Artikelen
25 januari 2016
Baker Tilly Berk prijst marketing Go-Tan
‘A very foodloving family’: de slogan van Go-Tan zegt meteen waar het bij het bedrijf om draait. Go-Tan doet hiermee precies wat veel familiebedrijven nog niet doen, namelijk de kracht van het zijn van familiebedrijf inzetten in de communicatie. Accountants- en belastingadvieskantoor Baker Tilly Berk koos dit bedrijf dan ook niet voor niets uit als één van de meest aansprekende voorbeelden in het periodieke rapport over familiebedrijven.
Tijdens de Dag van het Familiebedrijf zijn onlangs de uitkomsten uit het onderzoek ‘Marketing en het familiebedrijf’ gepresenteerd. Belastingadviseur en partner Kees van Dijk: “Familiebedrijven vormen een belangrijk deel van onze klantenportefeuille. Onder meer als hoofdsponsor van de Baker Tilly Berk leerstoel Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht aan de Nyenrode Business Universiteit willen wij graag iets teruggeven aan onze klanten. Wij benadrukken het belang van het vergroten van de kennis over familiebedrijven. En het wetenschappelijk onderzoek is een verrijking voor onze praktijkervaring.”
Onderzoek
Familiebedrijven worden tegenwoordig door onder meer hun klanten, leveranciers en (potentiële) werknemers gezien als aantrekkelijke, betrokken en betrouwbare organisaties. Uit dit onderzoek blijkt echter dat deze bedrijven zich zelf vaak onvoldoende bewust zijn van hun onderscheidende vermogen. “We hebben ook bij eerdere onderzoeken gekeken naar de verschillen tussen familiebedrijven en niet-familiebedrijven, vertelt Van Dijk. “Daar komen heel bijzondere dingen uit. Als je de vaak stille krachten ziet bij familiebedrijven, vraag je je soms af: waarom maken ze daar niet méér gebruik van? Dat was een belangrijke reden voor het onderzoek van dit jaar. We hebben in het onderzoeksrapport een aantal familiebedrijven gepresenteerd dat dit juist wel heel nadrukkelijk uitdraagt, zoals Go-Tan.”
Echtheid
Naast authentiek Oosters eten komt het familiegevoel heel sterk terug in de communicatie-uitingen van Go-Tan. Op de website speelt dat gevoel en de liefde voor lekker eten een grote rol. De geschiedenis en oude familiefoto’s komen bijvoorbeeld prominent terug. Ook bereidt mede-eigenaar Han Go zelf in diverse filmpjes de heerlijkste Indische gerechten. Go, die samen met broer Bing verantwoordelijk is voor de dagelijkse leiding, vertelt: “Echtheid is tegenwoordig heel belangrijk in de marketing, dus dat hebben we mee. We willen gewoon leuke dingen maken en proberen daarmee een gevoel te kweken bij mensen en een merk op te bouwen. Hier zijn we de laatste jaren best succesvol in, want ons marktaandeel is met zo’n zestig procent gestegen.”
‘Echtheid en beleving belangrijke troeven voor familiebedrijven’
Transparantie
De communicatie-uitingen van het bedrijf worden niet bedacht door een marketingbureau, maar gewoon door Go en zijn team. “Ik doe altijd maar wat, zo voelt het voor mij. Maar ik ben wel continu met marketing bezig, op alle mogelijke vlakken. De technologische ontwikkelingen gaan zo snel, je kunt steeds sneller communiceren en aandacht vergaren over de hele wereld.” Openheid en transparantie zijn ook een belangrijk onderdeel van de strategie. “Als het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde of organisaties als Wakker Dier ons bellen, mogen ze gerust langskomen. Mensen kunnen me ook altijd bellen met vragen, daar zijn ze vaak positief verrast over.”
Kansen
Van Dijk prijst de marketingstrategie van Go-Tan. “Een familiebedrijf heeft een bepaalde vertrouwdheid. Als je dit koppelt aan beleving en snelheid in communicatie, is dat heel waardevol. Veel familiebedrijven maken slechts beperkt gebruik van hun onderscheidend vermogen. Voor leveranciers, financiers en richting de arbeidsmarkt kunnen de stabiliteit en continuïteit van een familiebedrijf zeker meerwaarde hebben. Dat betekent dat er volop kansen liggen voor de toekomst.”
Go beaamt dat. “De gunfactor is belangrijk, maar je moet het wel waarmaken. Ik denk dat slagkracht gecombineerd met gezond boerenverstand een goede combinatie is. Concurrenten zijn in ons geval groter, logger en langzamer, dan is toch de wendbaarheid van een familiebedrijf een voordeel. En je moet vooral laten zien wie je bent en wat je doet.”
Nijmegen Business