Artikelen
30 januari 2019
Auxo: We zoeken producten met een verhaal
Van jacuzzi’s tot biologisch afbreekbare yogamatjes: er is tegenwoordig niets meer dat je niet via internet kunt bestellen. Kris Altenburg, eigenaar van e-commercebedrijf Auxo, weet hier alles van. Jarenlang verkocht hij luxe goederen via webshops, maar het bedrijf zet nu een meer duurzame koers in.
“We leven in een 24-uurseconomie”, zegt ondernemer Kris (30). “Ik ben er zelf gek op en ben zeven dagen per week bereikbaar. Veel mensen willen ’s avonds laat nog iets bestellen dat vervolgens snel in huis is. Daarom ben ik 2,5 jaar geleden met Auxo begonnen: een bedrijf dat mooie spullen verkoopt via internet. We begonnen met één webshop en breidden dat vervolgens uit. Tot voor kort verkochten we vooral luxe goederen zoals zwembaden en barbecues, ook via kanalen als Bol.com en Amazon. Maar e-commerce is dynamisch en verandert continu,dus ons assortiment ook.”
Bewuste keuzes
Auxo gaat zich steeds meer richten op mooie, duurzame producten. Kris vertelt: “Het afgelopen jaar heb ik veel nagedacht over wat ik wilde met het bedrijf. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik me wil focussen op dingen die ik écht leuk vind. Mijn interesse ligt bij duurzaam, fairtrade, ecologisch en biologisch. Ik vind dat je als mens bewust om moet gaan met bepaalde keuzes, of het nu gaat om voeding, afval scheiden of kleding. Daarom gaan we ons nu richten op dat soort producten.”
Coconut bowls
Als reisliefhebber komt Kris op de mooiste plekken over de hele wereld. Vanzelfsprekend doet hij daar veel inspiratie op. “Ik kom veel interessante producten tegen, zoals handgemaakte coconut bowls uit Bali. Voorheen werd de schil verbrand, maar nu worden ze met de hand bewerkt door mensen tegen een goed loon.” In Amerika kwam hij milieuvriendelijke zonnebrandcrème tegen, ontwikkeld door surfers. Die is volledig afbreekbaar en natuurlijk, waardoor er geen giftige stoffen in het water belanden. “We zoeken producten met een verhaal, daar haal ik zelf ook veel energie uit.”
Opvallen
Dat klinkt natuurlijk heel mooi, maar hoe val je op in het woud van alle verschillende webshops? “Qua prijs kun je bijna geen onderscheid maken, daarom moet je dat doen met service. Levervoorwaarden, garantieafwikkeling, hoe je mensen te woord staat, hoe je ze helpt. Wij streven honderd procent klanttevredenheid na. We vinden het leuk om aardig te zijn tegen mensen en daardoor voelen klanten zich speciaal. Bovendien hebben we een fysieke vestiging in Nijmegen waar mensen eventueel producten kunnen bekijken en ophalen als ze dat willen.”
‘We streven honderd procent klanttevredenheid na’
Gunfactor
Ondernemen is voor Kris vallen en opstaan. “Zo heb ik een hoop geleerd. Je moet vooral niet stilzitten, maar constant bewegen en opletten. Ik zit er natuurlijk ook wel eens naast, ik heb een zolder vol met spullen die ik misschien nooit meer kwijtraak. Dat is het risico.” Ook de gunfactor is belangrijk, weet hij. “Je moet de gunfactor verdienen. Ik probeer als ondernemer bijvoorbeeld betrokken te zijn in de regio door lokale evenementen en clubs te sponsoren.”
Groei
Hoe Auxo zich gaat ontwikkelen? Als het aan Kris ligt, groeit het bedrijf flink. “Ik wil een zo breed mogelijke doelgroep bereiken met producten die wij leuk vinden en waar we energie van krijgen. Ondernemers met een interessant product mogen mij dan ook altijd benaderen, wie weet kunnen we elkaar verder helpen.”
Meer weten? www.auxo.nl
Arnhem Business