Gemeente Nijmegen
2 december 2021
“Citymarketing is niet alleen goed voor het toerisme, maar ook voor de stad als vestigingsplaats”
“Wat allerlei afzonderlijke acties op het gebied van citymarketing opleveren, is nooit exact te meten”, stelt wethouder Monique Esselbrugge van Nijmegen. “Maar in de kern gaat het om naamsbekendheid, het beeld dat mensen van een stad hebben en de kwaliteit en diversiteit van het aanbod aan horeca, winkels, toeristische trekpleisters en natuur in de buurt. Van dat gegeven moet je goed gebruik maken. En daar heb je iedereen bij nodig. Niet in de laatste plaats de ondernemers in de stad.”
“Wat allerlei afzonderlijke acties op het gebied van citymarketing opleveren, is nooit exact te meten”, stelt wethouder Monique Esselbrugge van Nijmegen. “Maar in de kern gaat het om naamsbekendheid, het beeld dat mensen van een stad hebben en de kwaliteit en diversiteit van het aanbod aan horeca, winkels, toeristische trekpleisters en natuur in de buurt. Van dat gegeven moet je goed gebruik maken. En daar heb je iedereen bij nodig. Niet in de laatste plaats de ondernemers in de stad.”
Als voorbeeld noemt de Nijmeegse wethouder een recente publicatie in de reisbijlage van de Sunday Times. In een artikel over 12 duurzame vakantiebestemmingen staat Nijmegen op plek 6. Ze noemen botanisch restaurant De Nieuwe Winkel, dat ingrediënten uit het voedselbos in Groesbeek haalt en het duurzame Guesthouse Vertoef, dat elektriciteit uit zonnepanelen haalt en het douchewater verwarmt met heatpipes. Maar ze noemen ook dat Nijmegen de oudste stad van Nederland is. “Dat predicaat gebruiken we nu zo’n twintig jaar in onze citymarketing en zie je dan toch terugkomen.”
Interessante mix
“Uiteindelijk is het vooral de mix van oud en nieuw en toekomstgericht, van cultuur en natuur en dat geheel eigen karakter dat Nijmegen zo interessant maakt. In zo’n artikeltje kunnen ze natuurlijk maar een paar opvallende dingen kwijt. Dat is logisch, want als je echt wilt benoemen wat Nijmegen zo aantrekkelijk maakt, kun je daar met gemak een enorm dik boek over schrijven. En daar zitten de lezers ook weer niet op te wachten.”
Voor ondernemers is die mix wel interessant volgens Esselbrugge. “Want Nijmegen is natuurlijk niet alleen de oudste stad van het land, of de stad van Marike, maar ook een universiteitsstad, een jonge stad, bruisend, creatief, hoog opgeleid, met een veelzijdig cultureel aanbod en ga zo maar door. Wie wat wil ondernemen, vindt hier goed personeel en een omgeving waar je – als je van buiten komt – je snel thuis kunt voelen en die alles te bieden heeft, wat je je maar kunt wensen. Ik het ook als mijn taak die unieke veelzijdigheid op allerlei manieren naar voren te brengen.”
Walk of the town
Een van de meest recente acties daarin is de ‘Walk of the town’. “We hebben het concept een beetje afgekeken van Nantes”, legt de wethouder uit. “Daar loopt een groene lijn door de stad, die je langs de belangrijkste bezienswaardigheden brengt. Je hoeft geen reisgids te kopen, of app te downloaden. Als je de lijn volgt gebeurt het allemaal vanzelf.
Dat hebben we hier nu ook. Maar we doen er meer mee. Want sommige plekken zeggen je niets als je de geschiedenis er niet van kent. Wie zonder voorkennis door de straatjes wandelt waar in 1980 een hele veldslag werd gevoerd om behoud van huizen, ziet niets. Dankzij een kunstwerk en een QR-code krijg je die geschiedenis nu wel mee. Daardoor wordt het niet alleen een bijzondere plek, maar maak je ook kennis met dat bijzondere wat anarchistische karakter van de stad.
Hetzelfde gebeurt als je langs de kunstwerken aan de Waal loopt, of door het Kelfkensbos, of Kronenburgerpark. Stap voor stap gaat de stad leven en kom je langs al die leuke cafeetjes en terrassen en bijzondere winkelstraten. Voor echt goede citymarketing heb je ook echt die mix nodig. Daarbij richten we ons niet alleen op bezoekers met Old City, Young Vibe, maar ook op talenten en kenniswerkers en dan met name op de Health & Hightech-sector.”
Meer weten? Kijk op Into Nijmegen.
Nijmegen BusinessEconomie