Artikelen
13 september 2017
Nijmegen Business Cover 1994: NederRijn Bedrijfshygiëne neemt Oldina BV over
NederRijn Bedrijfshygiëne heeft het Nijmeegse schoonmaakbedrijf Oldina BV overgenomen. Oldina is een allround schoonmaakbedrijf dat voornamelijk actief is in Nijmegen en omgeving. Het bedrijf telt ongeveer dertig werknemers. Co Schrot, directeur en eigenaar van Oldina, zal in het managementteam van NederRijn worden opgenomen. Directeur NederRijn Paul van Gasselt is blij met deze overname. Het geeft NederRijn vaste voet in Nijmegen.
NederRijn had al langer klanten in Nijmegen, zoals bijvoorbeeld GITP, Dobbelman, Klok Logistics en Deloitte & Touche, maar Van Gasselt was ook op zoek naar een vaste vestiging. “De bekrachtiging van het Stedelijk Knooppunt Arnhem Nijmegen tot een economische kernregio was voor ons aanleiding op zoek te gaan naar een Nijmeegse partner. Oldina maakt het voor ons mogelijk om intensiever in Nijmegen en omgeving te opereren. Daardoor kunnen wij onze activiteiten over de gehele kernregio verspreiden. Bovendien is Nijmegen toch een stad met een wat bourgondischer karakter dan Arnhem en mensen die mij kennen weten dat ik goed gedij in zo’n omgeving.” Langzaam terug naar de roots Venlo? “Nee, dat is ook weer niet de bedoeling. Met deze overname kunnen wij de as Arnhem-Nijmegen verder ontwikkelen.”
Filosofie
NederRijn is in zestien gegroeid van een eenmansbedrijf naar een organisatie die 700 medewerkers in dienst heeft. Naast NederRijn bestaat uit een afdeling Bedrijfshygiëne, maar Van Gasselt heeft in de loop der jaren ook kans gezien NederRijn Hydrocultuur en NederRijn Uitzendbureau te starten. De verschillende bedrijfsonderdelen vullen elkaar aan. “Als je een kantoor schoonmaakt valt je wel eens op dat de plantenbakken er slecht uitzien en aan uitzendkrachten is altijd behoefte.”
Wie met Van Gasselt in gesprek raakt dwaalt al snel af naar managementstijl en leiderschap. Paul van Gasselt heeft eigen ideeën over de manier waarop zaken moeten worden gedaan. Openheid, kwetsbaar opstellen en afzien van prijsconcurrentie zijn enkele kernwoorden waaruit de filosofie van Van Gasselt is opgebouwd. Bijvoorbeeld wat de omgang met medewerkers betreft: “Wij denken niet in hiërarchische lijnen, maar in verantwoordelijkheden. Ieder heeft de verantwoording voor een bepaald stuk werk. Daardoor ontstaat een betere organisatie, want de medewerker wordt als het ware een kleine ondernemer binnen het bedrijf. Om onduidelijkheden te voorkomen zetten wij de afzonderlijke verantwoordelijkheden precies op papier. Resultaat is een organisatie die in staat is een hoogwaardige dienst te verlenen.”
Dienstverlening vindt Van Gasselt extreem belangrijk. “Zeker in onze branche, want schoonmaken is laag gewaardeerde arbeid.Dat geeft je wel de kans om je te onderscheiden van je collega’s. Wij hebben onze organisatie zodanig gestroomlijnd dat een optimale dienstverlening mogelijk wordt. Dat noemen wij de NederRijn aanpak. Wij investeren in mensen, gereedschap en nieuwe technieken.”
