Artikelen
5 december 2018
Column Diligence: Is dit het juiste moment om mijn bedrijf te verkopen?
Vorige week mocht ik weer een Masterclass verzorgen en daar werd me deze vraag gesteld. Het lijkt een eenvoudige vraag met een simpel antwoord maar niets is minder waar. Meestal wordt dan begonnen met het in kaart brengen van de wens(en) van verkoper. Is het de bedoeling om te cashen, moet de continuïteit zeker gesteld worden, voordelen door extra schaalgrootte, de ondernemer wil iets geheel anders gaan doen etc.. Deze heeft iedere ondernemer snel genoeg op een rijtje. Maar dan komen de emotionele waarden, er zal tenslotte afscheid genomen worden van zijn/haar “kindje”. De meeste dingen zijn goed te beredeneren maar als het op het vlak van de emotie komt dan wordt het lastiger. Dit wordt door bijna iedereen zwaar onderschat. Vragen als “wat ga ik daarna doen” of “gun ik het koper” zijn niet gemakkelijk te beantwoorden. En dit alles ondanks dat het realisme vaak al tijdig aangeeft dat het moment er aan zit te komen.
De huidige markt is een verkopers markt. Er is veel vraag naar goed draaiende bedrijven in uiteenlopende branches. Bovendien hebben veel bedrijven goede resultaten laten zien en dientengevolge een stevige bankrekening. Zet daar nog het substantiële tekort aan gekwalificeerd personeel bij en je hebt een markt die serieus in beweging is. Het wordt een ondernemer niet gemakkelijk gemaakt met dit soort beslissingen. Ervaring leert dat het juiste moment aanbreekt zodra de ondernemer er zelf aan toe is. Kies daarom het voor jou persoonlijk juiste moment en ga je dan oriënteren op de (on)mogelijkheden.
Vergeet echter nooit om te blijven ondernemen ‘het laatste jaar (als ondernemer) is het belangrijkste jaar’.
Hans Wijnen
Hans Wijnen is BOBB gecertificeerd bedrijfs-overnamespecialist en partner bij Diligence.
hans.wijnen@diligence.nl
www.diligence.nl