ANAC Carwash
26 november 2021
Bij ANAC Carwash Arnhem is de customer journey een erváring
Dat een rondje wasstraat en interieurbaan een heuse ervaring kan zijn, bewijst men na de laatste verbouwing van ANAC Carwash in Arnhem. En ‘rondje’ is er overigens letterlijk te nemen. De interieurbaan is namelijk een carrousel: je rijdt je auto op een ronddraaiend plateau en binnen 12 minuten is de binnenkant weer spik en span. Terwijl ik samen met DGA Lex Peters spreek, wordt mijn auto eerst van buiten en dan van binnen gereinigd. CEO Cristel Hodes wacht ons op in de koffiecorner van de interieurbaan. ‘Corner’ dekt eigenlijk niet helemaal de lading, aangezien deze in het midden van de ronde interieurbaan gesitueerd is.
Maar we beginnen bij het begin: de wasstraat. Zodra we het programma hebben gekozen, Polish en Velgen Intensief, en de auto is voorgespoeld, verschijnt een welkomstboodschap op de voorruit. Met een laser wordt het voertuig ‘gescand’. Zachte borstels wassen vervolgens de auto, inclusief velgen. Daarna wordt de auto gepolished, zodat vuil minder goed aan de auto hecht en regendruppels van de voorruit rollen. Het regende de dag van ons gesprek pijpenstelen. Toch hoefde ik op de terugweg mijn ruitenwissers niet te gebruiken! Tenslotte wordt de auto droog geföhnd en met zachte doeken wordt het laatste vocht van de auto “gedept”. Nog altijd word ik zo blij als een kind als al die ‘toeters en bellen’ om me heen in gang zijn gezet.
Doorstroom continueren
Vanuit de wasstraat is het een kleine honderd meter rijden naar de interieurbaan. “Door die buffer blijft de doorstroom gecontinueerd”, aldus Lex. “Is er te weinig ruimte, dan zorgt een opstopping bij de interieurbaan voor een opstopping in de wasstraat.” Wanneer de binnenkant van je auto schoongemaakt wordt, betekent dat dat die gestofzuigd wordt, de matten uitgeklopt en de binnenzijde van de ramen, het dashboard, de dorpels en stijlen schoongemaakt worden. Een vijftal medewerkers verzorgen dit, ieder met een eigen taak, wat de vaart er flink inhoudt.
Roterende interieurbaan
Bij een lineaire baan moet de auto aan het eind de baan af. Bij de constructie die Lex helemaal zelf bedacht en uitgetekend heeft, is dat niet het geval. Als het nodig is, laat men de auto gewoon nog een rondje staan. “We hebben de ideale omstandigheden gecreëerd om goed schoon te maken, met goede spullen op de juiste plekken”, aldus Cristel. Bovendien is een lineaire baan minimaal veertig meter lang. Tel daarbij de op- en afrit op en je zit al snel aan de 60 meter. “Die lengte hebben we hier niet”, vertelt Lex. “Voorheen stond op de 5.400 m2 die we nu hebben een Citroën dealer. Daar hebben we de wasstraat, het tankstation en de selfstorage gerealiseerd. Verder was er nog een klein garagebedrijf en binnen die beperkte bouwruimte van 1.400 m2 hebben we de interieurbaan gesitueerd. Dus ben ik gaan puzzelen en kwam op een ronde interieurbaan uit. De diameter van de cirkel is twintig meter en de omtrek is circa 61 meter. Er is plek voor acht auto’s. Het is heel efficiënt.”
Méér dan compleet
In het midden van de ronde baan is een bar gemaakt, waar klanten tijdens het wachten een kopje koffie of thee kunnen drinken. Je kijkt van daaruit naar je auto, maar ook naar de uitgang van de wasstraat. Dat alleen al is leuk, aangezien je bij ‘gewone’ wasstraten direct wegrijdt bij de uitgang en je er nooit zélf een auto uit ziet rijden.
De locatie is meer dan compleet: naast een wasbeurt kun je je auto zelf uitzuigen, of láten reinigen en is er een onbemand tankstation met altijd zeer scherpe prijzen en een selfstorage, die je voor korte of langere tijd kunt huren. Zowel particulieren als bedrijven kunnen er gebruik van maken. ANAC Carwash aan de Overmaat 1 in Arnhem is bovendien prima te bereiken: de locatie ligt vlak langs de A325.
‘I love it when a plan comes together’
Lex: “Weet je wat Hannibal uit The A-team altijd zei? ‘I love it when a plan comes together’. Bij die woorden sluit ik me graag aan. Het begon ermee dat in de lengte niet gebouwd kon worden, wel in een cirkel. Eerst maakte ik een plattegrond om de rijrichting te bepalen. Vervolgens ben ik gaan nadenken over hoe ik vanuit mijn idee een concreet gebouw kon realiseren. De cirkel moest draaien, maar hoe moest ik dat aanpakken? Ik ben net zolang bezig geweest tot alle technische vraagstukken klopten. Vervolgens ben ik na gaan denken over het gebouw en heb dat tweedimensionaal uitgetekend. Voor de derde dimensie heb ik een architect ingeschakeld.”
De kleuren die gebruikt zijn in het gebouw zijn zwart, bruin hout, rood en roestvrijstaal. Dat straalt rust uit. Om je heen gebeurt namelijk van alles en dan is die rust fijn. De ‘koffiehoek’ is 19 cm. hoger dan de interieurbaan eromheen. Daardoor kijk je óver de auto’s heen. Op een stoel naast je auto zie je veel minder. Tijdens het wachten draai je heel langzaam mee. Rondom hangen acht boxen waaruit muziek klinkt. Het geluid is zó, dat als je in gesprek bent, je alles goed kan volgen, maar als je niet in gesprek bent, je toch een prettig achtergrond geluid hebt dat niet overstemd wordt door het stofzuigen van de auto’s. Lex: “Vergelijk het met de pianist op een feestje.”
Intuïtieve vormgeving
Op de vloer lopen rode strepen, die markeren waar je je auto parkeert. “Heeft een parkeerplaats geen lijnen, dan wordt het een bende. Is de belijning er wel, dan reageren mensen daar onbewust op en zullen ze de lijnen als leidraad nemen. De truc is om het zó te ontwerpen dat mensen het automatisch goed doen, intuïtief, zonder erbij na te denken”, stelt Lex. “Borden leiden juist af. Op die manier gezien, is een verwijzing eigenlijk een zwakte. Net als olifantenpaadjes… dan ligt de bestrating niet goed.”
De vormgeving van de vloer, vind je in het plafond terug. Het is benaderd als een kunstwerk: alles moet kloppen. De met hout beklede wanden stralen luxe en rust uit en aan de akoestiek is ook al veel aandacht besteed. Cristel: “Als je precies in het midden van dit ronde gebouw staat en richting ramen spreekt, dan krijg je een zuivere echo terug. Daarom staat de koffieautomaat uitgerekend op die plek, zodat je daar nooit last van hebt.”
Voor iedere auto worden schone doeken gebruikt. In de ruimte staan daarom een wasmachine en vouwtafel. “We laten zien wat we doen”, vervolgt Cristel. “Je krijgt er als het ware een ‘achter-de-schermengevoel’ van.”
Meer weten? Kijk op ANAC Carwash.
Arnhem BusinessCoverstory