Artikelen
19 februari 2020
Business Meets: ‘Sámen bouwen aan een sterk netwerk’
Het in 1862 gebouwde Fort Lent vormde met haar klassieke gewelven het markante decor voor Business Meets. Met ruim 220 aanmeldingen van regionale ondernemers zat de eerste editie van 2020 ramvol. RAN Media’s directeur Ber Pas en dagvoorzitter Carola Rodrigues kijken terug op een méér dan geslaagd event met inspirerende sprekers en volop netwerkmogelijkheden.
“Business Meets staat in het teken van kennisdeling en het leggen van nieuwe contacten. We zijn blij met de vele positieve reacties die we kregen. De masterclass zat snel vol met vijftig geïnteresseerden die zich vooraf intekenden. Ook de sprekers tijdens het algemene gedeelte van Business Meets vond men inspirerend. Wil je ook samen bouwen aan een sterk netwerk? En ben of ken jij een ondernemer of spreker die een toegevoegde waarde is voor Business Meets? Suggesties en samenwerkingen zijn meer dan welkom! We bouwen immers sámen aan ons netwerk! Ook de aansporing van Carola om aan een onbekende een vraag te stellen die niet werk-gerelateerd is, leverde verrassend boeiende gesprekken op”, aldus Ber.
Masterclass
In de masterclass gaven Huub van den Bosch en Ingeborg Tiecken hun visie op één van de grootste ondernemersuitdagingen van dit moment: het aantrekken en behouden van personeel. Drie stellingen moesten helder krijgen hoe de zaal tegenover dit onderwerp staat:
- ‘Ik heb moeite met ontwikkeling en behoud van medewerkers en wil hier meer aan doen binnen mijn bedrijf.’
- ‘Ontwikkeling en behoud van medewerkers binnen mijn bedrijf hebben niet mijn prioriteit.’
- ‘Ik weet precies wat ik moet doen om mijn medewerkers te ontwikkelen en te behouden en ben klaar voor de toekomst.’
Stelling één en drie zijn het meest herkenbaar voor de deelnemers.
Huub van den Bosch – IT Local / Bee One
Een leven lang ontwikkelen. Volgens Huub van den Bosch is dat essentieel binnen zijn bedrijfsvoering. Huub is CEO bij IT Local / Bee One, leverancier en beheerder van IT en datacommunicatiesystemen voor bedrijven vanaf 20 werkplekken. Binnen deze branche is een levenslange ontwikkeling onontbeerlijk en daarmee vanzelfsprekend. Hij ziet zijn bedrijf dan ook als een adaptieve organisatie. Niet alleen medewerkers dienen de bereidheid en het vermogen te hebben zich voortdurend aan te passen aan veranderingen, ook een organisatie als geheel. “Verandering is de enige constante”, aldus Huub. “Zonder ontwikkeling verlies je je bestaansrecht.” Tegelijkertijd moet een bedrijf een duidelijke visie hebben voor de langere termijn, zeg vijf jaar. Een paradox? Nee. Want als je niet weet welke richting je zelf op wilt en welke mensen je daarvoor nodig hebt, ontstaat er chaos. Je visie en strategie vormen de basis voor je ontwikkeling.
Ingeborg Tiecken – Hezelburcht
Als HR manager bij Hezelburcht Nijmegen kan Ingeborg Tiecken zich hier volledig in vinden. Bovendien maakt zij in haar presentatie een volgende stap, namelijk die naar ontwikkelmogelijkheden als voorwaarde voor behoud van personeel. “Je moet je medewerkers binden en boeien.” Uiteraard niet letterlijk, maar in overdrachtelijke zin absoluut een must. In relatie tot het behoud van personeel, benadrukt Ingeborg verder het belang van het bieden van een eerlijk salaris, het laten blijken van waardering, het voeren van oprechte gesprekken en het geven van autonomie en verantwoordelijkheden. Alleen zo behouden je medewerkers de intrinsieke motivatie om voor je bedrijf te gáán.
Een deelnemer verwoordt zijn zorg rond dit thema op humoristische wijze: “Bij heel veel medewerkers ontbreekt het structureel aan de intrinsieke motivatie om zich te ontwikkelen. Als je bepaalde zaken niet biedt, bestaat je personeelsbestand al snel uit louter ‘broodtrommeltjesmensen’: als het broodtrommeltje leeg is, zit de dag erop en gaat men naar huis, waar de prioriteit en aandacht liggen als het de persoonlijke ontwikkeling aangaat.”
