Artikelen
16 november 2016
Autobedrijf De Baaij: ‘Winst geeft nieuwe naam een vliegende start’
Hij laat glunderend de beelden van die avond zien. Bij het horen van zijn naam maakte Thijs de Baaij de juichbeweging van een voetballer die net de winnende goal in de Champions-Leaguefinale heeft gemaakt. De rest van zijn team was minstens zo euforisch. Want Autobedrijf De Baaij uit Nijmegen mag zich BOVAG Autobedrijf van het jaar 2016-2017 noemen.
Dat de prijs veel aanzien heeft merkte Thijs (32) de dagen erna. “Ik ben de afgelopen drie weken nauwelijks aan mijn werk toegekomen. Er zaten heel bijzondere dingen bij: een interview met Radio 538 en een bloemetje van de minister van Economische zaken, bijvoorbeeld. In totaal hebben we meer dan duizend reacties gekregen. Overal waar ik kom blijven mensen naar me toe komen om me te feliciteren. Waanzinnig!”
Mystery shoppers
De BOVAG gaat grondig te werk bij de verkiezing van Autobedrijf van het jaar. Alle ingeschreven bedrijven werden na een stemronde teruggebracht tot een groep van tien. Thijs: “Er is hier een volledige dag een consultant over de vloer geweest. Hij heeft echt iedere steen opgetild. Ons beleid, onze processen, de maatschappelijke betrokkenheid die we hebben; alles is bekeken en beoordeeld. Ook zijn we door vijf mystery shoppers bezocht die hebben gelet op alle onderdelen binnen ons bedrijf.
De rapporten van zowel de consultant als de mystery shoppers zijn vervolgens beoordeeld door een vijfkoppige vakjury die drie finalisten kozen voor de finale. Die zijn bezocht en beoordeeld door de juryleden, waaruit de uiteindelijke nummer één gekozen is. En dat waren wij!”, zegt Thijs met een grote glimlach. De jury sprak in zijn commentaar over ‘gastheerschap als rode draad’ en roemden de inrichting, het personeel, het maatschappelijke optreden en de grote hoeveelheid zelfreflectie bij Thijs.
Trots
Thijs is om meerdere redenen trots op de prijs. “Ik ben heel blij voor ons team. Zij verdienen dit. De afgelopen negen jaar heb ik tijdens de jaarcongressen vol bewondering naar de finalisten gekeken. Ieder jaar raakte ik meer gemotiveerd om ooit op diezelfde plek te staan, terwijl het me ook meer en meer duidelijk werd dat we flink aan de bak moesten om daar te komen. Het bedrijf dat ik in 2010 overnam werd steeds professioneler en ik zag ook steeds beter wat mijn tekortkomingen waren. Als directeur was ik alleen maar bezig met de buitenkant en vooral met het gelukkig maken van mijn klanten. Het belangrijkste vergat ik: het team.”
De beste
“De afgelopen twee jaar ben ik met twee bureaus, Codebreakers en Bureau NegentigTien, intensief bezig geweest met reflectie”, vervolgt hij. Er werd kritisch naar de organisatie, en naar Thijs zelf, gekeken. “Dat is heel erg belangrijk geweest. Vanaf toen is er veel veranderd en is de sfeer beter geworden.” Waar het bedrijf al voor stond werd vanaf dat moment nog nadrukkelijker onderdeel van de filosofie: klanttevredenheid. “We willen er echt voor mensen zijn en ervoor zorgen dat iedereen meer dan tevreden de deur uitloopt. Op elk onderdeel, vanaf het moment dat klanten hun auto parkeren, willen we een plus scoren. Net als ikzelf wil dit bedrijf gewoon altijd de beste zijn.”
‘Op elk onderdeel, vanaf het moment dat klanten hun auto parkeren, willen we een plus scoren’
Naamsbekendheid
De prijs had niet op een gunstiger moment kunnen komen. Lang twijfelde Thijs erover of hij de naam van het bedrijf dat hij overnam, Bosch Car Service Van Gool, moest veranderen. “Je gooit toch ruim 25 jaar naamsbekendheid weg. Toen ik dit jaar besloot dat ik dat toch wilde doen, moest het ook voor de halve finale afgerond zijn. Gelukkig is dat gelukt. Dat we nu winnen geeft de nieuwe naam meteen een vliegende start.”
Meer weten? Kijk op www.autobedrijfdebaaij.nl
Nijmegen Business