Artikelen
24 november 2015
‘De HAN werkt voor Nijmeegse ondernemers’
Op 17 november vond er een ontmoeting plaats tussen de ondernemers uit de binnenstad en studenten en docenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) met als doel de samenwerking tussen het werkveld en het hoger beroepsonderwijs verder te intensiveren en om tot meer samenwerking te komen. Naast presentaties en best practises vond er ook een driegesprek plaats tussen de wethouder van de Nijmeegse binnenstad Ben van Hees, de voorzitter van het Huis voor de Binnenstad Hubert Hendriks en Theo Joosten, de directeur van de faculteit Economie en Management (FEM).
Om het belang van ondernemerschap in Nijmegen te benadrukken, spraken de wethouder, de voorzitter van het Huis voor de Binnenstad en de faculteitsdirecteur over de noodzaak van visie voor de Nijmeegse binnenstad. Modellen en denkkracht vanuit het onderwijs kunnen van grote waarde zijn bij de ontwikkeling van die visie. ‘Studenten en ondernemers kunnen veel van elkaar leren’, gaf Theo Joosten aan. ‘Het totaalplaatje moet zo zijn dat mensen graag naar de binnenstad komen en elkaar willen ontmoeten’, aldus wethouder Van Hees. ‘De focus ligt niet meer op retail, maar veel meer op een place to meet, ofwel veel meer beleving in de binnenstad.’ Hubert Hendriks gaf aan dat ook vastgoed en infrastructuur een belangrijke rol spelen bij de realisatie daarvan.
Een frisse blik en vragen die prikkelen
Peggy de Jong, docent van de opleiding Small Business en Retail Management (SBRM) en mede-organisator van de avond, zette vervolgens uiteen wat studenten voor de Nijmeegse ondernemers zouden kunnen betekenen. Het retailproject werd belicht als voorbeeld. In dit project voeren kleine groepjes studenten in 20 weken uitgebreid onderzoek uit en geven op basis daarvan praktische adviezen die bijdragen aan het succes van de onderneming.
De juiste communicatie
Vanuit de opleiding Communicatie gaven docenten en studenten uitleg over de expertise die studenten vanuit dit vakgebied kunnen bieden. Om je als ondernemer goed te kunnen profileren, is het van belang om voldoende en ook de juiste aandacht te krijgen. Studenten van de opleiding Communicatie krijgen in het vierde studiejaar weekprojecten waarin steeds een ander specialisme centraal staat, zoals brandmanagement, PR, online adviseren of website conversie optimalisatie. Binnen een week krijgt de ondernemer van de vierdejaars een gericht en praktisch advies om de communicatie te verbeteren. Op het online platform www.toecomst.nl delen studenten, docenten en het werkveld de best practises en hun kennis en vindt er verbinding plaats.
Meet and greet
De avond werd afgesloten met een meet en greet, waarbij de ondernemers in gesprek gingen met studenten en medewerkers van de HAN om verder te praten over mogelijke samenwerkingsmogelijkheden. Er kon ook een bezoek worden gebracht aan de communicatiedokter voor direct communicatie-advies. ’Geweldig om te zien dat na afloop direct al contact gelegd werd tussen ondernemers en studenten en gelijk al nieuwe concrete projecten tot stand kwamen!’ aldus Maarten Mulder, die als binnenstadmanager vanuit het Huis voor de Binnenstad meehielp de verbinding te leggen tussen ondernemers en studenten.