Naast de inspirerende masterclass, deden twee bevlogen ondernemers hun verhaal bij Business Meets. Aanwezigen konden ook nu weer volop vragen stellen.
Doeco Terpstra – NXP
Hoe kan een Nijmeegs bedrijf een speler van wereldformaat worden? Doeco Terpstra, General Manager bij de wereldleider op het gebied van automotive electronica NXP: Wanneer een bedrijf klein begint, staat het product centraal. Daarnaast is ook de markt belangrijk. “Want hoe zorg je ervoor dat een product dat in eigen land succesvol is, ook aanslaat in andere landen en werelddelen?”, aldus Doeco. Het begint met het doorgronden van de andere cultuur en de bestaande behoeftes daarbinnen. Als dat eenmaal helder is, zijn goede medewerkers nodig voor de uitvoering.”
“Maar niet alles is vooraf te plannen. Je moet ook de mazzel hebben om op het juiste moment de juiste persoon te treffen, want zonder geluk vaart niemand wel.” Zelf heeft Doeco de afgelopen vijfentwintig jaar diverse functies binnen NXP bekleed. Zo was hij researcher, procesontwikkelaar, kwaliteitsmedewerker, fabrieksmanager en momenteel business manager. “Je krijgt niet vaak de kans je zó uitgebreid binnen één en hetzelfde bedrijf te ontwikkelen. Doorgroeimogelijkheden maken teams enthousiast, scherp en zelfsturend.”
Nog even terug naar de oorspronkelijke vraag: “Als beursgenoteerd bedrijf moet je zowel kortetermijndoelstellingen als langetermijnverwachtingen hebben en de beschikbare budgetten uitgebalanceerd verdelen”, aldus Doeco.
Sander Hoeken – Infocaster
Zagen we dat men bij NXP zelfsturing belangrijk vindt, bij Infocaster gaat het allemaal nog een paar stappen verder. Hier geen managementlaag die beslissingen neemt, maar medewerkers die zélf alle afspraken maken en samen contracten opstellen. Sander Hoeken, de jonge eigenaar van dit Arnhemse softwarebedrijf, gaat in op de voor- en nadelen van het werken in en leiden van een dergelijke organisatie: “In de basis wijken we niet eens zo heel veel af van een regulier bedrijf, maar vaak hebben medewerkers geen inzicht in hoe een bedrijf er nu werkelijk voorstaat. Zij willen wel dat het goed gaat, maar kunnen door onvoldoende inzicht in de positie van het bedrijf niet altijd de juiste beslissingen maken. Je merkt dat zodra medewerkers dat inzicht wél hebben, zij niet meer bij je komen met vragen, maar met dilemma’s. Men zoekt elkaar op, deelt kennis en beseft dat de mogelijkheden van een bedrijf niet ongelimiteerd zijn. Hierdoor maken verticale discussies plaats voor horizontale discussies.”
Na afloop van het officiële programma werden, dankzij de genoemde aansporing van Carola, de nodige ‘horizontale gesprekken’ gevoerd tijdens een borrel en walking dinner. Door de intieme zitjes in de nissen van Fort Lent, kon men bij elkaar aan tafel schuiven, wat weer een hele ‘andere netwerkdimensie’ met zich mee bracht!
Bij vertrek lag er voor iedereen als presentje een exemplaar klaar van Sanders boek ‘Maar hoe dan?’
Bekijk hier het videoverslag door Beeldfanaat
Do we meet you… bij Dé Smaakcateraar?
Ontmoeten we je op 31 maart weer, als Business Meets duikt in het thema Vitaliteit & Gezondheid? Dan zijn we te gast in Gendt, bij Dé Smaakcateraar. Daar worden we compleet in de watten gelegd met een heuse Smaakmarkt! Meld je aan via www.business-meets.nl/aanmelden
Door de getroffen maatregelen van het kabinet vanwege het coronavirus is Business Meets op 31 maart geannuleerd. Binnenkort worden nieuwe data bekend gemaakt.