Artikelen
16 september 2013
BCTN investeert fors in de toekomst
Commercieel directeur BCTN Bertwin Zonneveld heeft nieuws te melden. Het bedrijf, eigenaar van verschillende binnenvaart containerterminals, eigen schepen en een eigen wegtransportbedrijf, start bijvoorbeeld drie keer per week een afvaart van Nijmegen naar Antwerpen, de capaciteit van de Nijmeegse terminal wordt verdubbeld, het bedrijf kocht onlangs de terminal in het Belgische Meerhout aan en er wordt geïnvesteerd in een terminal in Alblasserdam.
Investeren in containervervoer over water is een kwestie van lange adem. Bertwin Zonneveld: “Op de lange termijn zullen we het verschil maken, vooral in verband met milieu, duurzaamheid en het voorkomen van congestie op de weg. Zo is het vervoer per schip relatief zuinig en vermindert het de CO2-uitstoot met 20 tot 40% ten opzichte van vrachtvervoer over de weg. Het fileverhaal spreekt voor zich, met de verwachte groei van dat vervoer na de opening van de tweede Maasvlakte zal de A15 zeker dichtlopen. Het vervoersaandeel van de binnenscheepvaart naar het achterland van noordwest- Europa moet de komende tien jaar dan ook groeien van 35 naar 45%.”
Nieuw in Nijmegen
Het begon in Nijmegen met CTN in 1987. “Inmiddels is die naam veranderd in BCTN Nijmegen en op Kerkenbos in Nijmegen is ook ons centrale kantoor te vinden. Sinds 1987 zijn we fors gegroeid. We halen containers op in Rotterdam en Antwerpen en vervoeren ze naar onze terminals in Nijmegen, Den Bosch en Venray. Dit jaar kwam daar dus Meerhout bij. Het is met een marktaandeel van 50% de grootste terminal van België. Onze drie Nederlandse terminals hebben samen een marktaandeel van 30%. BCTN Nijmegen wordt de komende maanden ingrijpend veranderd. De kade wordt verlengd van 150 naar 300 meter en er komt een kraan bij, waardoor onze capaciteit verdubbeld. In 2014 starten we met de bouw van een terminal in Ablasserdam.”
Duurzaam, betaalbaar en op tijd
BCTN omschrijft de dienstverlening als ‘duurzaam, betaalbaar en op tijd’. Bertwin Zonneveld: “Duurzaamheid spreekt voor zich, bovendien zijn we bezig ons vrachtwagenpark geheel te vernieuwen. Op dit moment is de helft van de trekkers al Euro 6, dus voorzien van de schoonste en zuinigste motoren. De rest volgt binnenkort. We hebben het Lean & Green Award behaald, we rijden met zuinige heftrucks en als onze schepen zijn aangemeerd worden ze aangesloten op groene walstroom. We hebben een website met een CO2-calculator, zodat de klant zelf kan zien wat hij bespaart. Vervoer per schip is ook goedkoper dan over land. Dat geldt tevens voor ons nieuwe vervoersconcept synchro modaal vervoer. In dat vervoersmodel nemen we voor de klant het gehele vervoer over. De containers die haast hebben gaan per truck en degene die minder spoed hebben worden per binnenschip vervoerd. Op die manier hoeft de klant niets zelf te regelen.”
En dan de tijdsfactor. “Die hebben we ook door het synchro modal vervoer strak in de hand. Een vrachtauto is in principe sneller, maar bij ons is een afgesproken aankomsttijd ook echt afgesproken, schepen staan namelijk nooit in de file. Daar kun je op plannen!”
Nijmegen Business