Artikelen
19 september 2017
Arnhem Business ontbijt bij Hotel Haarhuis: ‘De generatiekloof. Bestaat die wel?’
Op de klok 7.45 uur. Aanvang Arnhem Business Ontbijt bij hotel Haarhuis. De één stapt opgewekt en fris de ontbijtruimte binnen, voor de ander voelt het als midden en in de nacht en heeft met moeite zijn ogen open gekregen. Misschien was voor een aantal een overnachting in een hotelkamer prettig geweest. Zo is de Introdanskamer een droom om in te slapen door zijn fantastische inrichting. Op dezelfde vleugel worden nu alle comfortkamers gerenoveerd tot fijne slaapparadijzen. Wakker of niet, we schuiven aan voor een uitgebreid ontbijt om over generatieverschillen te praten.
Juiste mix
Als er iemand gespecialiseerd is in bedrijfsoverdracht en verandermanagement is dat Hans Wijnen van Diligence: “Eén van de eerste dingen die een overnamekandidaat in de regel vraagt bij een bedrijfsovername is hoe het personeelsbestand eruit ziet qua leeftijd. Als de gemiddelde leeftijd aan de hoge kant is, wordt dat als waardeverminderend uitgelegd. Terwijl het juist gaat om een gezonde mix. Een oudere medewerker heeft enorm veel ervaring en jongelui maken het geheel modern en sprankelend. Het verschil in salaris hoeft bij een gezonde mix geen probleem te vormen.”
Kwaliteit
Healthclub Jagyba gelooft in de balans van lichaam en geest. Sport en een gevarieerd voedingspatroon zorgen voor een gezond lichaam. Ze biedt verschillende trainingsvormen zoals bootcamp mountainbiken, funxtion, hardlopen, spinning, body kick, Xcore, Pinkboxing, body balance en de Milon Circle. Healthclub Jagyba heeft zo’n ideale mix met medewerkers in de leeftijd van 21 tot 46 jaar. Bewust. Lex Hendriks: “Jagyba is een lifestyleclub voor het hele gezin, de allerjongste is drie jaar, de alleroudste 93 jaar. Een oudere medewerker heeft meer levenservaring en daarmee ook een andere benadering naar onze leden. Wil je onderscheidend zijn als sportschool, dan moet je kwaliteit leveren. Dat begint met investeren in je medewerkers.”
Flexibel
Milan Brouwer van BOOOM Digital maakt onderscheidende websites en webshops voornamelijk in het WordPress platform. De websites vallen op door het design. Met oog voor detail én techniek zijn ze ontworpen. Het team is jong. Alleen zijn aandeelhouder en salesmanager zijn van een andere generatie. Milan: “Onze medewerkers komen vaak direct van school of hebben enkele jaren ervaring. Als ik een vacature heb, bekijk ik ook sollicitaties van oudere kandidaten. Echter hebben zij vaak niet de juiste kennis, werken met verouderde programma’s en denken niet hetzelfde als wij.” Hans: “Mijn kale hoofd en grijze haar helpen bij mijn autoriteit als adviseur, daaruit blijkt levenservaring. Datzelfde zou tegenwerken in de snelle wereld van Milan. Als je wat meer op leeftijd komt, benut je opgebouwde ervaring en hebt een eigen manier van werken. Dat wordt al snel uitgelegd als minder flexibel.” Milan: “Omgekeerd werkt het ook zo. Ik vind het lastig om voor bedrijven uit de advies- en financiële sector te werken. Dan schuift mijn salesmanager aan.” Job: “Daarvoor heb ik twee oudere medewerkers aangetrokken. Ze hebben meer ervaring en zijn een betere gesprekspartner. Hun oplossingen zijn echter wel traditioneler, die maak ik frisser.”
Respect
Milan: “Als ‘jongere’ zijn onze ideeën inderdaad verrassender, alleen missen de schoolverlaters wel communicatieve vaardigheden. Een nette e-mail typen is een uitdaging en wanneer er iemand belt, vergeten ze om de naam te noteren.” Lex: “Dat herken ik. Vroeger… ehm…” Lachend: “-als je vroeger zegt, ben je echt oud- had dezelfde generatie sociaal gezien een hoger niveau. Ik wil nietzeggen dat ze nu minder respect hebben, maar het is direct ‘je’ en ‘jou’.” Hans: “Heb eerbied voor grijze haren.”Job: “Ik zeg altijd u, tegen iedereen. Juist omdat ik zo jong ben.”
Breinwetenschap
Aan tafel zit ook Corporate Neuroloog Rolf Bruins van Management Class. Hij is breinexpert en bedenker van de employee journey. Hij schrijft boeken, is spreker en consultant. Rolf is gespecialiseerd in het leggen van verbanden tussen de meest recente neurowetenschappelijke inzichten en de manier waarop mensen en organisaties werken. Rolf: “Iedereen heeft hetzelfde brein. De verschillen hebben vooral te maken met opvoeding en opleiding. Jongeren hebben veel minder kennis en levenservaring. Ze leren als eerste door hun opvoeding. Een aanspreekvorm wordt aangeleerd. Wat wij ‘ouderen’ zien als respect, is gewoon opvoeding.”
Opvoeding
Job: “De school is tegenwoordig steeds meer opvoeder. Beide ouders werken en verleggen hiermee hun verantwoordelijkheid.” Lex: “Ze leren niet meer van ouders en docent, maar van wat ze zien op hun mobiele telefoon. Dat gedrag nemen ze over. Ouders krijgen minder grip.” Rolf: “Kinderen hebben kaders nodig. Internet zorgt dat ze veel meer associatief leren en denken. Dat vraagt om structuur. Bovendien is het belangrijk om je hele leven te blijven leren. Niet alleen als je jong bent, ook later zodat niet alleen je cv aansluit maar wendbaar blijft.”
Uitspreken
Rolf vervolgt: “Verschillen in denk- en werkwijze kunnen ogenschijnlijk groot zijn. Spreek het uit, als de andere aanpak irritatie opwekt. Daarmee los je al een hele hoop op. En weet je wat? Je zult zien dat de verschillen helemaal niet zo groot zijn. Je hebt immers hetzelfde brein en je leert elke dag opnieuw.”
Deelnemers ontbijtbijeenkomst:
Job Kaptein | Inktvis Media www.inktvismedia.nl
Hans Wijnen | Diligence www.diligence.nl
Rolf Bruins | Management Class www.managementclass.nl
Milan Brouwer | BOOOM Digital www.booomdigital.nl
Lex Hendriks | Jagyba www.jagyba.nl
Arnhem Business