Artikelen
12 januari 2015
Breed en Look-o-Look werken nauw samen in perfect partnership
Breed is regionaal bekend als de organisatie die voor een aantal gemeenten de Wet Sociale Werkvoorziening uitvoert. Die wet is vanaf 1 januari 2015 vervangen door de Participatiewet, die als doel heeft meer mensen met een arbeidsbeperking (begeleid) aan het werk te helpen. Het succes van de wet staat of valt met de participatie van het bedrijfsleven. Hoe succesvol zo’n samenwerking kan verlopen blijkt uit het verhaal van Martijn van Endt en Adrie Gerritsen.
Martijn van Endt is als manager Marketing & Allianties verantwoordelijk voor de zoektocht naar partners in het bedrijfsleven. “Voorheen had Breed een aantal eigen diensten, denk aan groen, productie en print, tegenwoordig zoeken we partners in die branches waar we onze mensen begeleid kunnen plaatsen. Dat doen we bijvoorbeeld met Dar en DonkerGroen in de groenvoorziening en met Look-o-Look in de productie.” Adrie Gerritsen is general manager van Look-o-Look in Andelst. “Look-o-Look is onderdeel van de Perfetti Van Melle Group, een groep bedrijven waar met 19.500 medewerkers jaarlijks een omzet van 2,5 miljard wordt gegenereerd. We zijn wereldwijd de top 5 aanbieder in snoepland. Look-o-Look is met 45 medewerkers en op dit moment zo’n 200 Breed-medewerkers een klein maar gewaardeerd onderdeel.”
Werkplezier
De samenwerking tussen Look-o-Look en Breed startte zo’n zeven jaar geleden. “Ons bedrijfsmodel is relatief eenvoudig en daardoor niet minder succesvol. Wij kopen overal snoepproducten in, die we in Andelst om- en inpakken in een voor consumenten aantrekkelijke en creatief concept. Dat om- en inpakken is veelal handwerk, vroeger gebeurde dat als thuiswerk, maar dat is door verscherpte hygiëne-eisen niet meer mogelijk. We hebben een deel van dat werk toen uitbesteed aan bedrijven in Polen en Tsjechië, maar we hadden destijds al ervaring met een sociale werkplaats uit Zaandam. Zo kwamen we in contact met Breed. We maakten ineen nauwgelegen pand een proefopstelling en draaiden een jaar lang proef. Dat ging uitstekend, we hebben de opstelling geoptimaliseerd en toen samen een businessmodel bedacht welke we konden integreren na enige verbouwing in ons pand. We opereren in een zeer concurrerende markt en dus was het voor ons van belang dat onze kosten niet zouden stijgen, dat kregen we voor elkaar. De loyaliteit, de inzet en het werkplezier van de Breed-medewerkers heeft ons vanaf dag 1 verrast.”
Pizza’s
Het was de bedoeling om het werk uit Polen en Tsjechië terug te halen naar Andelst, maar er gebeurde iets anders. “We bedachten een nieuw product, snoep in de vorm van een pizza verpakt in een originele pizzadoos. Het duurde even voordat de pizzadozen ook daadwerkelijk in de winkelschappen lagen, maar toen ging het enorm lopen. We hadden ingezet op 100000 stuks, maar dat worden er dit jaar 2 miljoen en we denken in 2015 zo’n zes miljoen pizza’s te verkopen. Die dozen moeten handmatig worden ingepakt dus er moet inpakcapaciteit bij. Dat betekent dat de Polen en Tsjechen hun werk houden en dat we voorzien dat het aantal gedetacheerde Breed-medewerkers zal groeien naar 400 à 500.” Beide heren zijn blij met de manier waarop de samenwerking uitpakt. Adrie Gerritsen: “We zien altijd blije mensen op de werkvloer en ze maken echt onderdeel uit van ons bedrijf. Dit is enorm succesvol in een uitstekend partnership. We delen de MVO-gedachte in een economisch resultaat. Breed stuurt de hele operatie aan, regelt de consulenten en werkcoaches, zorgt voor vervoer, beheert de eigen kantine in Andelst, regelt schoonmaak en wordt afgerekend op gereed product. Ook daarom hebben we onlangs een nieuwe overeenkomst afgesloten.”
Arbeidsbemiddeling
Breed is goed op weg met de uitvoering van de Participatiewet. Martijn van Endt: “Breed heeft zich ontwikkeld tot een bedrijf in arbeidsbemiddeling, met consulenten en werkcoaches. Breed telt 2.200 medewerkers, daarvan werken er nu zo’n 1.000 bij reguliere organisaties. De bedoeling is dat dit aantal nog groeit naar bijna 1.900 medewerkers. Mensen die in een normale arbeidssituatie, goed in hun vel zitten en uitermate gemotiveerd en loyaal zijn. Daar is elk bedrijf blij mee.”