Artikelen
2 oktober 2014
Alain de Bruijn, stijlmeester van MANNA: ‘We groeien samen naar een hoger niveau’
MANNA bestaat deze zomer vijf jaar en heeft in allerlei opzichten naam gemaakt. Dat is onder meer te danken aan het bijzondere design van restaurant en hotelsuites en aan de kenmerkende stijl van communiceren. Alain de Bruijn (31) is verantwoordelijk voor het ontwerp van de stijlelementen en vooral voor het bewaken van het concept. “Design gaat bij mij over esthetiek, maar vooral over het oproepen van emotie. Ik wil mensen graag raken.”
Alain de Bruijn is samen met zijn vader, ontwerper en kunstenaar Eric de Bruijn van Egoista.com, vanaf het prille begin bij MANNA betrokken. “Mijn vader heeft het basisconcept voor MANNA ontworpen. Ik deed in die tijd freelanceopdrachten in Amsterdam en mijn vader heeft mij ingeschakeld voor het ontwerp van een aantal interieurelementen en voor de grafische vormgeving.” De veelgeprezen doucheschermen in de suites zijn bijvoorbeeld echte Alain de Bruijn originals, maar ook kwam hij met het idee om de grote kast achter de bar te gebruiken als ‘wallpaper’, met een wisselende invulling van bijzondere merken en opvallende objecten.
Design en landelijke media
Eric de Bruijn bleef na de opening op 5 juli 2009 wat meer op de achtergrond betrokken bij MANNA en Alain werd verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van het MANNA-design en voor de beeldende communicatie. Dat gaat verder dan aankleding, inrichting en de vormgeving van communicatiemiddelen. Alain bedacht bijvoorbeeld samen met Aïda en Sander de landelijke actie tegen anonieme recensies en hij ontwikkelde de populaire campagne rondom de World Luxury Hotel Award die MANNA won. Het nieuwe Foodbook dat ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan werd uitgebracht, is ook door hem geïnitieerd en ontworpen.
Forse uitbreiding van MANNA
“Momenteel zijn mijn vader en ik met Sander en Aïda bezig om de aanstaande uitbreiding van het hotel vorm te geven. Het gaat om een omvangrijke uitbreiding en dat is een prachtige en uitdagende klus. De groei van zes naar tien suites was een mooie stap, maar met de huidige plannen komt MANNA op een heel nieuw niveau terecht. Dat is ook het mooie aan MANNA: er is een heel prettige dynamiek, er gebeurt altijd veel in en om MANNA. We werken al heel lang samen en zo groeien we ook samen naar nieuwe hoogten. We stimuleren elkaar, houden elkaar scherp en blijven onszelf ontwikkelen.”
‘Soms komt de spanning uit de beperking’
Alain is afgestudeerd aan Academie Artemis (HBO) en voltooide een postgraduate Concept & Design bij MK24. In 2009 richtte hij zijn eigen designbedrijf op, Alaindebruijn.com in Amsterdam. Behalve voor MANNA werkt hij voor grote en kleinere bedrijven en instellingen in binnen- en buitenland. Hij ontwerpt websites, corporate identity’s, was onder meer verantwoordelijk voor een internationale campagne voor Bugaboo en richtte een expositie in bij het ministerie van Financiën.
Het werk van Alain is divers in omvang en uitvoering. Toch is er wel een rode draad. “Ik probeer altijd esthetisch werk te maken waar een bepaalde gelaagdheid in zit. Ik wil mensen graag raken en wil daarom mijn werk een bepaalde emotie meegeven. Het zit hem dus niet alleen in een mooi plaatje maar de gedachten en reacties die het kan oproepen zijn minstens zo belangrijk. Ik heb uiteraard een eigen visie, maar begrijp ook het doel dat mijn ontwerp dient voor mijn opdrachtgevers. Ik doe graag opdrachten waarbij ik veel vrijheid heb. Maar soms komen juist uit de beperking die een bepaalde opdrachtgever oplegt – in de vorm van budget, tijd of visie – de interessantste en spannendste ideeën en concepten.“
“Ik ga graag een langdurige samenwerking aan met opdrachtgevers. Het liefst ben ik betrokken bij het eerste concept en zorg ik er samen met de opdrachtgever voor dat het concept ook op de langere termijn tot volledige bloei komt. De bedrijven met wie ik samenwerk vinden het prettig dat ik niet de logheid (of de uurtarieven) van een groot bureau heb, maar wel dankzij mijn brede netwerk aan bevriende bedrijven en freelancers grote projecten aankan, snel kan schakelen en een professionele partner ben.”
Nijmegen Business