa was dag en nacht aan het werk en de vakantie bestond uit een weekje wintersport. Een toekomstbeeld waar Nico aanvankelijk niet warm van werd. De transportwereld lonkte. Slechts kort. Binnen een paar jaar deed hij exact hetzelfde als zijn vader met net zoveel passie. Bouwen zit ook bij hem én zijn tweelingbroer Frans in de genen.
Familiebedrijf
In 2001 namen beide broers het familiebedrijf over bestaande uit twee aannemingsbedrijven Bumé en Bouwonderneming Zevenaar en een rioleringsbedrijf. In 2010 is daar Bouwonderneming Jager BV bijgekomen. In de loop van 2015 is het rioleringsbedrijf opgegaan in een nieuw onderhoudsbedrijf: onderhoudsbedrijf Bumé en onlangs is daar een schildersbedrijf aan toegevoegd. Frans is verantwoordelijk voor nieuwbouwprojecten en grote verbouwingstrajecten en Nico voor onderhoud. Nico vertelt: “Beide takken van sport vragen hun eigen aanpak, vandaar de splitsing. Wij kunnen onvoorwaardelijk op elkaar terugvallen en gebruiken elkaar als klankbord. Mijn vader van 78 is gepensioneerd en fanatiek zeezeiler. Bij lastige vraagstukken treed hij op als raadsman. Hij waardeert het dat wij de familietraditie voortzetten als ‘de bouwer van de omgeving’”.
Energiezuinig
“We hebben zo’n 50 man aan het werk: van opperman, installateur, timmerman tot metselaar. Vanuit het gedachtengoed ‘samenwerken loont’ opereren wij. Dat geldt voor het personeel onderling, met de klant en zeker in de keten. Er is grote vraag naar resultaatgericht onderhoud: dat betekent vooruitdenken, signaleren en nieuwe en andere oplossingen bedenken. Oplossingen die ook wat op kunnen leveren, denk aan energetische maatregelen en verduurzaming. Bij onderhoud kijk je steeds meer naar wat haalbaar is om het energieverbruik te reduceren. De afspraken uit de Klimaattop zijn van grote invloed op de bouw. Daarom is samenwerkingen met ketenpartners zoals corporaties, gemeentes en individuele opdrachtgevers essentieel. Je hebt uiteindelijk één doel: samen met je partners het gewenste resultaat bereiken. Daar ligt onze kracht.”
Nieuwbouw Melis Transport
Aan tafel zit ook Marwin Melis van Melis Transport. In maart dit jaar verwoestte een brand zijn volledige bedrijfspand in Duiven. Exact een jaar daarvoor trok hij in het pand nadat Bumé het verbouwde. Marwin: “We hebben via een aanbestedingstraject de bouwwerkzaamheden destijds uitbesteed. Met Nico had ik direct een klik. Hij is een echt mensenmens en denkt gelijk: ‘Hoe kan ik dit maken?’. Hij is een verlengstuk van jouw gedachtengoed. Prijs is dan van minder belang. Zo’n drie dagen nadat ze gestart waren, bedacht ik me. Het moest anders.” Nico: “Dan heb je de keuze. Of je gaat opnieuw calculeren en komt met een hele lijst meewerk. Of je gaat uit van het budget dat er ligt en kijkt of het binnen die kaders uitgevoerd kan worden met slimme oplossingen. Wij hebben voor het laatste gekozen.” Marwin: “En met succes.
Daarom hebben we Bumé opnieuw gevraagd voor de wederopbouw van het nieuwe pand. Eerlijk gezegd, de tekeningen liggen er, het sloopwerk is begonnen, maar ik heb een andere strategische keuze gemaakt waarbij we een logistieke warehousefunctie met 3.000 m2 paletplaatsen creëren. Architect Jeroen Helder van JCR Architecten kan opnieuw naar de tekentafel. Het wordt in ieder geval een stoere black beauty: een transparant gebouw van zwart metallic staal met veel ramen. Bumé voert de regierol uit voor het totale project en bouwt zo duurzaam mogelijk. Zo krijgen we zonnepanelen en een palletkachel met luchtwarmtepomp waardoor stadsverwarming niet meer nodig is.” Nico: “De deadline van 1 maart is het meest spannend. Zeker nu Marwin zijn plannen voor de indeling heeft gewijzigd. Voor ons is geen uitdaging te groot. Ook deze niet.”
Update: Door recente, positieve ontwikkelingen binnen Melis Transport, is besloten het ontwerp van het nieuw te bouwen pand aan de Dijkgraaf 38B te wijzigen. Het nieuwe ontwerp is gericht op huisvesting van Melis Transport en warehousing. De op- en overslagcapaciteit van het nieuwe pand bedraagt 3.000m², en biedt ruimte aan 4.000 pallets. De gewijzigde plannen zijn goedgekeurd door de welstandscommissie van de gemeente Duiven en zijn zij nu in afwachting van de bouwvergunning. Truckherstel blijft gevestigd in het pand aan de Dijkgraaf 26.
Meer weten? www.bume.nl en www.melistransport.nl
Arnhem Business