Dashed
23 augustus 2023
Dashed: voor ‘dashing’ online solutions
Je bent halverwege je zestiende levensjaar, dus wat doe je dan? Na schooltijd chillen met je vrienden, shoppen met vriendinnen, series bingewatchen, dat soort typische tienerdingen. Hardcore gamer Robin van Maasakker wilde echter méér doen dan wat tijdens zijn opleiding Applicatie- en Mediaontwikkeling aan bod kwam en dus bouwde hij een platform voor de game industrie waarmee toernooien volledig geautomatiseerd georganiseerd konden worden. Inmiddels is hij 23 en eigenaar-oprichter van Dashed, dé full service specialist in web development, design en online marketing. Robin neemt als Lead Developer de tak webdevelopment voor zijn rekening, Branding Specialist Jelle Vos en Online Marketeer Stef Schreurs zijn respectievelijk verantwoordelijk voor de expertises design en online marketing.
Dat Robin met het ontwikkelen van een game platform meer zou verdienen dan met vakkenvullen in een lokale supermarkt, was bepaald geen rocket science. Dat het de start zou zijn van een eigen bedrijf met niet de minste klanten kon hij absoluut niet voorzien. “De eerste drie à vier jaar richtte ik me volledig op development. De marketingtak bestaat nu zo’n twee à tweeënhalf jaar en sinds eind vorig jaar kun je ook voor branding bij Dashed terecht. In oktober verhuizen we naar een groter pand, waar iedereen bij elkaar komt te zitten. Wel zo handig.” Bij Dashed zitten echte kenners. “Je cijferlijstje is voor ons niet doorslaggevend, je moet aantoonbaar iets kunnen. Als je een kei bent in websites bouwen, maar je hebt nooit een opleiding gevolgd ben je ook welkom bij Dashed.”
Development: overgeleverd aan de goden?
De bijzonder creatieve en effectieve development-, marketing- en branding solutions maken Dashed haast tot Scheppers. Overgeleverd aan de goden ben je echter absoluut niet! Op de site word je in klare taal meegenomen in alle mogelijkheden en processen. Mocht je dan nog met vragen of onduidelijkheden zitten, dan gaat contact leggen met Dashed gemakkelijk en snel. Op die manier krijg je als ondernemer met geheel andere zaken aan je hoofd tóch grip op de ingewikkelde materie.
‘Samen krijgen we het helder’
Robin: “Eerst inventariseren we wat jij als ondernemer nodig hebt. Soms is je dat zelf ook nog niet helemaal duidelijk, maar samen krijgen we het helder. Op basis daarvan maken we een offerte. Mogen we voor je aan de slag, dan plannen we zo snel mogelijk een creatieve sessie in. Hierin vragen we je het hemd van het lijf, zodat we exact weten waar het voor jou om draait. Denk aan je doelgroep, tone of voice, et cetera.” Ter vergelijking en verduidelijking: stel je de vraag ‘wat kost een auto?’, dan is het antwoord afhankelijk van verschillende factoren. Dat geldt ook voor de vraag: ‘wat kost een webshop?’. Aangezien de meest uiteenlopende disciplines Dashed al hebben ingeschakeld, brengt Dashed je op ideeën met al die opgedane kennis: wat in de ene branche al jaren succesvol werkt, is wellicht ook heel goed toe te passen binnen jouw branche, maar kóm er maar eens op…
“We bedienen zowel klanten die op zoek zijn naar een ‘simpele’ website, maar we kunnen ook maatwerk websites en applicaties maken met ingewikkelde/specifieke functionaliteiten.”, aldus Robin.
Branding en grafisch design: identiteit en presentatie
“Als het gaat om de visuele presentatie van je bedrijf, zijn branding en grafisch design de twee hoofdpijlers. Dit is allesomvattend, van het logo tot je briefpapier, zowel online als offline. Hiermee communiceer je jouw bedrijfsidentiteit en het creëer je een ‘gevoel’ bij je doelgroep. Cruciaal is dat overal waar je doelgroep met je bedrijf in aanraking komt, de presentatie eenheid uitdraagt! Dit zorgt voor herkenning bij potentiële klanten en straalt professionaliteit uit naar bestaande klanten.” Hoe het wél moet laat Dashed zien aan de hand van talloze producten waarop trots de naam prijkt. Jelle: “De identiteit en cultuur van je bedrijf kan bijvoorbeeld tot uitdrukking komen in relatiegeschenken. We hebben verschillende voorbeelden ter inspiratie, zoals een pak speelkaarten, pokerchips, Zippo’s en notitieblokjes. Flyers en rolbanners zijn ook mogelijkheden om je bedrijf, producten of diensten te presenteren.”
Online branding: de klant zelf aan de slag
Tot zover de ‘offline’ branding. Bij online branding kun je denken aan social media posts, advertenties en webdesign. Jelle: “We maken social media templates waarmee de klant zelf aan de slag kan. Klanten die een steuntje in de rug nodig hebben, helpen we uiteraard. Ook maken we visuals die online worden toegepast en branded productafbeeldingen. Al vroeg in het ontwikkelproces testen we de gebruikersinterface van het software-ontwerp.” Neem vooral eens een kijkje op de site onder het kopje ‘cases’.
Werkend webdesign
De creatieve sessie waaraan zowel Dashed als jij als klant deelnemen, gaat de diepte in als het op branding en design aankomt. Kun je bijvoorbeeld een aantal websites noemen die je heel mooi vindt? En welke logo’s en huisstijlkleuren spreken je aan? Houd je van strak en zakelijk, of zie je liever een wat speelser design? Welke doelgroep(en) wil je aanspreken en daarmee bereiken? Al dat soort zaken zijn aan het eind van een sessie volledig uitgekristalliseerd. “Het is een erg leuk proces”, aldus Jelle. “Klanten worden echt aan het denken gezet. Iets moet er niet alleen goed uitzien, het moet ook goed werken.”
Marketing: tekst en strategie
Development en branding zijn uiteindelijk niets zonder marketing en omgekeerd. Een ware drie-eenheid dus. Stef: “De aanleiding voor mijn expertise is meestal een nieuwe website of webshop van een klant. Met betrekking tot online marketing bieden we als Dashed alles aan. Op uitvoerend vlak wel te verstaan. Positionerings- en strategische marketingvraagstukken doen we niet. In eerste instantie begonnen we met het schrijven van SEO-teksten, inmiddels helpen we je ook met aanvullende marketingdiensten. Zo kun je desgewenst je advertising, social media en e-mailmarketing aan ons uitbesteden.”
In the spotlights
Dashed bouwt winstgevende campagnes voor organisaties van alle groottes en plaatst jouw bedrijf in de spotlights middels social media campagnes. Ook zorgt Dashed dat jouw mailings op het juiste moment bij de juiste personen terechtkomen. Dat kan een nieuwsbrief zijn, een vraag voor reviews of een mooie aanbieding.
Communicatie en openheid
Stef besluit: “Wat te allen tijde belangrijk is, is communicatie en openheid: wat gaan we als Dashed precies voor je doen en wanneer ga jij daar wat van merken? Juiste verwachtingen scheppen en maandelijks bijpraten is essentieel.”
Meer weten? Kijk op Dashed.
Nijmegen BusinessCoverstory