MKB Datalab-Oost
12 januari 2024
AI in mijn bedrijf… MKB Datalab-Oost laat je zien wat er allemaal mogelijk is.
AI in mijn bedrijf… Slim ondernemen met AI en data, heb jij er al eens over nagedacht? AI (Artificial Intelligence) en data… je hoort er veel over tegenwoordig. Maar wat is het eigenlijk? Veel ondernemers vragen zich af: heeft AI in mijn bedrijf een werkelijke meerwaarde?
Kolmeijer Makelaars Nijmegen ging een inspirerende samenwerking aan met MKB Datalab-Oost en is overtuigd van de kracht van AI en datagedreven ondernemen. Eigenaar Patrick van Haandel blikt samen met manager MKB Datalab-Oost, Dirk van Schaijk, studentbegeleider en docent AI Radboud Universiteit Wim Wiegerinck en Simon Pals, student Artificial Intelligence en uitvoerder van het project terug over wat AI Kolmeijer heeft gebracht en wat het ondernemingen en (semi) overheidsinstellingen in Oost-Nederland kan brengen.
MKB Datalab-Oost laat ondernemers op een laagdrempelige manier kennis maken met datagedreven ondernemen. Met inspiratiesessies, workshops, masterclasses en door het aangaan van kleinschalige projecten die in nauwe samenspraak met regionale ondernemers op maat worden gemaakt tegen een aantrekkelijk tarief. Het initiatief is een samenwerking tussen Radboud Universiteit en Universiteit Twente die ondernemers in het oosten van ons land uitnodigt om meer te weten te komen over AI en de mogelijkheden die het hen kan bieden. De opdrachten worden uitgevoerd door AI- en Data Science-studenten van de universiteit die op hun beurt worden bijgestaan door docenten van de universiteit.
Slim ondernemen met AI
Patrick vertelt: “Via via kwamen we met het Datalab in contact, zij waren op zoek naar ondernemers die een eerste stap met AI en data willen zetten. Wij gaan altijd graag mee met de nieuwste ontwikkelingen. Zo waren wij een aantal jaren geleden ook een van de eersten die het mogelijk maakten om bezichtigingen online te doen bijvoorbeeld. Deze mogelijkheid om met AI in mijn bedrijf aan de slag te gaan past ons dan ook prima. We hadden een aantal ideeën waaronder hoe met de inzet van AI een meer doelgerichte marketing ingezet kan worden. Google is toch schieten met hagel, display marketing, wat we ook doen, is dat nog veel meer. Simon is daarmee aan de slag gegaan. Uitkomst van zijn werk is dat we in plaats van een mailing naar bijvoorbeeld 20.000 adressen we maar naar 500 adressen een mailing hoeven te doen waarvan de kans groot is dat deze echt binnen een jaar verkocht gaan worden. Daarnaast vonden we het ook gewoon een leuk initiatief. Wat makelaars op dit moment doen aan AI is dat er voor de teksten gebruik wordt gemaakt van ChatGPT. Maar dan kom je in standaardteksten waar je al snel op uitgekeken raakt. Om te onderzoeken wat je met AI nog meer kan doen en wat werkelijk goede resultaten kan brengen, in dit geval een significante verlaging van je marketingkosten, heeft natuurlijk een grote meerwaarde.”
Ben jij klaar om datagedreven te ondernemen met AI?
“Als er onvoldoende of onvolledige data zijn, dan kunnen we daar weinig mee”, aldus Simon. “Dan moeten we concluderen dat het bedrijf in kwestie er nog niet klaar voor is. Een project als dit is voor ons studenten perfect. Het is een bijbaan op niveau, een mooie bijverdienste, maar het is vooral een mooi inkijkje in welke praktische toegevoegde waarde je studie in het “echte” leven heeft. Die blik naar buiten, buiten de wetenschappelijke muren, is interessant.” Wim vult daarop aan: ”Simon is een enthousiaste student met een proactieve houding die echt iets wil toevoegen. Als begeleider blijf ik toch iets op afstand, de student moet het zelf doen. Ik ben er om de zetjes in de goede richting te geven als dat nodig is. Dat er gewerkt wordt met Nijmeegse ondernemers is een waardevolle toevoeging”. Dirk van Schaijk, manager van MKB Datalab-Oost vult aan: “Of je nu makelaar, fabrikant, transportbedrijf of financiële dienstverlener bent, de Radboud Universiteit helpt met het MKB Datalab-Oost en de inzet van studenten ondernemers in de regio de eerste stap naar slimmer ondernemen met data te zetten en daarmee economische voorspoed te behalen of te behouden. Dat is dus niet alleen mooi voor de ondernemer en de student, het draagt ook bij aan een sterkere regionale economie, wat goed is voor de werkgelegenheid en de brede welvaart in de regio.”
MKB Datalab-Oost
MKB Datalab-Oost is er speciaal voor een brede groep MKB’ers uit de regio Oost-Nederland. Je kunt er terecht voor:
Inspiratiesessies
MKB’ers delen hun eigen ervaringen met het werken met data. Deelname is gratis.
AI for business masterclass
In één avond (inclusief kleine maaltijd en netwerkborrel) leer je meer over AI en de toepassingen voor het MKB. Tegen een vaste prijs van €295 excl. btw.
Masterclassses in 2024: dinsdagavond 20 februari (van 17u tot 21.30u); dinsdagavond 4 juni (van 17u tot 21.30u) en donderdagmiddag 31 oktober (van 14.00u tot 18.30u).
Data workshop
Onderzoek samen met een paar studenten wat AI voor jouw onderneming kan betekenen. Vaste prijs: €1.000 excl. Btw.
Op maat opdracht
Heb je een afgebakende vraag of een specifiek AI- of datavraagstuk? Ga een project aan met een student. Vaste prijs: €3.250 excl. btw.
Meer weten of inschrijven? Kijk op MKB Data-oost.
v.l.n.r. Wim Wiegerinck, Simon Pals, Dirk van Schaijk en Patrick van Haandel