Artikelen
16 april 2020
beMark denkt, creëert en organiseert
“Als je écht wilt zien wat wij doen, moet je langskomen”, aldus Mark Voshol, oprichter van beMark. Bij binnenkomst begrijpen we direct waarom: groot is het contrast tussen de industriële omgeving van de voormalige Splendorfabriek en het uitnodigende kantoor waarin de specialist op het gebied van signing, bewegwijzering en interieurdecoratie huist. Het pand werd volledig gerenoveerd en groeide uit tot een broedplaats van creativiteit en ondernemerschap in de maakindustrie. beMark verzorgde zeer recent de lichtreclame op de buitengevel en richtte het eigen kantoor in, tegelijk het visitekaartje van het bedrijf. Een kort filmpje van de installatie is te zien op de website.
“In 2016 ontwierpen we zelf ons kantoor en verzorgden de verbouwing en volledige inrichting ervan”, aldus Mark. “Ons multidisciplinaire team bestaat uit R&D en interieurdesigner Marleen, grafisch vormgeefster Claudia, branding specialist en projectmanager Mark.” Mark geeft richting aan het geheel, om in toepasselijke termen te verwoorden. “We spelen in op een bestaande behoefte: steeds meer organisaties zoeken één partij voor ál hun branding.”
” beMark: één partij voor al jouw branding! “
Werkwijze
beMark kan dat. Het team heeft op alle expertisegebieden een gigantisch netwerk van freelancers met wie samengewerkt wordt. “Het begint met een QuickScan: een inventarisatie naar de behoefte en wensen op dat moment. We komen bij je langs om te zien hoe de actuele situatie is: ben je vindbaar en toegankelijk? Wat straal je uit? We analyseren waar precies jouw behoefte ligt. Is dat allemaal helder, dan volgt de creatieve conceptontwikkeling. De opdrachtgever wordt nauw betrokken bij iedere stap in het proces. Veel van hen prijzen onze gestructureerde werkwijze en coöperatieve, pragmatische houding.” beMark denkt, creëert en organiseert en nemen je mee in leerzame brainstorm-, inspiratie- en uitwerkingsprocessen. Met een holistische blik benaderen zij de vraagstukken.
Wisselwerking met de omgeving
Bewegwijzering en interieurdecoratie staan niet los van hun omgeving. Hoe een omgeving eruitziet en functioneert, is van invloed op de routeondersteuning voor mensen die een bestemming zoeken, en andersom. “Het omvat méér dan het afleggen van een route tussen A en B. Minstens zo belangrijk is hoe je de route en de omgeving ervaart.” Als voorbeeld neemt Mark een ziekenhuis. “Vaak worden verschillende afspraken van een patiënt op dezelfde dag gepland. Dan is het fijn als je én de weg gemakkelijk vindt én je in een comfortabele omgeving kunt wachten.” Dat beMark daar verstand van heeft, blijkt wel uit het winnen van een pitch, uitgezet door Rijnstate, het ziekenhuis in de regio Arnhem. “We mochten meedenken over de thematiek van het nieuwe Centrum voor Vrouw & Kind. Niet alleen zocht men visuele herkenbaarheid, men wenste ook een zekere eigenheid voor iedere afdeling.”
Signing gecombineerd met interieurdecoratie en Interieurdecoratie gecombineerd met bewegwijzering voor Faculteit der Rechtsgeleerdheid en Faculteit der Sociale Wetenschappenvan de Radboud Universiteit | Nijmegen
What’s in a name?
En laat die vraagstelling nu samen te vatten zijn als ‘beMark’: wees een ‘merk’ in de zin van: creëer je eigen identiteit. En: onderstreep of ‘markeer’ (mark) die identiteit op een unieke manier. Mark (what’s in a name?) en zijn team zijn vervolgens dé aangewezen partij om daar vorm aan te geven.
Maar hoe ziet die eigenheid er bij beMark zélf uit? Daarom kwamen we immers naar kantoor. De ruimten zijn ingedeeld naar activiteit, waarbij het vertrek voor besprekingen, loungesessies én lunches ongeveer de helft van de totale kantoorruimte beslaat. Een gigantische tafel staat in een verrassend lichte ruimte die allesbehalve een ‘kantoorsfeer’ ademt. Aangrenzend bevindt zich de aanzienlijk kleinere ‘FocusRoom’. “Daar beginnen we de dag altijd met een creatieve briefing. We nemen ideeën en werkzaamheden door. Vervolgens gaat ieder naar de eigen werkplek, maar door de glazen wanden staan we toch allemaal met elkaar in verbinding.”
“ Het concept is een weerspiegeling van creativiteit gebaseerd op eigenheid ”
Ondernemen in de Splendorfabriek
beMark staat ook in verbinding met de overige ondernemers in de Splendorfabriek. Er heerst een ontspannen cultuur en men gunt elkaar opdrachten. Samenwerkingen en uitbestedingen binnen de fabriek zijn dan ook niet ongewoon. Het verbroedert en versterkt. Én klanten hoeven niet zelf op zoek te gaan naar een ander adres.
Ben jíj zichtbaar (genoeg)?
Mark legt je graag de volgende vraag voor: hoe staat het met jouw zichtbaarheid? “Dan bedoel ik zichtbaarheid in letterlijke zin. Ik raad altijd aan eens over je terrein en door je pand te lopen. Hoe ziet dit eruit? Hoeveel verschillende logo’s zie je van jezelf? Door de jaren heen wordt er hier en daar immers wat aan aangepast… Ga eens op zoek naar consistentie. Is die er niet of onvoldoende? Wij kunnen je daarmee helpen. Het gaat om bewustwording: je hebt een mooi bedrijf, je bent gegroeid door de jaren heen, maar zijn je zichtbaarheid, en daarmee toegankelijkheid en klantvriendelijkheid voldoende doorgevoerd?” De nodige opdrachtgevers lieten, al dan niet gefaseerd, de volledige branding verzorgen door beMark. Dit artikel attendeerde in het begin al op die behoefte bij ondernemers. “Het is bovendien niet alleen fijn voor een opdrachtgever, maar ook voor ons als uitvoerend team. We werken allemaal aan dezelfde opdracht en nemen zoveel mogelijk het werk uit handen van de opdrachtgever. Dat geeft geweldig veel energie en daar ligt onze toegevoegde waarde.”
Meer weten? Kijk op www.bemark.nl
Arnhem Business