Investering in opleiding
NederRijn zorgt voor interne en externe opleiding van medewerkers. Daarmee wordt een hoge kwaliteit en een sterke motivatie gewaarborgd. “Het is moeilijk in onze branche om medewerkers lang vast te houden, maar wij doen er alles aan gunstige arbeidsvoorwaarden te scheppen. Zo maken wij zeer minitieuze afspraken met onze klanten over alle schoonmaakhandelingen die wij verrichten en de benodigde tijd die daarvoor is afgesproken. Dat wordt vastgelegd in een logboek. De afspraken zijn aan ons bedrijf gebonden en niet aan de persoon die toevallig schoonmaakt. Die hoeft dan ook geen donderpreken over zich heen te krijgen en op die manier nemen wij onze mensen in bescherming. Ook dat hoort bij arbeidsvoorwaarden.” Daarmee wil Van Gasselt niet beweren dat er nooit iets fout gaat. “Natuurlijk hebben wij ook onze zwakke momenten, maar daar proberen wij iets van te leren. En je moet er eerlijk mee omgaan, de klant centraal blijven stellen, maar in redelijkheid. Schoon is een subjectief begrip. Wat voor jou schoon is, is voor mij misschien helemaal niet schoon. Dat proberen wij toch in regels vast te leggen. Bovendien is schoon en schoonmaken soms afhankelijk van externe factoren. Schoonmaken is tijdens de vakantie een ander karwei dan vlak na een hevige sneeuwbui. De ene keer ben je zo klaar, de andere keer wordt een grotere inspanning gevraagd.”
Automatisering
NederRijn heeft flink geïnvesteerd in automatisering. Daardoor is het bedrijf in staat om vooraf met de opdrachtgever een gedetailleerd schoonmaakplan op te stellen. “Bij onze dienstverlening hoort ook regelmatige evaluatie van uitgevoerde werkzaamheden met de opdrachtgever. Uiteraard zijn tussentijdse aanpassingen van het schoonmaakplan mogelijk.” Paul van Gasselt gelooft niet in de laagste prijs ten koste van alles. Tijdens offerterondes blijkt vaak dat wij niet de goedkoopste zijn, maar dat kan ook niet voor het produkt dat wij leveren. Je moet prijs altijd in verhouding tot de kwaliteit van het produkt zien. Als een offerte alleen op prijs wordt beoordeeld doen wij niet mee. Dan passen de culturen van NederRijn en opdrachtgever niet goed bij elkaar. Ook als blijkt dat wij er met een bestaande relatie niet uitkomen stoppen wij met de opdracht. Het heeft geen zin om een relatie die continu stroef verloopt koste wat kost in stand te willen houden. Dat gaat dus al snel ten koste van je medewerkers en die prijs is me te hoog. Wij willen functioneren in een rustige organisatie waarin iedereen zich op zijn gemak kan voelen. Dan voel ik mij zelf ook op mijn gemak.” Van Gasselt vindt prijsconcurrentie korte termijn-politiek. “Op de lange termijn is die weg een heilloze. In ieder geval niet de onze.”
Certificering
Terug naar Oldina. De overname heeft geen gevolgen voor de opdrachtgevers van Oldina, want de bekende service zal gewoon doorgaan. “Eigenlijk zal blijken dat de overname juist goed uitpakt, want Oldina-klanten krijgen nu te maken met ons uitgebreide dienstenpakket waartoe dus ook een bedrijf in hydrocultuur en een uitzendbureau behoren. Ook de medewerkers hoeven de overname niet te vrezen. Wij handhaven in principe de bestaande situatie en wij houden zoveel mogelijk vast aan de vaste medewerkers op de vaste plaatsen. Ik denk dat Oldina-medewerkers juist meer mogelijkheden krijgen, omdat wij binnen NederRijn gewend zijn veel aandacht aan scholing van personeel te besteden.”
Wanneer alles volgens plan verloopt is NederRijn binnen enkele maanden gecertificeerd. Het bedrijf is als een van de eerste regionale schoonmaakorganisaties aan certificering begonnen. Het gaat dus goed met NederRijn. Is groei een doel? Van Gasselt denkt diep na. “Nee, maar als je een sterke organisatie neerzet, zul je merken dat de kracht in de organisatie vanzelf een weg naar buiten zoekt. Dan is de groei, die van binnenuit wordt gestuurd, gewoon niet tegen te houden.”
Nederrijn anno 2017
Nederrijn Schoonmaak staat voor slim schoonmaken. Maak schoon wat vuil is en voer geen overbodige handelingen uit! Nederrijn zorgt voor schone ruimtes en een goed gevoel. Ze creëert een beleving, een fijne omgeving waarin je werkt en leeft. Zij zet medewerkers elke dag opnieuw in hun kracht. Die denken eerst na voordat ze gaan schoonmaken. Niet klakkeloos een werkprogramma volgen maar eigen verantwoordelijkheid nemen om te voldoen aan de klantwens. Bijzonder schoon. Dat is mensenwerk.
