Artikelen
19 november 2013
AMC Groep en ViaSana werken dagelijks aan betere kwaliteit
ViaSana in Mill is een kliniek gespecialiseerd in verzekerde orthopedische zorg. Met acht orthopedisch specialisten, een neurochirurg, twee pijnspecialisten en ondersteund door zo’n 150 medewerkers, worden jaarlijks zo’n 20.000 nieuwe patiënten gezien en ongeveer 5.000 operaties uitgevoerd. ViaSana is een ‘state of the art’ kliniek die door patiënten wordt gehonoreerd met een 8,9. De AMC Groep is verantwoordelijk voor de volledige schoonmaak en volgens algemeen directeur Johan de Bruin tot volle tevredenheid.
“Die hoge klanttevredenheid heeft alles te maken met de rust, de kleinschaligheid, het comfortabele verblijf, de betrokkenheid, de korte wachttijden, onze medische deskundigheid en met onze bedrijfscultuur. Ons wij-gevoel is groot, dat straalt iedereen ook echt uit en dat merken onze patiënten”, vertelt Johan de Bruin. “Elke orthopedisch chirurg in ViaSana is gespecialiseerd in behandelingen van een klein aantal gewrichten. Daardoor voeren zij vaak dezelfde operatie uit, waardoor zij veel expertise opbouwen. Wij doen niet alleen veel heup- en knieprotheses, wij voeren bijvoorbeeld jaarlijks ook zo’n 2.000 kijkoperaties in knieën en schouders uit en zo’n 300 voorste kruisbandoperaties. We behandelen hier alle gewrichten van het menselijk lichaam.”
Cleanroom/OK-training
AMC Groep was al langer verantwoordelijk voor de schoonmaak van Fitland, de buurman en nauwe partner van ViaSana. “We kregen van hen goede berichten. En we waren niet helemaal tevreden over onze toenmalige schoonmaker, dan is één en één snel drie. Bovendien kende ik de directeur Haico Klerks nog uit een ver verleden.” AMC Groep is al 38 jaar actief op het gebied van schoonmaak, specialistische reiniging, gevelreiniging en –renovatie en bedrijfscatering. Haico Klerks: “We leveren hoogwaardige diensten op maat, we investeren in mensen, want schoonmaken is mensenwerk. We zoeken in partnerships langdurige samenwerking met klanten.” ViaSana was op zoek naar een echte partner. “En die hebben zij gevonden, er gingen bijvoorbeeld meteen 25 medewerkers aan de slag met een cleanroom-training om de OK’s elke dag optimaal te reinigen.” Haico Klerks: “Omdat we willen dat onze medewerkers optimaal op hun taak zijn berekend. Het gaat niet alleen om hoe je schoonmaakt, het waarom is net zo belangrijk. Welke methode kies je, welke middelen gebruik je, wat is de procedure, waarom moeten de deuren van een OK altijd dicht zijn en welke persoonlijke hygiëneregels gelden er. Onze schoonmakers werken onder hetzelfde regime als OK-personeel. Anita van de Akker is objectleider, zij is de schakel tussen onze medewerkers en ViaSana. Zij heeft voortdurend overleg over de gang van zaken.” AMC doet niet alleen de OK’s, maar is ook verantwoordelijk voor alle andere schoonmaakactiviteiten binnen ViaSana.
Kwaliteit
AMC en ViaSana maakten duidelijke afspraken over de te verrichten werkzaamheden. “Alles moet hier elke dag spik en span zijn, niet alleen vanuit hygiënisch oogpunt, maar ook omdat we vinden dat het bij onze uitstraling hoort.” En die kwaliteit wordt voortdurend gemeten. Haico Klerks: “Dat doen we zelf, we meten voortdurend onze kwaliteit op alle projecten, daarvoor hebben we een kwaliteitsinspectrice die steekproefsgewijs alle projecten bezoekt en controleert. Op die manier maak je niet alleen duidelijk dat je je aan je afspraken houdt, je werkt ook aan constante kwaliteitsverbetering. Uiteraard geven we onze bevindingen aan de klant door. Uniek in de Nederlandse schoonmaakbranche is ons kennisplatform in sharepoint. Een platform in de cloud speciaal voor de gezondheidszorg, waarin we hun protocollen en beheersystemen kop-pelen aan de dagelijkse praktijk. Voor iedereen zichtbaar en te gebruiken.” Johan de Bruin is uitermate tevreden over de samenwerking. “We hebben in AMC de partner gevonden die we zochten, een bedrijf dat elke dag samen met ons werkt aan de verbetering van kwaliteit. Dat is waar het hier om draait.”
Nijmegen Business