Artikelen
26 juni 2014
Cashless betalen op de Vierdaagsefeesten
Cashless betalen. Klinkt dat interessant of klinkt dat interessant? De organisatie van de Vierdaagsefeesten heeft er wel oren naar, en introduceert dit jaar nog de betaalmethode zonder contant geld. Hiermee zet Nijmegen in Nederland de trend op het gebied van ‘het nieuwe betalen’.
Zeiden we laatst niet dat we dromen van Vierdaagsefeesten als platform voor innovatie? Cashless betalen is daar, naast alle ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, een ultiem voorbeeld van. In samenwerking met NXP en Community Concepts International (CCI) wordt tijdens Vierdaagsefeesten de betaalmethode met een NFC-chip geïntroduceerd. NXP is wereldmarktleider op het gebied van deze chiptechnologie.
Het roemruchte Valkhof Festival is bereid gevonden om als pilot te dienen. Van 12 t/m 18 juli zijn daar de traditionele munten vervangen door chipcards en rekenen bezoekers hun hapjes en drankjes af met deze betaalkaart die bij de verschillende kassa’s verkrijgbaar is. Wij hopen dat de bezoekers van het festival de voordelen van cashless betalen zelf ondervinden.
Het Valkhof Festival en Vierdaagsefeesten zijn het eens dat deze vorm van betalen de toekomst heeft. Iedere bezoeker aan de stad en het festival kan straks overal met dezelfde kaart zijn consumpties afrekenen.
Geen gedoe meer met munten hier, cash daar en andere muntjes op weer een andere plek. Ook ondernemers zullen merken dat cashless betalen veel sneller gaat. Het systeem is veiliger, eenvoudig in gebruik, multifunctioneel, vereenvoudigt de administratie en het biedt tal van marketing- en interactiemogelijkheden.
De organisatie van Vierdaagsefeesten voegt daaraan toe: “Omdat het om een offline systeem gaat, zijn we niet afhankelijk van internet. We streven naar een uitrol in de binnenstad gedurende het hele jaar. Deze pilot, met dank aan de organisatie van het Valkhof Festival, is een mooi begin.”
Guido Masselink van het Valkhof Festival vertelt: “De toepassing van cashless betalen als pilot tijdens Vierdaagsefeesten is een zorgvuldige afweging die past binnen onze toonaangevende en vooruitstrevende programmering. We hebben een uiteenlopend publiek waar we zuinig op zijn, we hechten veel waarde aan een positieve bezoekersbeleving. We denken en hopen dat het cashless betaalsysteem in de toekomst daaraan bij zal dragen. Het is een prettige gedachte dat we zeker weten dat de privacy van onze bezoekers is gewaarborgd.”
Hein Vergeer, directeur bij CCI geeft aan: “Dit is voor CCI een unieke kans om de kennis en praktische ervaring die we zowel in binnen- als buitenland hebben opgedaan, om te zetten in de openbare ruimte van een grootschalig evenement. We nemen niet alleen de technologie voor onze rekening, maar ook de organisatie van het betaalsysteem ter plekke.
In cashless betalen zien we een stap naar mobiel betalen op grote evenementen zoals Vierdaagsefeesten. Nu vormen de woorden mobieltjes, bereikbaarheid en Wi-Fi nog niet de meest succesvolle combinatie op festivals, maar het is de toekomst en wij werken graag mee aan deze bijzondere pilot.”
Charles Smit, directeur Nederland van NXP vult aan: “Een innovatie die omgezet wordt in werkelijkheid en dat in onze eigen vestigingsplaats tijdens het grootste evenement van Nederland – daar gaan we voor. We willen Nijmegen hiermee voor het voetlicht brengen als het gaat om de mogelijkheden die ook NXP biedt op het gebied van innovatie en samenwerking.”
Nijmegen Business