Artikelen
11 maart 2015
Ask de Chef ziet mogelijkheden voor uitbreiding van haar “All you can eat”-concept
Het is een bekend gegeven: de consument wordt steeds kritischer. Niet alleen ten aanzien van zijn uitgaven, maar ook ten aanzien van zijn beleving. Meer dan ooit is de beleving een belangrijke factor bij de vraag; ‘waar eten we vandaag’. Ask de Chef sprong daar tijdig op in. Uit eten gaan is nog steeds zeer populair. Met name de ‘oudere’ consument tussen de 50 en 64 jaar is een belangrijke doelgroep geworden. Uit het op 5 februari jl. gepresenteerde onderzoek van de Rabobank (Rabobank Cijfers en Trends) blijkt dat deze groep consumenten goed is voor bijna 40% van de totale bestedingen in de restaurantbranche.
Ontwikkelingen in de horeca
Uit eten gaan is nog steeds zeer populair. Met name de ‘oudere’ consument tussen de 50 en 64 jaar is een belangrijke doelgroep geworden. Uit het op 5 februari jl. gepresenteerde onderzoek van de Rabobank (Rabobank Cijfers en Trends) blijkt dat deze groep consumenten goed is voor bijna 40% van de totale bestedingen in de restaurantbranche. Ook het aantal eenpersoonshuishoudens en het aantal tweeverdieners neemt toe. Zo volgt uit het voornoemd rapport. Ook deze groep biedt kansen voor de horeca. Zij heeft vaak weinig tijd. Het online bestellen van eten, waarna het thuis wordt bezorgd, wordt steeds populairder onder deze doelgroep. Om als horeca-ondernemer geld te kunnen verdienen, is het meer dan ooit belangrijk om te sturen op herkenbare meerwaarde zoals verse producten, een goede sfeerbeleving en een creatieve en herkenbare formule. Maar daarnaast dient de horecaondernemer te blijven sturen op rendement en kosten.
Voorziene blik: online bezorgdiensten Ask de Chef
‘Je moet er boven op blijven zitten’, zegt Chiel Verheij, directeur en mede eigenaar van het Ask de Chef concept. Hij voorzag deze ontwikkelingen een aantal jaren geleden al en heeft meteen maatregelen genomen. Zo heeft Ask de Chef inmiddels een eigen onlinebezorgservice. Compleet met een eigen gratis app. ‘De online-omzet groeit elke maand en we mogen op steeds meer nieuwe adressen onze warme gerechten en verse sushi’s bezorgen. Inmiddels hebben we een bereik van meer dan 60 kilometer. Daar zijn wel heel trots op’.
Dat het niet altijd makkelijk is, is duidelijk. ‘Het blijft toch altijd een beetje een gok. Je kunt alles van te voren bedenken en berekenen, maar de praktijk moet het uitwijzen’. Om onderscheidend in de horeca te zijn en te blijven, is de horecaondernemer genoodzaakt om steeds te blijven verbeteren. Feit daarbij is dat de kosten altijd vooruit lopen. ‘Dan moet je een sterk team van investeerders, leveranciers en vakidioten om je heen verzamelen’. Ask de Chef mag zich daarin gelukkig prijzen, laat Chiel Verheij weten.
Groei in Doetinchem en omgeving
Maar het is natuurlijk niet voor niets dat Chiel Verheij in staat is om de juiste mensen om zich heen te verzamelen. Ask de Chef is een formule die voldoet aan al hetgeen de huidige consument verlangt van een horeca onderneming, niet alleen wat de beleving van de consument betreft, maar ook wat betreft het sturen op een herkenbare formule. De formule ‘Ask de Chef’ heeft inmiddels een hele brede bekendheid onder niet alleen de gasten die het restaurant in Arnhem en Zevenaar bezoeken, maar ook onder het horeca publiek in Doetinchem en omgeving. In het voorjaar van 2014 opende Ask de Chef namelijk haar derde vestiging in Doetinchem, in de Grutstraat.
‘Het is echt een mooie tent geworden om het populair te zeggen’, zegt Chiel Verheij. ‘Er staat een zeer enthousiast team en ook de online bezorgingen in Doetinchem en omgeving lopen iedere maand op’. Doelstelling is om binnen één jaar de naamsbekendheid van Ask de Chef Doetinchem net zo hoog te hebben als dat die nu is in Arnhem e.o. ‘Dat kun je enkel bereiken door continu kritisch te kijken naar je organisatie, je mensen en heel hard te werken’, aldus Chiel Verheij.
Arnhem Business