ABN AMRO MeesPierson
8 november 2021
ABN AMRO MeesPierson: een persoonlijke bank in een digitale tijd
Bij ABN AMRO MeesPierson ondersteunen gespecialiseerde Private Bankers ondernemers en vermogende particulieren in elke levensfase. De bank is de grootste Private Bank van Nederland. De rijke historie die drie eeuwen teruggaat, is veelzeggend, maar men kijkt uitdrukkelijk ook vooruit. Ik spreek Henk Simon, sinds 1 juli Directeur Private Banking ABN AMRO MeesPierson Arnhem. Het team Onderneming & Ondernemer (O&O) sluit aan.
Henk is verantwoordelijk voor de dienstverlening van Private Banking ABN AMRO MeesPierson in Arnhem. Het werkgebied ‘Arnhem’ omvat tevens de Achterhoek. “Het voelde als thuiskomen”, aldus Henk. “Ik ben geboren in Arnhem, studeerde er aan de HEAO en woon nu in Duiven. Eenentwintig jaar geleden begon ik bij ABN AMRO in Arnhem. Al snel koos ik voor de richting beleggen, in eerste instantie binnen de Retailbank, daarna binnen de Private Banking.” Na een korte uitstap op het Hoofdkantoor, werd Henk in 2006 benoemd tot Hoofd Beleggen in Apeldoorn en vervolgens tot Directeur Beleggen op de kantoren Zeist en Amsterdam. De afgelopen vierenhalf jaar bekleedde hij de functie van Hoofd Special Mandates in Amsterdam. Henk is heel trots om voor deze Private Bank te mogen werken. ABN AMRO MeesPierson voelt als een tweede familie, waar sfeer, beleving, ondernemerschap, klantbeleving, betrokkenheid en samenwerking bij elkaar komen. “Daarnaast voelt het goed om weer dichter bij de klanten te staan. Ons bestaansrecht danken wij per slot van rekening toch wel aan het bedienen van klanten.”
Onderneming én Ondernemer
Henk gaat niet alleen ‘terug naar de basis’ qua plaats (Arnhem), ook werkt hij weer samen met collega’s met wie hij ooit begon. Die collega’s vormen als relatiemanagers nu het O&O-team, dat ondernemers van A tot Z ontzorgt. De afkorting staat voor Onderneming en Ondernemer, wat een subtiel verschil in terminologie lijkt, maar een wezenlijk verschil inhoudt. Private Banker
Ronald Klein Hesselink: “Ondernemers hoeven niet per se een onderneming te hebben, maar bezitten wél een ondernemende inslag. Ze hebben hun bedrijf bijvoorbeeld verkocht, maar blijven actief en hebben nog altijd een specifieke vraagbehoefte.”
Strategie: persoonlijk in een digitale tijd
Henk neemt ons mee in zijn visie: “De wereld om ons heen verandert snel, zo ook de bancaire wereld. We willen een persoonlijke bank zijn in een digitale tijd. Dat vraagt om een aanpak die gestoeld is op drie strategische pijlers. Allereerst willen we het persoonlijke contact met klanten versterken door in onze dienstverlening dichter bij hen te staan. Vanuit ons Klant Service Model regisseert de Private Banker de dienstverlening. Bijgestaan door vele specialisten zorgt dit voor professionele, persoonlijke en maatwerk advisering en aandacht. Resultaat: meer tijd is er voor klantcontact en men mag een uniforme en geïntegreerde ervaring verwachten, of het nu om hun privé of zakelijke aangelegenheden gaat. Dat betekent dat ABN AMRO MeesPierson de dienstverlening rondom de wensen van de klant organiseert. “Dit zien we ook terug in ons marktgebied”, aldus Henk. “Retail, Commercial Banking en Private Banking trekken gezamenlijk op. In de masterclass Onderneming&Ondernemer geldt dit tevens voor de O&O Bankers van Private Banking en de Relatie managers Commercial Banking. Het doel: een nóg belangrijkere strategische gesprekspartner voor onze ondernemende klanten zijn, zowel in kennis als vaardigheden.”
Pionier in circulaire economie
De tweede pijler draagt het thema duurzaamheid. ABN AMRO MeesPierson wil dé partner zijn op dit gebied. Henk: “We maken de bank simpeler en efficiënter, brengen focus aan en zullen samenwerken als één bank. De klant ervaart ons als vertrouwenspartner. Al onze klanten krijgen de komende jaren met de transitie naar duurzaamheid te maken. Daarom bieden we hen specifieke expertise op het gebied van duurzaamheid en verwerken deze in onze producten en diensten. Ook steunen we klanten die hun vastgoed willen vergroenen, breiden we de financiering van duurzame energie uit en beleggen onze klanten steeds vaker duurzaam. We pionieren in de circulaire economie, delen onze expertise op dit gebied en steunen ondernemingen die circulair willen worden. Daarbij brengen we innovatieve partijen in contact met klanten en leveranciers met inkopers.”
