Artikelen
11 april 2014
Antoine Driessen nieuwe directievoorzitter Rabobank Rijk van Nijmegen
Antoine Driessen (45 jaar) begon op 1 maart als nieuwe directievoorzitter van Rabobank Rijk van Nijmegen. Een man met een lange bankcarrière, in binnen- en buitenland en sinds 1 maart in Nijmegen. Hij legt uit.
Antoine Driessen werd geboren in Horst aan de Maas, woont daar overigens nog steeds en begon daar ook zijn bankcarrière als accountmanager zakelijk. “Ik kom uit een ondernemende familie, dus ik voel me verbonden met het ondernemerschap.” Na tien jaar kreeg hij een leidinggevende functie, vervolgens werd hij commercieel directeur. “Drie jaar later werd ik toegelaten tot een talentenklas en ik kreeg het advies om iets buiten de lokale kaders te gaan doen. Ik ging voor Rabobank Nederland naar Kuala Lumpur om mee te werken aan de herstructurering van een staatsbank, het ging er bovendien om de organisatie klantgerichter te maken: Client First. Klinkt eenvoudig en daarin schuilt meteen ook de kracht.
Opdracht
Maart 2009 kwam Antoine terug naar Nederland en een maand later werd hij benoemd tot directievoorzitter van Rabobank Helmond. “Daar bleef ik vijf jaar. In 2013 schreef ik samen met een lid van de Raad van Bestuur en enkele directievoorzitters uit het land aan de visie ‘Rabobank 2016’, gericht op klant en markt. De afronding in december 2013 was een mooie markering van een enerverende periode. Een vervolgstap leek voor de hand te liggen alhoewel ik daar niet echt mee bezig was. Totdat Rijk van Nijmegen voorbij kwam. De benoemingsperiode verliep voorspoedig maar vraagt toch veel gesprekken en zorgvuldigheid. Ik kreeg van de raad van commissarissen een duidelijke opdracht mee: verstevig het fundament van de bank, geef de bank meer marktprofiel in de samenleving en voer de voorgenomen reorganisatie door.
Het verstevigen van het fundament heeft volgens mij te maken met het verdiepen van bestaande klantcontacten, meer dan op zoek gaan naar nieuwe klanten. Het heeft ook te maken met het herwinnen van vertrouwen, want dat is zeker voor een deel verloren gegaan. Het marktprofiel heeft te maken met onze coöperatieve structuur, met een goede balans zoeken in het bouwen aan wederkerige relaties met klanten en andere stakeholders in de regio. We willen als bank het komend jaar nauwkeurig onderzoeken welke thema’s voor de regio belangrijk zijn. Bij welke sociaal-economische vraagstukken kunnen wij een positieve rol spelen en hoe vullen we die participerende rol dan inhoudelijk in? Daar verwacht ik veel van.”
Reorganisatie
De klus om te reorganiseren is ingewikkeld, Rabobank Rijk van Nijmegen zal de komende jaren van veel medewerkers afscheid nemen. “Dat betekent dat we anders zullen moeten werken met minder mensen. Met behoud van het persoonlijk karakter. Onze klant vraagt namelijk best veel: hij wil het kantoor om de hoek graag combineren met het gemak en de onafhankelijkheid die internetbankieren biedt. Wij moeten daarom een oplossing vinden op de vraag hoe je vanuit minder kantoren de verbinding houdt met de ongeveer 125.000 klanten in ons werkgebied. Dat zal bijvoorbeeld leiden tot schaalvergroting voor standaarddiensten, en dat zal ons de ruimte geven om beter te kunnen participeren in de maatschappij waarin we opereren. Het is de combi: schaalvergroting en terug naar de haarvaten van de omgeving die ons de komende jaren bezig zal houden. Daarbij zie ik onze medewerkers als onze ambassadeurs in hun eigen woonomgeving. Zij zijn het sociale kapitaal van ons bedrijf en leggen de verbinding met de gemeenschap. Daarin gaan we het onderscheid maken, daar ben ik vast van overtuigd.”
Nijmegen Business