Artikelen
9 oktober 2017
De Bedrijvendokter maakt bedrijven gezond(er)
‘Hoe voel je je? Waar heb je last van? Waarmee kan ik je helpen?’ De huisarts stelt dit soort vragen standaard bij een bezoek. Bedrijvendokter Anton Klop doet dat ook, maar dan met betrekking tot de gezondheid van ondernemingen. Van anamnese tot diagnose: hij brengt in kaart waar de verbeterpunten zitten, zodat het bedrijf een gezonde toekomst tegemoet gaat. Niet alleen financieel, maar op alle vlakken.
Als je bedrijven beter wilt maken, moet je wel uit het juiste hout gesneden zijn. Anton Klop heeft jarenlang in de financiële wereld gewerkt, waar hij een flinke dosis kennis en ervaring opdeed. Hij vertelt: “Ik heb bij allerlei grote banken gewerkt, maar lokaal ondernemerschap had altijd al mijn interesse. Het werven van klanten en het behalen van resultaten: daar was ik goed in. In 2004 besloot ik zelf het ondernemerschap in te stappen en andere bedrijven te gaan helpen.”
Kruispunt
Er zijn verschillende aanleidingen om een consult bij de Bedrijvendokter aan te vragen. Denk aan snelle groei, een nieuwe vestiging, een huisstijlverandering, internationalisering of een knelpunt. Anton: “Wanneer een bedrijf op een kruispunt staat of een keuze moet maken, is het prettig als iemand van buitenaf objectief meekijkt. Dan kom ik aan tafel en bekijk ik hoe het bedrijf ervoor staat. Welke successen zijn er? Hoe zit het met de profilering, het commerciële beleid, de financiën, de boekhouding en de manier van managen? Is de locatie goed? Succes zit in duizend-en-één dingen. Ik voer een anamnese uit en stel een diagnose.”
Meer dan getallen
Als het om financieel management gaat, kijkt de Bedrijvendokter verder dan alleen de zuivere getallen. “Een fietsenmaker verkoopt bijvoorbeeld fietsen en accessoires. Waar verdien je het meest aan? En welke klantgroep is het belangrijkst qua omzet? Haal die indicatoren eens boven tafel en houd dat een jaar lang bij. Als je dat overzicht hebt, weet je waar je je op moet richten. De boekhouder heeft vaak het grote geheel in beeld. Ik ga meer in op de details en de verbanden: hoe hangt het allemaal samen?”
Piloot
Bedrijven beter maken is het doel van de Bedrijvendokter. Maar het moet ook uit de klant zelf komen, zegt Anton. “Goed ondernemen is net als vliegen: met slecht weer moet je als piloot op je metertjes kunnen vliegen. Als het mooi weer is, kan iedereen ondernemen. Maar in tijden van crisis overleven alleen de goede onder-nemers het. Die kunnen ‘op de meters vliegen’ en hebben genoeg brandstof in hun tank. Bovendien moet je prioriteiten stellen. Daar kan de Bedrijvendokter mee helpen, want je kunt je tijd maar één keer besteden.”
Meer weten?
Nijmegen Business