ANAC
26 februari 2025
ANAC: al 85 jaar de beste service
‘… En dan ga je rechtsaf op het Gaziantep-plein.’ ‘Op het wát, zeg je?’ ‘De ANAC-rotonde!’ ‘O, zeg dat dan meteen!’ Klinkt dit bekend? In Nijmegen is de onofficiële naam van dit verkeersplein vele malen bekender dan de officiële. Geen wonder ook, want ANAC is een begrip in de stad. Om je auto te wassen, te tanken, een aanhanger te huren of om een broodje te kopen. En dat al 85 jaar! Nijmegen Business ging langs bij eigenaar Lex Peters en CEO Cristel Hodes om ze te feliciteren en te vragen hoe je het als autoservicebedrijf zo lang kunt volhouden. “Je moet elke dag scherp zijn.”
Op 20 januari vierde ANAC dat in 1940 de vader van Lex, Antoon Peters, als boer startte met de verkoop van granen en kunstmest. De eerste bedrijfsactiviteit op die plek. Al was het toen nog niet gericht op auto’s – dat kwam in 1965. Lex: “Toen groef hij een gat in de grond, plaatste er een tank in en zette er twee benzinepompen bovenop.” Het was een briljante ingeving van een boer met handelsgeest. “Nederland ging meer autorijden en mijn vader zag handel. Dat heeft goed uitgepakt.” Bij die twee pompen is het bepaald niet gebleven. Cristel: “Hier in Nijmegen is de service natuurlijk enorm uitgebreid, maar inmiddels heeft ANAC ook negen andere vestigingen in Nederland en vier in België, en bloeit het bedrijf als nooit tevoren.”
Altijd investeren
In 1985 nam Lex samen met twee broers ANAC over van hun vader. In de veertig jaar daarna heeft Lex eerst zijn ene en daarna zijn andere broer uitgekocht. “Sinds zes jaar ben ik de enige eigenaar. Al doe ik het natuurlijk zeker niet alleen. Ik heb een hele groep fantastische medewerkers die allemaal met hart en ziel werken aan dit mooie bedrijf.” De rode draad is in al die tijd geweest dat wat verdiend werd ook weer in ANAC werd geïnvesteerd. Cristel: “We investeren zo veel mogelijk om als organisatie te kunnen groeien en betere service te kunnen bieden aan onze klanten.” Zo is de carwash van de vestiging aan de ANAC-rotonde vorig jaar helemaal vernieuwd, met als resultaat een hypermoderne plek om je auto van binnen en van buiten te reinigen. Lex: “Ik stond vóórdat we gingen verbouwen een keer op ons dak naar het uitzicht te kijken en dacht: wat fantastisch, dit moeten onze klanten zien! Op die plek is nu de overdekte stofzuigplaats, waar autowassers dus inderdaad ook van het uitzicht kunnen genieten. Aan de overzijde is een bos, nu is het net of je in het bos je auto staat te stofzuigen!”
Blijven ontwikkelen
Zulke investeringen laten zien dat je als bedrijf in beweging bent, en dat is belangrijk, zegt Cristel. “Je moet als organisatie zeer flexibel zijn. Jezelf blijven ontwikkelen en je klanten steeds nieuwe dingen bieden en bestaande zaken verbeteren.” Daar moet je scherp op zijn, zegt Lex, “want anders loop je het risico dat je je klanten verliest, met alle gevolgen van dien.” Hij ziet desgevraagd een parallel met de Dakar-rally waar hij afgelopen weken voor de tweede keer aan meedeed. “Je rijdt 8000 kilometer over onverhard terrein. Dan moet je goed nadenken over wat je doet en zorgen dat je altijd scherp bent, want anders sta je midden in de woestijn stil. En zie dan nog maar eens weer op weg te komen.”
Samenwerken
De Dakar-rally verliep goed voor Lex dit jaar. Hij werd, als snelste Nederlander, negende in zijn categorie. Daar wordt echt bikkelhard gereden. “Er doen geen pannenkoeken aan mee, dus je moet goed weten wat je doet om mee te kunnen komen.” Maar het is niet alleen concurrentie, zo blijkt als Lex verder vertelt. Ik stond met drie lekke banden en werd op weg geholpen met het reservewiel van mijn teamgenoot. “Zonder zijn wiel had ik een serieus probleem gehad. En als je je maatjes met problemen ziet staan, moet je ook helpen, zodat diegene ook weer verder kan.” Cristel vult aan: “Zo is het met zakendoen en een bedrijf runnen ook, vinden we bij ANAC. Je kunt wel blind hardlopen en proberen iedereen af te troeven, maar als je samenwerkt kom je veel verder.”
Meer weten? Kijk op ANAC.
AutomotiveNijmegen Business