Baker Tilly
15 oktober 2024
Baker Tilly gaat voor duurzaam en de lange termijn
Wat niet iedereen weet, maar waar ze wel trots op zijn: Baker Tilly is van oorsprong Nijmeegs. In 1914 begon het avontuur op de St. Annastraat. En nu, 110 jaar later, ontmoeten we Kees van Dijk, partner Tax Advisory van de Nijmeegse vestiging, die tegenwoordig in een volledig vernieuwd en verduurzaamd pand op kantorenpark Kerkenbos huist. We spraken over advies in de breedte, over duurzame relaties met klanten én met medewerkers, en over toegevoegde waarde bieden. En we kregen een onverwachte gast…
Trots kijkt Kees rond in het onlangs verbouwde pand. Ze hebben een flinke periode van verbouwing achter de rug, waarbij ze zelf in het gebouw zijn gebleven, maar het is het waard geweest. “We zitten hier op een perfecte locatie in een perfect gebouw.” Over die huisvesting zelf zullen we het straks nog hebben. Maar eerst vertelt Kees enthousiast over de hernieuwde energie die collega’s van Baker Tilly hebben gekregen van de grote verandering. “Dit pand is sterk verduurzaamd en heeft op die manier een toegevoegde waarde gekregen. Net als Baker Tilly. Wij bieden, met onze zestig medewerkers, graag toegevoegde waarde voor onze klanten. En we zetten ons elke dag opnieuw volop in om voor hen het beste voor elkaar te boksen.”
‘Ken je klant’
Die dagelijkse inzet gaat volgens het principe: ken je klant. Want wie zijn klant kent, zegt Kees, weet wat die nodig heeft. “Ik raad collega’s vaak aan: neem je ‘gereedschapskist’ mee naar de klant, maar laat hem eerst in de auto staan. Als je alleen maar focust op wat de klant zelf vraagt, krijg je de daadwerkelijke behoefte of uitdaging misschien niet boven water. Dus vraag door en adviseer in de breedte. Dan help je je klant echt.”
Hechte relaties
Baker Tilly werkt voor het (grotere) MKB, waaronder veel familiebedrijven, bedrijven waar private equity als aandeelhouder een rol speelt en een groeiend aantal non-profitorganisaties. Nieuwe relaties waarderen dat we de kennis van een landelijke organisatie combineren met lokale betrokkenheid. Persoonlijke aanpak vanuit een full-service gedachte, maar groot genoeg om slagvaardig te zijn voor grotere klanten. En die aanpak werkt. Kees: “We hebben heel hechte, langdurige en duurzame relaties met onze klanten. We kennen hen door en door en kunnen daardoor relevant adviseren. Omgekeerd weten zij van ons dat we goed werk leveren. Of het nu op fiscaal gebied is of dat we de jaarrekening controleren. Of wanneer we bijvoorbeeld adviseren over de groei van een familiebedrijf na een investering door een private equity partij en de nieuwe dynamiek die dat met zich meebrengt.”
Uitdaging
Een heel enkele keer maakt Baker Tilly een uitzondering op de full-servicegedachte en doen ze een eenmalige uitdagende klus. Zoals die keer dat er een potentiële klant belde die in twee weken zijn bedrijf wilde overdragen aan zijn kinderen. Kees: “Onmogelijk, zeg je normaal gesproken met alle afstemmingen en vastleggingen die daar bij komen kijken. Maar toen legde hij uit waarom hij zo’n haast had: hij had niet lang meer te leven.” Het lukte om de gewenste expertise en mensen vrij te spelen en de klus te klaren. Een prestatie waar hij met een voldaan gevoel op terugkijkt. “Het was een enorme eer om een klant, en zijn kinderen, bij te staan op zo’n kwetsbaar en belangrijk moment.”
Medewerkers koesteren
Op dezelfde manier als Baker Tilly de relatie met zijn klanten koestert, vindt Kees het ook belangrijk om die andere groep belanghebbenden oprecht te kennen en te waarderen: medewerkers. “Wij gaan voor een langetermijnrelatie met onze mensen. Bijvoorbeeld door hun veel vertrouwen te geven. Bovendien bevorderen we een vrije en collegiale sfeer, en bieden uitdagend werk. Tegelijk vragen we om hoge kwaliteit, wat hen prikkelt om het beste uit zichzelf te halen. We hebben een enthousiast en stabiel team. Daar ben ik erg trots op.”
EHBOB
Op dit moment in het gesprek komt de verhuurder van het pand, Bob Rutgers van PMC Invest, de kamer binnen. Een onaangekondigd bezoek, maar gelukkig komt hij met goed nieuws: om de afronding van de verbouwing van het pand te vieren brengt hij Kees en zijn collega’s een mooie fles whisky. Het zit in een kistje met de mysterieuze letters ‘EHBOB’. Waar die voor staan? “Eerste Hulp van BOB. Is er een probleem? Ga eerst eens even rustig zitten, neem een drankje en relax. Neemt dat het probleem niet weg? Bel dan met mij.”
Mooi en duurzaam
Met zijn cadeau refereert Bob aan de verbouwingsperiode waar hij, als verhuurder, nauw bij betrokken was. Kees vertelt: “Het was een ingenieuze puzzel om tijdens de verduurzaming van ons pand hier aan het werk te blijven. Het alternatief, tijdelijk in een ander pand gaan, was voor ons veel slechter. Maar als je probeert om je werk te doen terwijl bouwvakkers dat óók doen, dan gaan er onvermijdelijk belangen botsen.” Bob trad in zulke gevallen op als mediator. Hij leidde alles in goede banen en trok eventuele plooien recht. Bovendien dacht hij, vooraf al, mee over de wensen en eisen van Baker Tilly, namelijk A+ en gasloos. Bob: “Samen zijn we tot een fantastisch eindresultaat gekomen. Het pand is tot de laatste draad gestript en helemaal opnieuw ingericht. En nu is het mooi, modern, licht en duurzaam. Precies zoals Baker Tilly het wilde.”
Versterkte teamgeest
De verbouwingsperiode was uitdagend, erkent Kees. Maar uiteindelijk was het de juiste keuze. “Je ziet elke dag dat er voortgang is. Dat motiveert enorm. Bovendien kweekte de situatie saamhorigheid onder de collega’s. Als je met zijn allen zoiets doormaakt, versterkt dat de teamgeest. En dat zie je terug in ons werk. Een klant krijgt niet één adviseur, maar een groot en hecht team.”
Meer weten? Kijk op Baker Tilly Nijmegen.
Nijmegen BusinessCoverstory