Artikelen
12 juni 2019
Betrokken, bevlogen, BYRON: ‘We gaan de diepte in, voorbij de blabla’
Onconventioneel, persoonlijk en energiek: drie begrippen die reclamebureau BYRON kenmerken. Sinds de oprichting zes jaar geleden groeit het bureau constant. De grootste worden is echter niet de ambitie. Wel de beste. De strategie van de jonge reclamemakers? ‘Vooral onszelf blijven’, aldus oprichter Byron Eekhout (1986).
Byrons interesse voor de reclame laaide op dankzij een faliekante mislukking. Het was twaalf jaar geleden, toen hij als eenvoudige websitebouwer werd gevraagd om een goedlopende webshop in een nieuw jasje te steken. Kat in het bakkie voor Byron, die een superstrakke site opleverde. Prompt werd er geen product meer verkocht via de webshop.
‘Toen besefte ik in één klap hoe belangrijk merkbeleving is’, zegt hij. ‘Daar ben ik me vervolgens op gaan toeleggen. Eerst als mede-eigenaar van reclamebureau TakeTwo, later met mijn eigen bureau.’ Inmiddels bezit hij een van de bekendste reclamebureaus in Nijmegen.
Geen blabla
Om die merkbeleving te duiden of te herdefiniëren gaan ze bij BYRON grondig – voor de reclamewereld misschien zelfs atypisch – te werk. In een branche die nog vaak wordt geassocieerd met snelle jongens en meiden die jagen op accounts, kiest het bureau voor het opbouwen van een stabiele relatie met zijn klant. Byron: ‘We gaan de diepte in, voorbij de blabla. Alles om door te dringen tot de kern. Als je niet weet wat het fundament is, hoe kun je dan een bedrijf herpositioneren of branden?’
Een voorbeeld van de aanpak: als een bedrijf bij hen aanklopt voor een restyle, voeren Byron en zijn medewerkers meer gesprekken met de klanten van dat bedrijf, dan met de directie ervan. ‘Klantervaringen leggen de kern van een bedrijf pas echt bloot’, is zijn simpele verklaring. Dat die aanpak werkt, blijkt onder andere uit het feit dat de bedrijven die zich zes jaar geleden meldden bij BYRON, nog altijd klant zijn. ‘Met veel van hen zijn we letterlijk groot geworden. Zij dankzij ons, wij dankzij hen.’
Vertrouwen
Gedurende de jaren heeft Byron een hecht team gesmeed. Zijn medewerkers ziet hij haast als familie: ‘Wekelijks zitten we met z’n allen samen en vertelt iedereen hoe het met ‘m gaat. Ik vind het belangrijk dat mensen zich goed voelen hier. Dat wil ik zelf ook.’ Wat hij ook belangrijk vindt is originaliteit. En lef. ‘Vaak willen klanten iets wat ze bij een ander hebben gezien. Negen van de tien keer past dat helemaal niet bij hun bedrijf. We gaan dan samen op zoek naar wat wél past.’
Bij de selectie van medewerkers kijkt hij niet zozeer naar de diploma’s die iemand op zak heeft, maar meer naar hoe iemand zijn talent tot uiting brengt. ‘Wat is het verhaal achter deze persoon, hoe staat hij of zij in het leven, wat zijn z’n ambities? Ik durf te stellen dat hier veel selfmade jongens en meiden rondlopen’, zegt hij niet zonder trots. Een van hen is artdirector Lars Groenewald. Lars tekent van kinds af aan, maar had ‘never nooit gedacht’ dat hij van zijn talent zijn werk kon maken. Nu blaast hij klanten omver met zijn doordachte, creatieve en intelligente ontwerpen. ‘Vertrouwen geven, daar gaat het om,’ zegt Lars. ‘Dat de klant na een blik op de ontwerpen weet: “Er is naar me geluisterd.” Dat blijkt trouwens iets heel anders te zijn dan maken wat de klant wil. Het tegengestelde is eerder waar.
‘Vaak willen klanten iets wat ze bij een ander hebben gezien’, zegt Lars. ‘Negen van de tien keer past dat helemaal niet bij hun bedrijf. We gaan dan samen op zoek naar wat wél past.’ Daarvoor is het nodig om uit de comfortzone te treden. Voor de klant, maar ook voor hemzelf. Lars: ‘Wil je maatwerk leveren, dan is het nodig jezelf uit te dagen. Zo moet ik me zelf soms nieuwe dingen aanleren. Dat vind ik gaaf. Een aansprekend design ontstaat niet door telkens hetzelfde kunstje te herhalen.’
Waar ziet Byron nog kansen liggen voor zijn bureau in de (nabije) toekomst? ‘Ik zie veel mogelijkheden in employer branding. Bedrijven schakelen nu dure recruitmentbureaus in om hun vacatures op te vullen. Terwijl de mensen die geworven worden lang niet altijd bij het bedrijf passen. Als je je als bedrijf weet te profileren als coole werkgever en een bepaalde identiteit uitdraagt, dan bind je op eigen kracht mensen aan je die bij je organisatie passen. Dat scheelt een hoop geld.
Wij weten hoe je een bedrijf positioneert en hebben alles in huis om dit tot in de kleinste details te kunnen doorvoeren.’ Gezien de krapte op de arbeidsmarkt in zowat alle sectoren ziet de toekomst voor BYRON er veelbelovend uit.
Meer weten? www.byron.nl
Nijmegen Business