Artikelen
6 februari 2017
De jurist van morgen: van kennis naar oplossing
Advocaten zijn van nature specialisten die het gewend zijn vanuit hun juridische kennis een klant te begeleiden. Het is vandaag de dag echter steeds belangrijker om te ontdekken wie de klant is en wat de klant nodig heeft. En dat is een cruciale stap. “In het verleden hield je het bij de inhoud van het dossier en dan was het klaar. Deze conservatieve houding is niet meer van deze tijd”, vertelt Tom Teggelaar, advocaat en partner Ondernemen bij Poelmann van den Broek Advocaten in Nijmegen.
“Het is de kunst om uit te pluizen waarom de klant naar je toe komt en welk juridisch middel bij het probleem van de klant past. Dat vergt een nieuwe manier van klantenbenadering die buiten de comfortzone van veel advocaten valt.” Erik Jansen, eveneens partner Ondernemen, onderschrijft dat het vinden van een toepasbare oplossing het uitgangspunt moet zijn, waarbij de klant centraal staat. “Het is misschien imposant om een rapport van acht pagina’s te presenteren met alle mogelijke jurisprudentie en literatuur die van toepassing is op de casus. Maar een klant is beter geholpen met één of twee korte en duidelijke adviezen die wij als beste oplossingen zien.”
Voorkomen beter dan genezen
Laagdrempeligheid is een belangrijk onderdeel van de visie van Poelmann van den Broek Advocaten, legt Directeur Arjan Stuij uit. “Wanneer ondernemers en bedrijven ons vroegtijdig inschakelen, zijn wij beter in staat te helpen. Door op voorhand de juiste adviezen te geven, kunnen vele onnodige geschillen worden voorkomen en dat scheelt tijd, geld en energie. Ook in ons vakgebied geldt namelijk dat voorkomen beter is dan genezen.” Om die drempel te verlagen zorgt Poelmann van den Broek Advocaten voor een persoonlijke benadering. “Naast de feitelijkheden hebben wij ook oog voor de emoties die spelen bij overnames en geschillen. Daarom besteden wij veel aandacht aan het managen van verwachtingen”, legt Teggelaar uit. “De advocaat van nu gaat vaker erop uit om de klant op te zoeken, zodat je beter in staat bent te begrijpen waar het bij de klant en zijn bedrijf om gaat.”
Als team werken aan de juiste oplossing
Ook bij fusies of overnames van familiebedrijven heeft Poelmann van den Broek de expertise in huis. “Onze advocaten hebben weliswaar een brede algemene kennis van het recht en diverse branches, maar zijn met name zeer kundig in ieder hun eigen niche”, vertelt Jansen. “Bij overnames spelen kwesties op diverse rechtsgebieden. Zo kun je denken aan onder andere arbeidsrecht, bestuursrecht maar ook huurrecht en financiering en zekerheden. We zetten er niet gelijk een arsenaal aan advocaten op, maar één advocaat houdt de regie en schakelt af en toe waar nodig een collega bij. Zo kom je tot de beste kwaliteit en tot de beste prijs-kwaliteitverhouding”, vult Teggelaar aan.
Door tijdig ingeschakeld te worden kunnen de juridische (on-)mogelijkheden voor alle betrokkenen duidelijk gemaakt worden. “Familierelaties komen soms op scherp te staan. Scheve ogen bij de broers of zussen zijn niet ongewoon, wanneer het bedrijf van ouder naar kind gaat. Ook wil de oude generatie wel eens gezag blijven houden na de overdracht. Het is jammer als wij pas in dat stadium ingeschakeld worden, want de kans is gering dat de betrokkenen binnen de familie het hoofd dan nog koel kunnen houden. Met onze specifieke kennis komen wij tot effectieve oplossingen die recht doen aan onze klant en waarbij de verhoudingen binnen de familie gerespecteerd worden. Vertrouw dus op onze toegevoegde waarde en schakel ons tijdig in. Dat maakt een eventuele overdracht veel prettiger.”
Meer weten? Bekijk de vernieuwde website via www.poelmannvandenbroek.nl
Nijmegen Business