Nieuws
29 augustus 2024
Alles over het contact onderhouden met een zieke werknemer
Zodra een werknemer zich ziek meldt treedt er een procedure in werking. Deze verloopt via het verzuimprotocol, in overeenstemming met de wet ‘Wet verbetering poortwachter’. Het is belangrijk als werkgever een eigen verzuimprotocol op te stellen, geheel op maat naar het bedrijf. Hierin worden alle formele stappen omschreven, zoals de ziekmelding, verzuimregistratie, verzuimgesprekken, de arbodienst etc. Als bedrijf heb je dus te maken met de arbodienst, maar zul je ook zelf nauw contact moeten onderhouden met je zieke werknemer.
Stappenplan maken contact met zieke werknemer
Als bedrijf heb je een vooraanstaande rol bij het begeleiden van de zieke werknemer, met als doel je werknemer uiteindelijk weer terug te laten keren op de werkvloer. Nauw contact is dus geboden. Het is belangrijk om een route uit te stippelen hoe dit contact er uit kan zien. Daarbij moet in ogenschouw genomen worden dat de contactmomenten opbouwend en relatief informeel van aard mogen zijn; een te zakelijke benadering kan ervoor zorgen dat er een wig kan ontstaan tussen het bedrijf en de zieke werknemer. De werknemer kan uiteindelijk zelfs afgekeurd worden, of een beroep doen op de deskundigen van ExpertiseOrgaan.nl voor een second opinion bijvoorbeeld.
Een verzuimprotocol is bij voorkeur positief van aard en gaat uit van de kracht van de zieke medewerker(s). Als bedrijf stel je jezelf hulpvaardig op in het ziekteproces en laat je de zieke medewerker meedenken over hetgeen de medewerker nog mogelijk wel kan.
Daarnaast worden er formaliteiten en praktische zaken opgenomen in het verzuimprotocol, zoals met wie er precies contact opgenomen wordt bij ziekte, vertel wie de arbodienst is en welke rol zij spelen in het ziekteproces en het verloop hiervan, zoals bij langdurige ziekte. Zorg dat werknemers goed geïnformeerd zijn en toegang hebben tot het verzuimprotocol.
Contactmomenten met zieke werknemer
Het is belangrijk om de zieke werknemer betrokken te laten blijven bij het bedrijf – daar waar mogelijk. Te denken valt aan de volgende stappen:
- Spreek telkens nieuwe contactmomenten af met de werknemer, dit kan een belletje zijn, dit kan een bezoekje zijn
- Nodig de zieke werknemer, indien mogelijk, ook uit voor een koffiemoment op het bedrijf in een wat kleiner gezelschap – of één-op-één
- Overleg met de zieke werknemer hoe de overige directe collega’s geïnformeerd kunnen worden over het ziekteverloop
- Betrek de zieke werknemer bij bedrijfsactiviteiten, zodat deze mogelijk kan participeren waar mogelijk
- Informeer de zieke werknemer over belangrijke zaken op de werkvloer, zodat deze zich betrokken blijft voelen en up-to-date blijft over het bedrijf
- Laat collega’s ook een rol spelen bij de zieke werknemer, te denken valt aan een kaartje sturen, een belletje plegen
- In samenwerking met de bedrijfsarts kan gekeken worden in welke mate de werknemer weer deels kan re-integreren, wellicht in een andere functie; wat kan de zieke werknemer nog wel?
Door de bovenstaande punten mee te nemen binnen je verzuimprotocol, wordt het contact met de zieke werknemer op positieve wijze onderhouden en is er doorgaans meer kans op een succesvolle terugkeer op de werkvloer.
Nieuws