Artikelen
9 juli 2014
Broekhuis Arnhem is verhuisd naar de Ringoven 19
Broekhuis Arnhem is eind mei verhuisd naar een nieuwe locatie aan de Ringoven 19 in Arnhem. Hetzelfde bedrijventerrein, maar in een mooier jasje. Die verhuizing was een ingewikkelde operatie. Vestigingsdirecteur Simko Crum: “Op donderdag 15 mei om 12.00 uur kregen we de sleutels, een half uur later stond de eerste bestelauto hier, ’s avonds hadden we onze computers al aangesloten, op maandagavond kwam de laatste vrachtauto met banden.
Kwestie van goede voorbereiding,de inzet van ons personeel en in nauwe samenwerking met het hoofdkantoor, want de Broekhuis Groep is een prachtig en bijzonder familiebedrijf. Dat wordt in zo’n ingewikkelde operatie heel duidelijk.”
Het oude pand van Broekhuis Arnhem werd in 1987 speciaal voor het merk Opel gebouwd. “Sindsdien is er nauwelijks nog iets aan gedaan en toen opknappen echt nodig werd diende de crisis zich aan. Met de verhuizing hebben we dat probleem definitief opgelost.” Simko Crum is zeer te spreken over de Broekhuis Groep. “Al 82 jaar een familiebedrijf met 38 dealerbedrijven, 8 schade bedrijven, een lease maatschappij een ombouwbedrijf voor bedrijfswagens, en een financiering en verzekeringsbedrijf. Degelijk, in een platte organisatie, waar iedereen op alle niveaus hard meewerkt en waar geen gekke dingen worden gedaan. Dat hoort niet bij de Broekhuis-cultuur. We gaan er samen voor en er is aandacht voor de cultuur en identiteit van elke vestiging, dus we zijn niet holding-gestuurd. Er is geen Broekhuis-mal, die over elke vestiging wordt gelegd, je hebt als vestigingsdirecteur veel vrijheid om de dingen op je eigen manier te doen. Als je plan klopt krijg je van alle kanten steun. Ook de aandacht voor medewerkers is ongekend, daarmee kweek je loyaliteit, dat weten ze op een perfecte manier voor elkaar te krijgen.”
Vlekkeloos
Simko Crum geeft de verhuizing als voorbeeld van de manier waarop binnen de Broekhuis Groep wordt gewerkt. “Je regelt je zaken rechtstreeks met de eigenaar. Als het akkoord binnen is kun je aan de slag, maar dat hoef je niet alleen te doen. Alle kennis en ervaring binnen de Groep staat tot je beschikking. Mensen van automatisering maken een plan, samen met marketing bespreek je de communicatietrajecten, maar je hebt als vestiging op elk moment je eigen inbreng. Er wordt goed naar je geluisterd. Je krijgt veel vrijheid, maar je bent uiteraard wel verantwoordelijk. Dat geldt ook voor de dagelijkse gang van zaken, je doet je eigen handel, maar je moet wel zelf je broek ophouden, want het belang van de Groep staat voorop. Dat stelt je in staat zo’n verhuizing tot in de puntjes voor te bereiden en dan verloopt zo’n operatie ook vlekkeloos. Die professionaliteit spreekt ook onze medewerkers aan, de dingen kloppen gewoon.”
Bescheiden
Ook voor Opel zijn het zware tijden. “Wij waren als merk jaren achter elkaar gewend in Nederland zo’n 100.000 auto’s te verkopen. Die jaren liggen ver achter ons, maar toch doet Broekhuis het goed. Daar hoor je niet veel over, we doen gewoon ons eigen ding, we blijven graag bescheiden. We delen onze successen intern wel, zoals we ook samen het beleid bepalen. Dan neem je beslissingen met een groot draagvlak, want pas dan kun je rekenen op succes. Eigenlijk is het heel eenvoudig, zoals zoveel zaken binnen de Groep eenvoudig lijken. Ik kan met een aantal clicks de hele voorraad in de Groep bekijken, met alle inns en outs van alle auto’s. En dat is op alle fronten zo geregeld. Nieuwe medewerker? Dan krijg ik automatisch een herinnering wanneer de proeftijd dreigt af te lopen. Dat regelen we allemaal centraal, net als de inkoop van gemeenschappelijke diensten. De ballast, waar je eigenlijk geen aandacht aan wilt besteden, wordt voor je geregeld. Dat is voor een directeur een groot plezier, want je kunt je volledig concentreren op je eigenlijke business.”
Vrijheid blijheid
Het spel in de autobranche is volgens Simko eigenlijk doodeenvoudig. “Je koopt een auto in en probeert hem met winst door te verkopen. Alle dealerbedrijven hebben volledige vrijheid van handelen, maar je moet uiteraard wel resultaat behalen, er is geen sprake van vrijheid blijheid. Daarbij word je niet meteen afgerekend op een tegenvaller.” Simko noemt een voorbeeld. “2011 was voor ons een zwaar jaar, omdat enkele verkopers vertrokken – ze accepteerden een baan dichter bij hun woonplaats – en dat raakte ons hard. Voordat je de situatie hebt hersteld sta je op achterstand, die je door de zware marktomstandigheden niet meteen kunt inlopen. Ik schreef een verbeterplan, legde dat aan de directie voor en we hebben in 2012 onze achterstand goed gemaakt. Zo’n dip kan je overkomen, maar je krijgt de kans om te herstellen. Het wordt bovendien binnen de Groep gezien als een leermoment, waar andere dealers iets aan kunnen hebben.”
Mooier
Terug naar de nieuwe locatie. “We zijn in vierkante meters niet vooruit gegaan, we benutten de ruimte alleen veel beter. We hebben hier bijvoorbeeld 1.300 banden in opslag, de werkhoogte in de werkplaats is veel beter en de werkplaatsbezetting is de afgelopen jaren fors gegroeid. De kantoorruimte en de showroom zijn veel efficiënter ingedeeld. Bovendien is het pand mooier en lichter. Dat zien onze klanten ook.” Simko Crum is een actieve netwerker: “Ik vind het nodig om zichtbaar te blijven in de markt en om nieuwe contacten op te doen. Maar ook internet is voor ons heel belangrijk. Meer dan 90% van de verkoop van occasions verloopt via internet, drukwerk is daarin veel minder belangrijk dan een aantal jaren geleden. Maar zichtbaarheid blijft belangrijk en samenwerking. Dingen samen doen, elkaar versterken, daar geloof ik stellig in.”