Artikelen
18 augustus 2020
De beste tips voor regionale offline marketing
Tegenwoordig lijkt het erop dat een groot deel van ons leven online is. Ook in de zakelijke wereld worden bedrijven altijd uitgedaagd om mee te gaan met de meest innovatieve trends op het gebied van digitalisering. Online reclamemaatregelen zijn ook onmisbaar in de marketing. De stroom van online reclame doet echter vaak het potentieel van offline marketing in de vergetelheid raken. Toch kan het een essentieel instrument zijn voor met name regionale bedrijven om potentiële klanten buiten de online wereld te bereiken.
Offline marketing – de basisregels
De trend toont aan dat mensen steeds meer hun eigen woonplaats willen ondersteunen, samen met hun lokale bedrijven. Om zich echter in de eerste plaats als regionaal bedrijf te vestigen, is het belangrijk om zich te richten op klanten uit de omgeving. Als er lokaal voldoende aandacht wordt gegenereerd door de juiste reclame, kan dit leiden tot nieuwe klanten en meer bestellingen.
Reclame die offline en fysiek tastbaar is voor mensen creëert een basis van vertrouwen en brengt betrouwbaarheid over. Dit omvat bijvoorbeeld klassieke advertenties in de lokale krant, reclameborden in de omgeving of zelfs een vermelding in de regionale reclamepagina van de stad.
Om effectief gebruik te maken van regionale offline marketingmaatregelen kan elk bedrijf in principe drie vuistregels volgen:
1. individualiteit is de sleutel tot succes
2. kwaliteit in plaats van kwantiteit
3. vakkundige koppeling met online reclame
Promotionele artikelen op maat
Tegenwoordig lijkt het vaak vervelend om bijvoorbeeld flyers op straat te verspreiden. Zulke gedrukte media worden vaak geassocieerd met opdringerigheid en komen snel in de prullenbak terecht. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, moet waarde worden gehecht aan het aanspreken van de gewenste doelgroep. Het is belangrijk om reclamemedia zoals brochures, visitekaartjes en flyers aan te sluiten op het merk-imago. Hoe meer de boodschap, het logo etc. wordt aangepast aan de individuele doelgroep, hoe groter de kans dat de ontvanger op de hoogte is van het aanbod. Het is belangrijk om visuele en inhoudelijke componenten optimaal te combineren, zodat de lezer zich individueel aangesproken voelt en de boodschap een emotie oproept.
Hoogwaardige productie
Bedrijven moeten zich bij de productie van reclameproducten ook richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Opnieuw wordt de focus gelegd op de juiste doelgroep en wordt het hoogwaardige reclamemateriaal overwogen en selectief uitgedeeld. Enerzijds voorkomt deze aanpak verspilling. Aan de andere kant wordt vermeden dat het imago van een bedrijf wordt geassocieerd met een inferieur uitziend reclamemedium.
Samenwerking en digitale verbindingen
Voor lokale offline marketing is het ook zinvol om samen te werken met andere bedrijven of regionale media om gezamenlijk reclame te plaatsen of een evenement te organiseren. Gevestigde bedrijven kunnen een nieuwkomer in het gebied helpen om klanten te werven en meer bekendheid te krijgen. Het is belangrijk om te onderhandelen over een overeenkomst die leidt tot een win-win situatie. In het ideale geval wordt het reclame-effect voor beide partners verhoogd, maar de kosten van de inspanning kunnen worden gedeeld.
De eerste tevreden klanten mogen een brochure of visitekaartje rechtstreeks aan kennissen en vrienden doorgeven. Om ervoor te zorgen dat offline en online marketing elkaar optimaal aanvullen, is het hier vaak slim om een QR-code te integreren op de fysieke variant van een reclamemedium. Op deze manier kun je direct naar de website van het bedrijf worden geleid en kun je nog uitgebreidere informatie online oproepen.