Artikelen
19 september 2017
Arma Horecaverhuur: ‘Als een feestje een goed feestje moet zijn’
De economie zit in de lift, toch maakt de crisis nog steeds slachtoffers. Zo zijn we recent nog opgeschrikt door het faillissement van modeketen Witteveen. Ook het Arnhemse bedrijf Arma Horecaverhuur heeft zijn strategie aan moeten passen om toekomstbestendig te zijn. Een toonaangevend bedrijf in de horecaverhuur waar menig ondernemer naar op kijkt. Bij Marc Sanders is het altijd feest, maar hij heeft de slingers wel even moeten verhangen.
Horecaverhuur
Arma Horecaverhuur is een flexibele verhuurdienst van horecamateriaal. Denk daarbij aan tafels, stoelen, serviesgoed, koelapparatuur, keukenbenodigdheden en tenten. Mooie materialen waarbij kwaliteit voorop staat. Jarenlang was men bereid om voor stijlvol en fraai materiaal te betalen om uitstraling aan een evenement of partij te geven. De crisis heeft iedereen doen bezuinigen. De feestjes waren als eerste aan de beurt. Directeur Marc Sanders: “ Arma Horecaverhuur bestaat al drie generaties. Wij zijn ooit begonnen met het verhuur van marktkramen. Dat is langzaam uitgebreid naar alles wat je nodig hebt op tijdelijk horecagebied. Van ontwerp van een concept, vormgeving van de inrichting, tot het afbouwen en wegbrengen van de emballage. Mijn uitgangspunt is altijd geweest: als we het doen, doen we het goed. Dat begint met goede inventarisatie van de wensen van de klant en de mogelijkheden op locatie. Vervolgens lever je kwalitatief hoogwaardig meubilair en serviesgoed met uitstraling. Je investeert in trendy en design materialen. Je wilt met een feestje tenslotte uitpakken. Ook de apparatuur moet modern, schoon en goed functioneren. Ondanks dat je op een tijdelijke locatie werkt, wil je je niet behelpen. We faciliteren volledig. We bouwen op, zorgen per evenementsdag voor de afvoer van vuile vaat en emballage en bouwen af. Afspraak is afspraak, dus we zijn op tijd. Dat betekent soms strak plannen en het onmogelijke voor elkaar krijgen. Maar we doen het wel. Daarin verschillen we van anderen.
Budgetbasiclijn
Wanneer het financieel minder gaat, ga je het eerst schrappen in feesten, partijen en evenementen. Of je pakt het een stuk eenvoudiger aan. Cateraars zijn traditioneel onze grootste afnemers. Voor hun is horecaverhuur een kostenpost. Daar ga je op bezuinigen. De omzet halveerde, terwijl het aantal aanbieders in onze branche steeg. Je hoeft geen raketwetenschapper te zijn, om de gevolgen te voorspellen. Prijzen komen onder druk te staan. We hebben daarom twee jaar geleden een budgetbasiclijn op de markt gezet. Ondanks deze lijn, daalde de omzet van een grote klant fors. Toen bleek onze afhankelijkheid daarvan. Mijn ogen gingen open: verdere aanpassing van de strategie was noodzakelijk.
Koerswijziging
We hebben onze omzetgegevens op klantniveau geanalyseerd. Zijn in gesprek gegaan met klanten. Wat kan anders? Voor de standhouders van bijvoorbeeld Concours d’Elegance regelen we nu alles rechtstreeks. De kwaliteit verhoogt én onze omzet. Omdat we de grootste aanbieder van horecaverhuur in de regio zijn, let de concurrent op ons. We hebben onze blik verruimd door ook naar buiten te kijken. We waren teveel intern gericht. We hebben over de volle breedte van het assortiment de prijzen aanzienlijk verlaagd. We hebben eenvoudigweg een rekensom gemaakt: wat is het omslagpunt van een prijsverlaging in relatie tot omloopsnelheid en kosten. Daarnaast gaan we ons richten op het MKB en particulieren met eenvoudiger materiaal, zoals terrastenten voor kleinere feestjes. Ondanks dat wij een grote speler zijn, kunnen we die prima bedienen. De service en kwaliteit blijft hetzelfde alleen met vriendelijkere tarieven. Ook hebben we nu een salesmedewerker dedicated voor organisatiebureaus. We richten onze pijlen nu op meerdere borden. Liever 100 kleine feestjes dan 3 grote.”
Feestje? Huur je materiaal op https://horecaverhuur.nl
Arnhem Business