Artikelen
26 november 2020
‘Creatief meedenken en ondernemen, dat is wat ons vak leuk maakt’
Je kunt als ondernemer niet álles leveren; voor bepaalde zaken heb je andermans expertise nodig. Wanneer je elkaar versterkt, is dat ook een win-winsituatie voor de klant. En dat is zeker het geval bij Theo Basten van Graphité en Paul van Osch van Kilsdonk Packaging & Presentation. Hun raakvlakken zijn expertise, ondernemerschap en creativiteit, maar ze kunnen het ook nog eens bijzonder goed met elkaar vinden.
Met Graphité doet Theo sinds 2019 waar hij al veertig jaar succesvol in is: zijn kennis van de grafische industrie delen. Als grafisch intermediair is hij de verbindende schakel in een breed scala aan disciplines. Dat doet hij voor diverse soorten klanten. Leuk feitje: ook het drukken van Nijmegen Business en Arnhem Business hoort daarbij. Theo: “Ik heb een netwerk van partners met wie ik graag samenwerk, omdat ze goede kwaliteit leveren. Paul is er daar één van.” Kilsdonk Packaging & Presentation is gespecialiseerd in luxe kartonnen verpakkingen. Paul: “We zijn gespecialiseerd in omplakte kartonnage. Van vouwkarton tot golfkarton of een luxe omplakt doosje en alles daar tussenin. De keuze hangt af van de klant en zijn marketingdoelstellingen.”
KRACHTEN BUNDELEN
Als ondernemers ontmoet je veel collega-ondernemers, maar je hebt er niet altijd direct een persoonlijke klik mee. Paul en Theo wel, toen ze elkaar zo’n tien jaar geleden ontmoetten. Ze besloten de krachten op projectmatige basis wat vaker te bundelen om een klant nog meer te kunnen bieden. Paul legt uit: “Wij willen wel meer aanbieden dan alleen een verpakking, maar we gaan geen andere producten maken waar we minder goed in thuis zijn. Dus als een klant ook een boek of flyer wil, roep ik er iemand bij die daar verstand van heeft. En dat is Theo. De klant vindt het fijn als de regie bij één partij ligt.” Theo vult aan: “Zo was er laatst een bedrijf dat een luxe doos wilde met een exclusief magazine erin. Dan duiken we daar samen in, om ervoor te zorgen dat het allemaal perfect past.”
KANSEN ZIEN
Natuurlijk kunnen Kilsdonk en Graphité ook standaard producten leveren. Maar wat ze het liefst doen, is creatief meedenken om tot een origineel resultaat te komen. “Daarom kunnen wij het ook goed vinden”, zegt Theo. “We denken allebei graag aan de voorkant mee. Voor hetzelfde geld kun je bijvoorbeeld een heel andere uitstraling krijgen, door te kiezen voor een andere materiaalsoort.” Paul voegt toe: “Klopt, we vragen graag door naar de doelstelling en echte behoeften van de klant. Dan komt de toegevoegde waarde om de hoek kijken. En dat is ook wat ons vak leuk maakt. Theo ziet kansen om producties net op een andere manier aan te vliegen, zijn grafische kennis is echt heel relevant. Dat kan het verschil maken tussen een go of een no-go voor de klant.”
“ In driekwart van de gevallen komen nieuwe klanten bij ons via warme aanbevelingen van anderen ”
ONDERNEMERSBLOED
Paul en Theo sparren regelmatig over het vak en het ondernemerschap. Theo: “We zijn allebei ondernemer in een uitdagende branche. Daar hebben we het dan over: waar gaat het heen? En we zitten samen in een grafische club. We leren op die manier van elkaar.” Paul beaamt dat. “Bovendien hebben we allebei een bepaalde begeistering, omdat we ondernemers zijn. We willen de klant echt verder helpen en goed adviseren, we zijn niet van ‘u vraagt, wij draaien’. En dat werkt: in driekwart van de gevallen komen nieuwe klanten bij ons via warme aanbevelingen van anderen.”
OFFLINE UITINGEN
Het coronavirus heeft zeker invloed gehad op vraag en aanbod in de grafische branche. Er is sprake van een verschuiving in het soort aanvragen. Theo vertelt: “In deze tijd gebeurt er meer online dan voorheen, maar er liggen ook veel kansen om iets offline te doen. Zeker in de verpakkingswereld; hoeveel bedrijven sturen hun personeel niet een pakketje? Mensen worden steeds creatiever in hun uitingen. Daarom schakelen ze mensen in die er verstand van hebben, om mee te denken. Je kunt niet alleen online werken, je moet ook iets laten zien aan klanten. Door eens wat vaker buiten de lijntjes te denken, kun je iets leuks maken waarover gepraat wordt.”
Meer weten? Kijk op Kilsdonk en Graphite.
Arnhem Business