Artikelen
18 juli 2019
ABS Autoherstel Zuid Nijmegen: Geen beren, maar ingenieuze systemen op de weg
Autoschade-expert ABS Autoherstel Zuid Nijmegen is onderdeel van de Oostendorp Autogroep, een bedrijf dat 43 jaar geleden werd gestart door de broers Ad en Evert Oostendorp in een schuur in Boekel. Inmiddels bestaat de Autogroep uit onder andere 15 dealervestigingen voor de merken Toyota, Mazda en Hyundai, de universele leasemaatschappij Oostendorp Autolease en de Autoherstel Zuid Groep. Laurens Bos is als General Manager verantwoordelijk voor laatstgenoemde schadeherstel divisie.
Autoherstel Zuid bestaat uit vier GlasGarage-vestigingen en vier ABS Autoherstel-vestigingen waarvan ABS Autoherstel Zuid Nijmegen er één van is. Verder zijn er vestigingen in Den Bosch, Oss, Uden en Venray. Alle ABS vestigingen zijn aangesloten bij de landelijke ABS schadeherstelketen.
Ook de vier GlasGarage-vestigingen zijn onderdeel van een landelijke franchise organisatie. “We hebben door die aansluiting bij landelijke collectieven een heel breed palet aan opdrachtgevers. Voor vele leasemaatschappijen, fleet owners en nagenoeg alle verzekeraars mogen wij hun klanten helpen”, aldus Laurens. “Met bijna 80 collega’s maken we iedere auto weer spic en span.”
Snel, vakkundig en betrouwbaar
“Berijders ervaren autoschade vaak als gedoe en ongemak. We vinden het daarom heel belangrijk om hen snel en vakkundig te helpen. We bieden gemak door directe en korte lijnen te houden met opdrachtgevers zoals verzekeringsmaatschappijen, waardoor de administratie voor de berijder minimaal is. We hebben meerdere officiële merkerkenningen en monteren enkel originele onderdelen, tenzij de klant iets anders vraagt. We hebben daarnaast via onze dealervestigingen alleen maar nieuwe auto’s als vervangend vervoer. En bovenal bieden op onze werkzaamheden levenslange garantie bovenop de vier jaar BOVAG-garantie.”
ADAS is de uitdaging
Advanced Driver Assistance Systems kortweg ADAS, gaan een steeds prominentere rol spelen in het rijden van de (nabije) toekomst. Deze rijhulpsystemen zitten al in veel nieuwe auto’s. Denk bij ADAS bijvoorbeeld aan hulp bij het automatisch afstand houden, het blijven in de rijbaan, automatisch een noodstop maken en automatisch inparkeren. Laurens: “Het Europees Parlement wil vanaf 2022 in alle nieuw te ontwerpen automodellen dertig van dergelijke veiligheidssystemen hebben, dat is al heel snel. Dat vormt niet alleen een uitdaging voor fabrikanten, ook onze jongens moeten weten hoe ze auto’s met dergelijke systemen moeten herstellen. Denk aan vervanging en kalibratie van allerlei radarsystemen, sensoren en camera’s. Daarom is continue scholing en kennisvergroting heel belangrijk. Soms is er nu al, wanneer een nieuw model auto in de werkplaats komt, nog helemaal geen schadeherstelinformatie beschikbaar vanuit de fabrikant. Op zulke momenten moet je letterlijk met behulp van alle mogelijke betrouwbare bronnen zélf het spreekwoordelijke wiel uitvinden!” Innovatief-creatief bij uitstek!
‘We ontwikkelen een nieuw, innovatief systeem ’
Innovatie is de sleutel
“We zijn binnen de ABS keten bezig met de ontwikkeling van een nieuw, innovatief systeem. Dat geeft direct na binnenkomst en calculatie van de autoschade aan, of er veiligheidkritische delen zijn en welke van onze monteurs de juiste scholing hebben gehad om het te mogen herstellen. Daardoor kunnen we na herstel de veiligheid waarborgen en aansprakelijkheid afdekken”, legt Laurens uit.
Goede scholing en het hebben van de juiste gereedschappen is dus essentieel om schades te kunnen blijven herstellen in de toekomst. “Alle veiligheidssystemen laten waarschijnlijk het aantal schades behoorlijk dalen, dus we moeten zorgen dat we up-to-date zijn om alles aan te kunnen. Maar daar gaan we voor!” aldus Laurens.
Meer weten? Kijk op www.absautoherstelzuid.nl en www.glasherstelzuid.nl
Nijmegen Business