Artikelen
14 juli 2015
David Mulder Dagelijks Design opent in de Lange Hezelstraat
De Lange Hezelstraat 39 in Nijmegen. Als je niet heel goed oplet loop je er zo langs, maar stap naar binnen en laat je verrassen door de tegeltableaus die verraden dat hier lang geleden een chique slager de kost verdiende. Loop door naar de entresol, waar je de stalen deuren van de vroegere rookruimtes vindt. De worst werd hier vroeger ambachtelijk in huis gerookt.
Daal af naar de middeleeuwse kelders, waar twee putten en een pekelbak getuigen van de leeftijd van het pand. Of eigenlijk van twee geschakelde panden achter elkaar. Sinds kort is er David Mulder Dagelijks Design gevestigd. Tijd voor een gesprek met Maarten Mulder.
In 1933 opende grootvader J.A. Mulder de Nijmeegse Kunsthandel in de van Broeckhuysenstraat in Nijmegen. Zijn zoon David en diens vrouw Willy verhuisden de winkel in de jaren zestig naar een groter pand verderop in de straat. De naam Nijmeegse Kunsthandel veranderde in David Mulder en het assortiment veranderde van kunstnijverheid naar specialist op het gebied van de gedekte tafel. Zoon Maarten verhuisde in 2000 naar de Marikenstraat, 450 m2 artikelen voor dagelijks gebruik die zich onderscheiden door goede vormgeving en duurzaamheid. Niet langer zomaar een leuke kop en schotel maar ontworpen met een filosofie, een bepaalde gedachte erachter. Eén keer aanschaffen, dagelijks genieten, dat is de boodschap. Vandaar de naam: ‘Dagelijks design’.
Authentiek
Zo’n drie jaar geleden tekende zich wat Maarten Mulder betreft een definitieve verandering af in de wereld van retailers. “Ja, de economische crisis raakte ook het luxe segment en dus onze omzet, maar wat ik belangrijker vond was de verandering in consumentengedrag. Je kunt tegenwoordig alles via internet kopen, dus de noodzakelijkheid van winkelen is aan het verdwijnen. Je gaat naar de stad omdat je het leuk vindt, omdat je ideeën op wilt doen, geïnspireerd wilt raken. Dus moest ons concept veranderen. We zochten naar een manier om onze producten op een originele manier in een authentieke omgeving te presenteren. Ik was meteen enthousiast over deze panden. Er is zorgvuldig gerestaureerd, met respect voor de historische elementen. Inmiddels hebben we onze collectie ingedikt, van breed naar diep, geen veelheid aan merken maar superspecialist in hooguit tien merken.
Merken als Alessi en Iittala springen er uit. We hebben met onze zaak een “cross-channel” pilot met het merk Alessi. Onze klanten bestellen in onze eigen afgeschermde omgeving van de webshop van Alessi. Zo behoudt de producent zijn lokale vertegenwoordiger en de consument de vertrouwdheid van de zaak die hij kent. We hebben niet alleen particulieren als klant, ook het bedrijfsleven weet onze zaak, of onze webshop te vinden. Dan werkt het dat je in de loop der tijd een goede naam hebt opgebouwd, ook nu weer, we zijn inmiddels enkele maanden geopend en de reacties zijn zeer positief.”
Binnenstadmanager
Maarten stapte op nog een andere manier in de voetsporen van zijn vader. Was David Mulder één van de dragers van de Vereniging Binnenstad Ondernemers, zoon Maarten is parttime binnenstadmanager. “In opdracht van het Huis voor de Binnenstad, een initiatief van Vereniging Centrum Ondernemers, Cultuurnetwerk Nijmegen en Koninklijke Horeca Nijmegen. Ik vind het plezierig om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van de stad. Nijmegen heeft goede toekomstkansen als winkelstad omdat het een aantrekkelijke verblijfstad is. Dat moeten we gezamenlijk verder uitbouwen. De komst van de Marikenstraat en de ontwikkeling van de ringstraten waren een belangrijke impuls, op die weg moeten we verder. Ik merk dat ondernemers klaar zijn voor nieuwe kansen en een gezonde binnenstad hoog op de politieke agenda staat. Dat geeft vertrouwen.”
Nijmegen Business