Compass Strategic Recruitment
7 augustus 2024
De juiste koers naar een sterk werkgeversmerk
“Mensen doen zaken met mensen”, zo stelt Tamara Swartjes van Compass Strategic Recruitment. “Hoe mooi is het wanneer je de intrinsieke motivatie weet te achterhalen van de ondernemer, de werknemer of de potentiële kandidaat! Dit levert namelijk áltijd iets goeds op.” We spreken met Tamara over hoe je jouw bedrijf meer zichtbaar, bekend en aantrekkelijk kunt etaleren om zo de juiste doelgroep te bereiken. Het is daarnaast belangrijk te weten hoe je de juiste mensen aan je verbindt. Want zo wordt je medewerker echt een ambassadeur voor je organisatie.
Goed advies op gebied van recruitment betekent volgens Tamara soms ook dat je erachter komt dat een kandidaat niét bij je bedrijf past. De gerichte zoektocht en het maken van de juiste matches is een mooie uitdaging. “Het is de reden dat we doen wat we doen. Het is ontzettend inspirerend om iemands motivatie te achterhalen. Ik hou oprecht van de verbinding, of het nou een werkgever, toeleverancier of kandidaat betreft. Daar halen we echt voldoening uit!”
Zorg dat je zichtbaar bent als werkgever
Tamara stelt dat het in de huidige markt vooral van belang is dat je je etaleert als aantrekkelijke werkgever, vooral richting de doelgroep die je wil bereiken. “Ik richt me met name op het MKB, daar zie ik veel bescheidenheid. Veel bedrijven doen of maken de mooiste dingen, daar mogen ze best wat trotser op zijn. Ik wil deze werkgevers motiveren om júist te etaleren hoe tof het is om voor hen te werken. Dit helpt met het genereren van leads, bovendien komen ze eerder in beeld bij de gewenste kandidaat. Onbekend maakt natuurlijk onbemind. We hebben het tegenwoordig veel over arbeidskrapte. Maar is er wel krapte? Mensen wisselen van nature na een aantal jaren van werkgever en gaan op zoek naar een nieuwe inspirerende werkomgeving. Zij willen zich verder ontwikkelen of nieuwe collega’s ontmoeten. Laat dus vooral zien hoe leuk het is om bij jou als organisatie te werken en draag dit uit! Investeer hierin als werkgever en laat zien dat je een mooie en inspirerende werkplek biedt.”
Je medewerker als ambassadeur levert winst op
“Ga met je medewerker om de tafel en bespreek waarom deze voor jou heeft gekozen. Hier haal je zóveel waardevolle informatie uit, waar je toffe content uit kunt halen voor je social media, website en andere uitingen. Ga en blijf met je werknemers in gesprek over hun intrinsieke motivatie en ambities. Kortom, blijf levelen met je organisatie. Dit gaat niet alleen over het etaleren van het type opdrachten en klanten waarmee je werkt, maar ook over de toegevoegde waarde van je medewerker. Mensen willen gezien en gewaardeerd worden. Het versterken van je merk doe je dus ook met je interne organisatie. Op die manier creëer je ambassadeurs. Zij vertellen op een verjaardag vol trots wat ze doen en wat er mooi is aan hun carrière. De kracht zit hem echt in de samenwerking met de mensen die bijdragen aan je ondernemersdoelstellingen. Bovendien helpt het om je als bedrijf op een authentieke manier te presenteren.”
Bouwen aan een recruitment-fundament
“In het MKB zie ik veel organisaties met 75, 100 of 200 medewerkers, waarbij mensen recruitment erbij doen. Iedereen heeft zijn eigen specialismen en vaardigheden. De truc is om deze vaardigheden bij elkaar te brengen en te bouwen aan een recruitmentfundament. Recruitment doe je sámen, het is altijd maatwerk. De ene organisatie heeft nog helemaal niets op gebied van recruitment. De andere heeft al wat zaken geregeld en structuur in het recruitmentproces aangebracht. En weer een andere doet de dingen ad hoc. Bouwen aan een recruitmentfundament gaat in kleine stappen, waarbij je op termijn streeft naar organische reacties op vacatures van potentiële kandidaten. Als je investeert in je (werkgevers-)merk én je medewerker, dan is het in de toekomst niet meer nodig om je vacatures bij externen te beleggen.”
Meer weten? Kijk op Compass Strategic Recruitment.
Personeel en OrganisatieNijmegen Business