De sociale impact-activiteiten van ABN AMRO MeesPierson zijn gericht op financiële veerkracht, het voorkómen van uitsluiting en het creëren van gelijke kansen voor de kwetsbaren in onze samenleving. Met deze activiteiten wil men de transitie naar duurzaamheid versnellen. “Uiteraard kijken wij ook naar onze eigen organisatie: practice what you preach. Voldoet onze huidige huisvesting aan de door onszelf opgelegde normen? We bekijken of ons kantoor in Arnhem nog past in onze visie.”
Bank van de toekomst
De derde pijler staat voor bouwen aan de bank van de toekomst. “Onze organisatie is de ruggengraat van ons bedrijf. We hebben een wendbare organisatie nodig die als één bank opereert. Onze businesslines hebben daarom één gezamenlijk doel: er voor onze klanten zíjn en hen een persoonlijke en naadloze bankervaring bieden.” Door alle activiteiten beter op elkaar af te stemmen, met uniforme processen en IT-tools, werkt men effectiever samen. Zo ontstaat een gestroomlijnde organisatie, met meer tijd voor onze klanten en beter in staat om risico’s te beheersen.
Het principe ‘ken je klant en zijn bedrijf’ en het belang ervan zijn verankerd in onze organisatie en in onze processen. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om financiële criminaliteit te kunnen opsporen en bestrijden, en het waarborgt onze licence-to-operate. Onze kracht als bank hangt af van de kwaliteit en betrokkenheid van onze mensen, allemaal ambitieuze professionals die hun talenten en deskundigheid verder willen ontwikkelen. Ze gaan voor hun klanten door het vuur, tonen moed, omarmen verandering en zoeken naar innovatieve oplossingen. Onze mensen staan pal achter onze purpose en cultuur en ze begrijpen onze rol in de samenleving.”
Vertrouwen
Ingrid van Houten werkt al dertig jaar bij ABN AMRO en vierenhalf jaar als Private Banker. “Met de ondernemers die ik aan tafel krijg bouw je een vertrouwensband op. En aangezien het O&O-team relatief klein is, zijn ook de relaties met collega’s erg prettig en de lijnen kort.” Private Banker Elice Phijffers, al ruim twintig jaar werkzaam bij ABN AMRO: “Mijn man is ook ondernemer en daardoor weet ik uit eigen ervaring wat een ondernemer bezig houdt. Deze kennis helpt mij om een goede sparringpartner te zijn voor onze zakelijke relaties.”
Onderscheidende dienstverlening
Met overtuiging neemt Henk mij mee in de onderscheidende dienstverlening. Naast alle zaken die zijn benoemd door de Private Bankers wil hij het volgende niet onvermeld laten. “Een Private Banker is een regisseur. Vandaag, morgen en in de verre toekomst. We zíjn er voor onze klanten.” Vanuit deze regisserende rol heeft de banker de beschikking over vele specialisten die, afhankelijk van de specifieke klantwens, kunnen worden ingeroepen. Veelal heeft de klant naast zijn vaste Private Banker en assistent een ‘eigen’ beleggingsspecialist. Juist in deze tijd is het van belang een goede assetallocatie te hebben. “Waar in het verleden sparen de boventoon voerde, zien we nu dat er veel vragen komen over alternatieven. Begeleiding en spreiding is essentieel om hier de juiste keuzes en balans in te vinden.”
Filantropie
Men is trots op de uiteenlopende expertises die men heeft en die afhankelijk van de klantbehoefte ingezet worden, zoals financieel planners, beleggings- en kredietspecialisten. Private Banker Marijke Aaldering: “Filantropie is zo’n expertisegebied. Ondernemers kunnen met hun vermogen bijdragen aan een betere wereld. Dat is een prachtig voornemen. Als een ondernemer zich gaat inzetten voor een goed doel kunnen er veel vragen op hem of haar afkomen. Hoe vind je goede doelen die aansluiten bij zijn/haar interesses?” De experts van Filantropie helpen de ondernemer graag op weg zodat hij/zij met geld of tijd een positief verschil kan maken.
Informal Investment Services
Een ander expertisegebied is Informal Investment Services. “Onze cliënten kunnen zich aanmelden voor dit digitale platform waarin we startende ondernemers in contact brengen met een omvangrijk investeerdersnetwerk. Onze investeerders hebben al vele ondernemingen geholpen hun plannen te realiseren. Binnen ons netwerk bestaat ook veel belangstelling voor sociale en duurzame ondernemingen die maatschappelijk rendement vooropstellen. Niet alleen het kapitaal telt, maar ook de kennis en ervaring van de ondernemer”, besluit Henk.
Arnhem BusinessFinanciën